Ογκολογία

Νέα δεδομένα για τον καρκίνο του παχέος εντέρου

Μια ομάδα ερευνητών στο Ινστιτούτο Francis Crick, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο, διερεύνησε νέες θεραπευτικές επιλογές για τη θεραπεία του καρκίνου του εντέρου. Βρήκαν έναν νέο δυνητικό στόχο αγωγής που ενδεχομένως να συνεπάγεται λιγότερο τοξικές θεραπείες απ’ ότι με τα υπάρχοντα φάρμακα.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο καρκίνος του παχέος εντέρου αναμένεται να επηρεάσει 135.430 άτομα το 2017, σύμφωνα με την Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία (ACS). Περίπου 1 στους 21 άνδρες και 1 στις 23 γυναίκες κινδυνεύουν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ACS. Οι τρέχουσες επιλογές θεραπείας για αυτήν τη νόσο περιλαμβάνουν τοπικές θεραπείες – όπως χειρουργική επέμβαση, ακτινοβολία ή κατάλυση – ή συστηματικές θεραπείες, συμπεριλαμβανομένης της χημειοθεραπείας , της ανοσοθεραπείας και ορισμένων μορφών στοχευμένης θεραπείας.

Αλλά όπως λέει η Vivian Li, ερευνήτρια της νέας μελέτης, εξηγεί: «Η τρέχουσα θεραπεία για τον καρκίνο του εντέρου είναι γενικά γενική, ενώ η στοχοθετημένη θεραπεία θα βοηθήσει στη μελλοντική ανάπτυξη της εξατομικευμένης ιατρικής». Η νέα έρευνα εντόπισε μια πρωτεΐνη που «είναι πολλά υποσχόμενη ως θεραπευτικός στόχος για τη θεραπεία του καρκίνου του εντέρου», προσθέτει η Li, η οποία είναι επικεφαλής ερευνητικής ομάδας στο Francis Crick Institute.

Η Laura Novellasdemunt, ερευνήτρια στο Francis Crick Institute, είναι ο πρώτος συγγραφέας του άρθρου και τα ευρήματα έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Cell Reports. Όπως εξηγούν οι συντάκτες, ο καρκίνος του παχέος εντέρου έχει συσχετιστεί με μια μετάλλαξη στο γονίδιο APC . Στην υγιή μορφή του, το γονίδιο APC είναι υπεύθυνο για την κωδικοποίηση της πρωτεΐνης APC, η οποία δρα ογκοκατασταλτικά.

Μια μεταλλαγμένη μορφή του γονιδίου έχει συσχετισθεί με διάφορες ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του παχέος εντέρου. Ειδικότερα, η μετάλλαξη έχει συσχετιστεί με μια αύξηση 10%-20% στον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του παχέος εντέρου. Οι μεταλλάξεις του γονιδίου APC φαίνεται να δρουν ενισχυτικά σε μια συγκεκριμένη οδό σηματοδότησης κυττάρων, που ονομάζεται  μονοπάτι Wnt.

Όπως εξηγούν η Novellasdemunt και οι συνεργάτες της, η οδός Wnt είναι καθοριστική για τον έλεγχο της ομοιόστασης των ιστών (για τη διατήρηση της σωστής ισορροπίας μεταξύ του πολλαπλασιασμού των κυττάρων και του κυτταρικού θανάτου μέσα στον ιστό). Για το λόγο αυτό, οι περισσότερες θεραπευτικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στη σήμανση Wnt αποδεικνύονται συνήθως τοξικές. “Η ενεργοποίηση της οδού Wnt του USP7 μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ειδικός θεραπευτικός στόχος για τους περισσότερους καρκίνους του παχέος εντέρου”, γράφουν οι συγγραφείς.