Νευρολογία

Ο πόνος δεν είναι μόνο θέμα των νεύρων

Όταν οι νευρικές οδοί διεγείρονται αισθανόμαστε ότι πονάμε,  λόγω της βλάβης των ιστών του νωτιαίου μυελού, στο σημείο που γίνεται η επεξεργασία των  αλγαισθητικών πληροφοριών. Από εκεί, η πληροφορία μεταδίδεται στον ανθρώπινο εγκέφαλο, όπου τελικά δημιουργείται η αίσθηση του πόνου. Αυτή είναι η γενική πεποίθηση. Ωστόσο, ερευνητές από το τμήμα της Νευροφυσιολογίας στο Κέντρο MedUni της Βιέννης έχουν τώρα ανακαλύψει ότι ο πόνος δεν είναι μόνο θέμα των νεύρων, αλλά ότι τα μη-νευρωνικά κυττάρα, τα νευρογλοιακά κύτταρα, εμπλέκονται επίσης σε σχετικά κλινικά μοντέλα πόνου και η ενεργοποίηση τους είναι επαρκής για να ενισχύσει τον πόνο. Η μελέτη αυτή έχει ήδη δημοσιευθεί στο επιστημονικό περιοδικό Science.

Τα νευρογλοιακά κύτταρα αποτελούν το συνηθέστερο τύπο κυττάρων στον ανθρώπινο εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό. Μπορεί να περιβάλλουν τους νευρώνες, αλλά είναι διακριτά από αυτούς και παίζουν σημαντικό ρόλο υποστηρικτικό – για παράδειγμα, στο υλικό μεταφοράς και το μεταβολισμό ή την ισορροπία των υγρών του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού.

Ταυτόχρονα, όμως, όταν ενεργοποιηθούν – με μεθόδους πόνου, για παράδειγμα – τα νευρογλοιακά κύτταρα είναι σε θέση να απελευθερώσουν ουσίες- μηνύματα, όπως οι φλεγμονώδεις κυτοκίνες. Ως εκ τούτου, τα νευρογλοιακά κύτταρα έχουν δύο λειτουργίες: ένα προστατευτικό και μια προ-φλεγμονώδη κατάσταση. «Η ενεργοποίηση των νευρογλοιακών κυττάρων έχει σαν αποτέλεσμα το ξέσπασμα πόνου, καθώς και την εξάπλωση του πόνου σε προηγουμένως ανεπηρέαστα μέρη του σώματος. Για πρώτη φορά, η μελέτη παρέχει μια βιολογική εξήγηση για αυτό και για τα άλλα μέχρι τώρα ανεξήγητα φαινόμενα πόνου στην ιατρική », λέει ο Jürgen Sandkühler, προϊστάμενος του τμήματος της Νευροφυσιολογίας στο Κέντρο MedUni της Βιέννης. Η ενεργοποίηση των νευρογλοιακών κυττάρων στον νωτιαίο μυελό μπορεί, για παράδειγμα, να προκαλείται από ισχυρά ερεθίσματα πόνου από ένα τραύμα ή χειρουργική επέμβαση, ή ακόμη και από οπιούχα. Ο Sandkühler δήλωσε: “Αυτό θα μπορούσε επίσης να εξηγήσει γιατί τα οπιούχα βοηθούν στην ανακούφιση του πόνου, αλλά στη συνέχεια συχνά παύουν να είναι αποτελεσματικά.  Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι περίπτωση των  τοξικομανών, όταν τα ενεργοποιημένα νευρογλοιακά κύτταρα προκαλούν έντονο πόνο σε όλο το σώμα.”

Ο υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να επηρεάσει ευεργετικά το νευρικό σύστημα

Σύμφωνα με τον Sandkühler, οι νευροφλεγμονώδεις παθήσεις του εγκεφάλου, οφείλονται μεταξύ άλλων σε περιβαλλοντικούς παράγοντες και στον τρόπο ζωής του κάθε ατόμου. Παραδείγματα από την τρέχουσα βιβλιογραφία είναι: κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές και χρόνιο στρες, η σκλήρυνση κατά πλάκας ή του Αλτσχάιμερ και ο διαβήτης, καθώς και η έλλειψη άσκησης και η κακή διατροφή. Ο Sandkühler υποστηρίζει ότι: “τα νευρογλοιακά κύτταρα αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τη διασφάλιση της ισορροπίας του συστήματος νευροφλεγμονωδών ενός ατόμου.” Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι η υιοθέτηση υγιεινής ζωής από τα άτομα θα μπορούσε να έχει ευεργετική επίδραση πάνω σε αυτό το σύστημα και να διασφαλίσει ότι γενικά θα υποφέρουν λιγότερο από πόνους.  Επομένως, είναι στα δικά μας χέρια να κάνουμε τριάντα λεπτά μέτρια άσκηση τρεις ή τέσσερις φορές την εβδομάδα,  υγιεινή διατροφή και να αποφεύγουμε την αύξηση του σωματικού βάρους».