Νευρολογία

Η επιστημονική ανάλυση της δύναμης του εντέρου (βίντεο)

Οι επιστήμονες πιστεύουν τώρα ότι μια εκπληκτική σειρά συνθηκών, από τις διαταραχές της όρεξης και την παχυσαρκία μέχρι την αρθρίτιδα και την κατάθλιψη, μπορεί να ξεκινήσει στο έντερο. Αλλά δεν ήταν σαφές πώς τα μηνύματα σε αυτό το λεγόμενο “δεύτερο εγκέφαλο” εξαπλώθηκαν από τα στομάχια μας στον εγκέφαλό μας. Για δεκαετίες, οι ερευνητές πίστευαν ότι οι ορμόνες στην κυκλοφορία του αίματος ήταν ο έμμεσος δίαυλος μεταξύ του εντέρου και του εγκεφάλου.

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι γραμμές επικοινωνίας πίσω από αυτό το ” συναίσθημα του εντέρου ” είναι πιο άμεσες και γρήγορες από τη διάχυση των ορμονών. Χρησιμοποιώντας έναν ιό της λύσσας, που είχε ανασηκωθεί με πράσινο φθορισμό, οι ερευνητές του Duke παρακολούθησαν ένα σήμα καθώς ταξίδευαν από τα έντερα στο στέλεχος των ποντικών. Ήταν συγκλονισμένοι που είδαν το σήμα να διασχίζει μια ενιαία σύναψη σε λιγότερο από 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου – αυτό είναι ταχύτερο από το αναμμένο μάτι.

“Οι επιστήμονες μιλούν για την όρεξη από λεπτό σε ώρα. Εδώ μιλάμε για δευτερόλεπτα”, δήλωσε ο Diego Bohórquez, Ph.D., ανώτερος συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής της ιατρικής στο Duke University School of Medicine. “Αυτό έχει σοβαρές συνέπειες για την κατανόηση της όρεξής μας. Πολλοί από τους καταστολείς της όρεξης που έχουν αναπτυχθεί έχουν στοχευμένες ορμόνες βραδείας δράσης, όχι ταχείες συνάψεις και αυτό πιθανότατα οι περισσότεροι αποτυγχάνουν”. Η έρευνα δημοσιεύεται  σήμερα στο περιοδικό Science .

Ο εγκέφαλός σας λαμβάνει πληροφορίες από τις πέντε αισθήσεις – αφή, όραση, ακοή, οσμή και γεύση – μέσω ηλεκτρικών σημάτων, τα οποία ταξιδεύουν κατά μήκος μακρών νευρικών ινών που βρίσκονται κάτω από το δέρμα σας και μυς όπως τα καλώδια οπτικών ινών . Αυτά τα σήματα κινούνται γρήγορα, γι ‘αυτό το άρωμα φρεσκοψημένων μπισκότων φαίνεται να σας χτυπήσει τη στιγμή που ανοίγετε μια πόρτα.

Αν και το έντερο είναι εξίσου σημαντικό αισθητικό όργανο με τα μάτια και τα αυτιά σας – αφού τελικά γνωρίζοντας πότε χρειάζεται το στομάχι σας για να γεμίσει είναι το κλειδί για την επιβίωση – οι επιστήμονες πίστευαν ότι έδωσε τα μηνύματά του με ένα πολύπλευρο, κάπως έμμεσο επεξεργάζομαι, διαδικασία. Τα θρεπτικά συστατικά στο έντερο σας σκέφτηκαν την διέγερση της απελευθέρωσης των ορμονών που εισήλθαν στην κυκλοφορία του αίματος σε λίγες ώρες μετά το φαγητό και τελικά άσκησαν τις επιδράσεις τους στον εγκέφαλο.

Αλλά ο Bohórquez υποψιαζόταν ότι ο εγκέφαλος είχε έναν τρόπο να αντιλαμβάνεται τα συνθήματα από το έντερο πιο γρήγορα. Παρατήρησε ότι τα αισθητήρια κύτταρα που περιβάλλουν το έντερο είχαν πολλά ίδια χαρακτηριστικά με τα ξαδέλφια τους στη γλώσσα και στη μύτη. Το 2015 δημοσίευσε μια μελέτη ορόσημο στην Εφημερίδα της Κλινικής Έρευνας που έδειξε ότι αυτά τα κύτταρα του εντέρου περιείχαν νευρικές απολήξεις ή συνάψεις, υποδηλώνοντας ότι μπορούσαν να βρεθούν σε κάποιο είδος νευρικών κυκλωμάτων.

Σε αυτή τη μελέτη, ο Bohórquez και η ομάδα του ξεκίνησαν να χαρτογραφήσουν αυτό το κύκλωμα. Κατ ‘αρχάς, ο μεταδιδακτορικός συνάδελφος Maya Kaelberer αντλούσε έναν ιό της λύσσας που φέρει μια πράσινη φθορίζουσα ετικέτα στα στομάχια των ποντικών. Είδε ότι ο ιός είχε επισημάνει το πνευμονογαστρικό νεύρο πριν από την προσγείωση στο εγκεφαλικό επεισόδιο, δείχνοντας ότι υπήρχε ένα άμεσο κύκλωμα.

Στη συνέχεια, ο Kaelberer ανασχημάτισε το νευρικό κύκλωμα του εντέρου αναπτύσσοντας αισθητικά εντερικά κύτταρα ποντικών στο ίδιο πιάτο με νευρικούς νευρώνες. Είδε ότι οι νευρώνες σέρνουν κατά μήκος της επιφάνειας του πιάτου για να συνδεθούν με τα κύτταρα του εντέρου και να αρχίσουν να πυροδοτούν σήματα. Όταν η ερευνητική ομάδα πρόσθεσε ζάχαρη στο μείγμα, ο ρυθμός πυροδότησης επιταχύνθηκε. Ο Kaelberer μετρούσε πόσο γρήγορα μεταδόθηκαν οι πληροφορίες από τη ζάχαρη στο έντερο και ότι σοκαρίστηκε ότι ήταν με τη σειρά των χιλιοστών του δευτερολέπτου.

Το εύρημα αυτό έδειξε ότι ένας νευροδιαβιβαστής όπως το γλουταμινικό οξύ – που εμπλέκεται στην μεταφορά άλλων αισθήσεων όπως η οσμή και η γεύση – μπορεί να λειτουργήσει ως αγγελιοφόρος. Σίγουρα, όταν οι ερευνητές μπλοκάρουν την απελευθέρωση του γλουταμινικού στα αισθητήρια κύτταρα του εντέρου, τα μηνύματα σίγαζαν.