Νευρολογία

Πρωτεΐνη-βιοδείκτης σχετίζεται με εγκεφαλικό επεισόδιο σε γυναίκες

Οι γυναίκες με αυξημένα επίπεδα μιας πρωτεΐνης στο αίμα τους μπορεί να διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Neurology, το ιατρικό περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας. Η μελέτη διαπίστωσε ότι ένα αυξημένο επίπεδο της β-2 μικροσφαιρίνης, μιας πρωτεΐνης που βρίσκεται στην επιφάνεια πολλών κυττάρων, συνδέθηκε με αυξημένο κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου μεταξύ γυναικών. Αυτή η πρωτεΐνη μπορεί επίσης να είναι ένας δείκτης φλεγμονής.

«Πρόσφατες μελέτες έχουν βρει συσχετίσεις μεταξύ της βήτα-2 μικροσφαιρίνης και καρδιακών παθήσεων», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Pamela Rist, ScD,στο Νοσοκομείο Brigham & Womens’ και στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ στη Βοστώνη και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας. «Ωστόσο, λιγότερα είναι γνωστά για τη συσχέτιση μεταξύ βήτα-2 μικροσφαιρίνης και ισχαιμικού αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου.»

Οι ερευνητές εξέτασαν γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας 61 ετών που συμμετείχαν στη μελέτη Nurses’ Health και έδωσαν δείγματα αίματος μεταξύ 1989 και 1990 και δεν είχαν ιστορικό εγκεφαλικού επεισοδίου ή καρκίνου. Οι συμμετέχουσες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για τον τρόπο ζωής τους και το ιατρικό ιστορικό τους κάθε δύο χρόνια.

Για να μάθουν περισσότερα σχετικά με τη βήτα-2 μικροσφαιρίνη και τυχούσα σύνδεση με εγκεφαλικό επεισόδιο, οι ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα της πρωτεΐνης σε 473 συμμετέχουσες στη μελέτη που υπέστησαν αργότερα ένα ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο, καθώς και 473 συμμετέχουσες της ίδιας ηλικίας που δεν είχαν πάθει εγκεφαλικό επεισόδιο. Εξέτασαν επίσης άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, όπως το αν κάπνιζαν ή χρησιμοποιούσαν ορμονικές θεραπείες. Τα εγκεφαλικά επεισόδια συνέβησαν κατά μέσο όρο εννέα χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχουσες που είχαν αργότερα ένα ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο είχαν υψηλότερα επίπεδα β-2 μικροσφαιρίνης σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν πάθει εγκεφαλικό επεισόδιο. Το μέσο επίπεδο της πρωτεΐνης ήταν 1,86 mg / L σε εκείνες που είχαν υποστεί ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο, σε σύγκριση με 1,80 mg / L σε εκείνους που δεν είχαν εγκεφαλικό επεισόδιο. Τα αποτελέσματα προσαρμόστηκαν για άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου , όπως η σωματική δραστηριότητα, η υψηλή αρτηριακή πίεση και ο διαβήτης.

«Λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό ποσοστό αναπηρίας από εγκεφαλικό επεισόδιο, είναι σημαντικό να εντοπιστούν άτομα που ενδέχεται να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τη νόσο αυτή. Αυτή η πρωτεΐνη θα μπορούσε να είναι ένας δείκτης που μπορεί να μας βοηθήσει κατά του εγκεφαλικού  επεισοδίου», δήλωσε η Rist. «Απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για να διαπιστωθεί εάν τα επίπεδα βήτα-2 μικροσφαιρίνης μπορεί να τροποποιηθούν μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής.»