Ογκολογία

Νέα έρευνα για τις καρκινικές μεταλλάξεις

Όλοι οι άνθρωποι έχουν κύτταρα με εκατοντάδες μεταλλάξεις καρκινικού τύπου, αλλά οι περισσότεροι δεν εμφανίζουν καρκίνο, ανακάλυψαν Βρετανοί επιστήμονες. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και του Ινστιτούτου Γενετικής Wellcome Sanger ανακάλυψαν, για πρώτη φορά, ότι μέχρι τη μέση ηλικία, τουλάχιστον ο μισός οισοφάγος των υγιών ανθρώπων φέρει κύτταρα με καρκινικές μεταλλάξεις.

Η μελέτη – που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Science» –  έγινε σε εννέα υγιείς δωρητές οργάνων που είχαν πεθάνει σε ηλικίες 20 έως 75 ετών, φέρνει στο φως έναν έως τώρα κρυφό κόσμο μεταλλάξεων, οι οποίες αυξάνονται όσο οι άνθρωποι μεγαλώνουν.

Ο καθένας μας συσσωρεύει γενετικές μεταλλάξεις στη διάρκεια της ζωής του. Όπως ανακαλύφθηκε τώρα, τα υγιή κύτταρα του οισοφάγου ενός ανθρώπου 20-30 ετών έχουν αρκετές εκατοντάδες μεταλλάξεις το καθένα, οι οποίες στη μέση ηλικία αυξάνονται σε πάνω από 2.000 ανά κύτταρο.

«Στο μικροσκόπιο ο ιστός του οισοφάγου έδειχνε τελείως φυσιολογικός, πράγμα αναμενόμενο. Όμως όταν κάναμε γενετική ανάλυση του ιστού, διαπιστώσαμε ότι ο υγιής οισοφάγος ήταν γεμάτος από μεταλλάξεις. Ανακαλύψαμε ότι ωσότου ένας άνθρωπος φθάσει στη μέση ηλικία, έχει πιθανότατα περισσότερα μεταλλαγμένα παρά υγιή κύτταρα», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας καθηγητής, Φιλ Τζόουνς.

«Βρήκαμε ότι οι γενετικές μεταλλάξεις που σχετίζονται με τον καρκίνο είναι εξαπλωμένες στους φυσιολογικούς ιστούς, αποκαλύπτοντας έτσι πώς τα κύτταρά μας μεταλλάσσονται, ανταγωνίζονται και εξελίσσονται για να αποικίσουν τους ιστούς μας όσο γερνάμε. Δεδομένης της σημασίας αυτών των μεταλλάξεων για τον καρκίνο, είναι αξιοσημείωτο ότι έως τώρα αγνοούσαμε την έκταση αυτού του φαινομένου», πρόσθεσε ο γενετιστής δρ Ινίγκο Μαρτινκορένα.

Το βασικό ερώτημα είναι γιατί αυτά τα μεταλλαγμένα κύτταρα, τα οποία πολλαπλασιάζονται ταχύτερα από τα φυσιολογικά και έτσι σταδιακά κατακτούν ένα όργανο όπως ο οισοφάγος, δεν προκαλούν κακοήθεια και τι είναι αυτό που τα εμποδίζει να δημιουργήσουν ένα καρκινικό όγκο.

Ο καρκίνος προκύπτει από μεταλλάξεις κυττάρων. Εκτιμάται ότι χρειάζονται πέντε έως δέκα μεταλλάξεις – κλειδιά σε ένα υγιές κύτταρο για να μετατραπεί σε καρκινικό. Μερικές από αυτές τις μεταλλάξεις μπορεί να προκληθούν από το περιβάλλον (ηλιακή ή άλλη ακτινοβολία, χημικές ουσίες, καπνός τσιγάρου, αλκοόλ κ.ά.), ενώ άλλες από τον ίδιο τον οργανισμό χωρίς εξωτερική αιτία.

Μια πιθανή εξήγηση, κατά τους ερευνητές, είναι ότι μέσα στο σώμα κάθε ανθρώπου, όπως σε κάθε οικοσύστημα, διεξάγεται ένας αδιάκοπος αόρατος «πόλεμος» ανάμεσα σε «καλές» και «κακές» μεταλλάξεις.