Παιδιά

Ψυχολόγος Συμβουλές: Συμπεριφορές που βλάπτουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Ψυχολόγος Συμβουλές: Συμπεριφορές που βλάπτουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Ψυχολόγος Συμβουλές: Η αυτοεκτίμηση έχει κεντρική σημασία στη ζωή ενός ανθρώπου. Επίσης γνωστή ως αυταξία ή αυτοσεβασμός, η αυτοεκτίμηση αναφέρεται στον τρόπο που βλέπουμε τους εαυτούς μας, κάτι που διαμορφώνει τη συμπεριφορά και τις αποφάσεις μας. Η ισχυρή αυτοεκτίμηση μάς ενθαρρύνει να καταπιανόμαστε με προκλήσεις, να δοκιμάζουμε νέα πράγματα και να πιστεύουμε σε εμάς.

Ως γονείς, κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να ενισχύσουμε τη θετική αυτοεκτίμηση στα παιδιά μας. Όμως ορισμένες φορές πέφτουμε σε παγίδες και κάνουμε λάθη ως προς το τι λέμε και πώς αυτό επιδρά στα παιδιά. Άλλωστε, είμαστε άνθρωποι και δικαιούμαστε να κάνουμε και λάθη.

Ο ψυχολόγος Jeffrey Bernstein έχει συλλέξει 4 από τους κυριότερους τρόπους μέσω των οποίων βλάπτουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών και γνωρίζοντάς τους, έχουμε τη δύναμη να τους αποφύγουμε.

4 τρόποι που οι γονείς μπορούν να βλάψουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Φωνές και σωματική βία

Τίποτα δεν μειώνει την αυταξία ενός ανθρώπου όσο αυτά τα δύο. Βασικός στόχος αυτών των πρακτικών είναι η αποδυνάμωση του παιδιού. Αλλά τι είδος μάθημα ζωής είναι αυτό; Βέβαια, πρέπει να παραδεχτούμε ότι όλοι έχουμε υψώσει τον τόνο της φωνής μας. Δεν είμαστε περήφανοι γι’ αυτό και μπορούμε συνειδητά να το αποφύγουμε.

Γιατί αν και μπορεί να τα τρομοκρατήσουμε και να σταματήσουν αυτό που κάνουν, αποτελεί μια βραχυπρόθεσμη λύση και το βέβαιο είναι ότι τους έχουμε κάνει να νιώσουν ταπεινωμένοι. Οι φωνές και η σωματική βία από τους γονείς εμποδίζει τα παιδιά να κάνουν μια δημιουργική συζήτηση και να λύσουν το πρόβλημα.

Επανερχόμαστε σε παλαιότερες συγκρούσεις

Μόλις ένα πρόβλημα ή μια σύγκρουση επιλυθεί, μην το αναφέρετε ξανά. Οι γονείς που πέφτουν σε αυτή την παγίδα μαθαίνουν στα παιδιά τους να κρατούν κακία για μεγάλες χρονικές περιόδους. Επίσης, τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν ότι μόλις ένα ζήτημα λυθεί, ανήκει πια στο παρελθόν. Αυτό προάγει τη θετική συμπεριφορά και το βλέμμα προς το μέλλον, κάτι που τα κάνει να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους. Και είναι πιθανότερο να μην επαναλαμβάνουν αναποτελεσματικές επιλογές του παρελθόντος.

Καλλιεργούμε την ενοχή

Είναι διδακτικό το να ζητάμε από το παιδί να σκεφτεί πώς θα ήταν αν βρισκόταν στη θέση κάποιου άλλου σε μια δεδομένη κατάσταση. Πολύ συχνά όμως, οι γονείς ξεπερνούν τα όρια και κάνουν τα παιδιά τους να νιώθουν ενοχές λόγω των σκέψεων, των συναισθημάτων ή των πράξεών τους. Οι γονείς που χρησιμοποιούν την ενοχή για να ελέγξουν τα παιδιά τους ρισκάρουν να τα απομονώσουν.

Μιλάμε με σαρκασμό

Χρησιμοποιούμε σαρκασμό αν πούμε πράγματα που δεν εννοούμε και υπονοήσουμε το αντίθετο μέσω ενός συγκεκριμένου τόνου φωνής. Ένα παράδειγμα θα ήταν: «Α, είσαι πολύ έξυπνος ε;», όταν το παιδί κάνει μια κακή επιλογή. Η χρήση του σαρκασμού πληγώνει επειδή προκαλεί ντροπή και φυσικά παρακωλύει την αποτελεσματική επικοινωνία με τα παιδιά.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

5 τύποι τοξικών μαμάδων προς τις κόρες

Πως θα διδάξετε στο παιδί σας κανόνες

Πώς να χάσει βάρος το παιδί μου και όχι την αυτοεκτίμησή του

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Σχεδόν το ένα τρίτο των εφήβων δεν αισθάνονται ασφαλείς στο σχολείο

Τα ευρήματα έδειξαν μια σαφή ανάγκη για στρατηγικές για την παροχή εκπαιδευτικών περιβαλλόντων όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να αισθάνονται προστατευμένοι, ανεξάρτητα από το υπόβαθρό τους, αναφέρει ο ερευνητής».

Η επιλογή της γραφής με το χέρι αντί της χρήσης πληκτρολογίου μας προσφέρει μόνο πλεονεκτήματα.

Η χρήση στυλό και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις λεπτομέρειες και τις αναμνήσεις. Η γραφή με το χέρι δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη δραστηριότητα στα κιναισθητικά μέρη του εγκεφάλου. Ενεργοποιούνται πολλές αισθήσεις με την πίεση του στυλό πάνω στο χαρτί

Οι ειδικοί των ΗΠΑ προειδοποίησαν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να έχει ισχυρό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία του παιδιού.

"Χρειαζόμαστε τα σχολεία μας να είναι ανοιχτά. Τα δημόσια σχολεία είναι δημόσιο αγαθό, και ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας, μπορούμε να σας πούμε ότι τα ανοιχτά δημόσια σχολεία είναι ένα δίχτυ ασφαλείας."

Αυξήθηκε ο κίνδυνος για αναγνωστικές δυσκολίες των μαθητών εν μέσω πανδημίας covid

«Οι δάσκαλοι είχαν πάντα κρίσιμο ρόλο στην κοινωνία μας και πραγματικά πιστεύω ότι η πανδημία COVID-19 έχει ενισχύσει τη σημασία των δασκάλων και τον αντίκτυπό τους στην κάλυψη των ακαδημαϊκών, κοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών όλων των μαθητών».

Ισχυρό πλήγμα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των Aμερικανών μαθητών έφερε η πανδημία covid

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες όπως αθλήματα, κατασκηνώσεις, σύλλογοι, ομιλία και συζήτηση και άλλα προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να αναδειχθούν ως ηγέτες και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους ως επικοινωνιολόγοι. Τα παιδιά που συμμετείχαν σε εξωσχολικά μαθήματα είχαν καλύτερους βαθμούς, καλύτερη παρακολούθηση και γενικά καλύτερη ευημερία.

Τα ποσοστά ψυχολογικών διαταραχών των εφήβων επιδεινώνονται διαρκώς.

Όσο αρνητικό κι αν εξακολουθεί να είναι το στερεότυπο για την εφηβεία είναι τελικά οι σχέσεις γονέων-εφήβων τόσο κρίσιμες; Τα ευρήματα των ερευνών δείχνουν ότι στην μεγάλη πλειονότητα των οικογενειών θα υπάρξουν διαφωνίες αλλά δεν θα οδηγήσουν σε καταστροφή.