Νευρολογία

Η πρώτη περιγραφή πρωτεΐνης που εμπλέκεται στην Αλτσχάιμερ

Επιστήμονες στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Σαιντ Λούις έχουν  πλέον περιγράψει λεπτομερώς τη δομή ενός μορίου που έχει ενοχοποιηθεί για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Γνωρίζοντας το σχήμα του μορίου – και το πώς αυτό το σχήμα μπορεί να διαταραχθεί από ορισμένες γενετικές μεταλλάξεις – μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση του πώς αναπτύσσεται η νόσος Αλτσχάιμερ και άλλες νευροεκφυλιστικές νόσοι και ενδεχομένως να συνεισφέρει σε τρόπους πρόληψης και θεραπεία τους. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό eLife .

Η ιδέα ότι το μόριο TREM2 εμπλέκεται στη γνωστική εξασθένηση – χαρακτηριστικό γνώρισμα νευροεκφυλιστικών νόσων, συμπεριλαμβανομένης της νόσου Αλτσχάιμερ έχει αποκτήσει σημαντική δυναμική κατά τα τελευταία έτη. Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι ορισμένες μεταλλάξεις που μεταβάλλουν τη δομή της TREM2 σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης όψιμης έναρξης, μετωπικοκροταφικής άνοιας της Αλτσχάιμερ, νόσου Parkinson και σποραδικής αμυοτροφικής πλάγιας σκλήρυνσης (ALS). Άλλες μεταλλάξεις της TREM2 συνδέονται με τη νόσο Nasu-Hakola, μια σπάνια κληρονομική πάθηση που προκαλεί προοδευτική άνοια και θάνατο στους περισσότερους ασθενείς μέχρι την ηλικία των 50 ετών.

«Δεν ξέρουμε τι ακριβώς κάνει τη δυσλειτουργική TREM2 να συμβάλει στον νευροεκφυλισμό, αλλά γνωρίζουμε ότι η φλεγμονή είναι το κοινό νήμα σε όλες αυτές τις καταστάσεις», δήλωσε ο κύριος συγγραφέας ThomasJ. Brett, PhD, επίκουρος καθηγητής της ιατρικής. «Η μελέτη μας εξέτασε αυτές τις μεταλλάξεις στο TREM2 και διερεύνησε τι κάνουν στη δομή της ίδιας της πρωτεΐνης, και το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία της. Αν μπορούμε να τα κατανοήσουμε αυτά τότε μπορούμε να αρχίσουμε να αναζητούμε τρόπους επιδιόρθωσης.»

Η ανάλυση της δομής της TREM2, ολοκληρώθηκε από τον πρώτο συγγραφέα, DanielL. Kober, διδακτορικός φοιτητής στο εργαστήριο του Brett, που ανακάλυψε ότι οι μεταλλάξεις που σχετίζονται με Αλτσχάιμερ μεταβάλλουν την επιφάνεια της πρωτεΐνης, ενώ εκείνες που συνδέονται με τη νόσο Nasu-Hakola επηρεάζουν το εσωτερικό της πρωτεΐνης. Η διαφορά στην τοποθεσία θα μπορούσε να εξηγήσει τη σοβαρότητα της Nasu-Hakula, στην οποία τα σημεία της άνοιας ξεκινούν στη νεαρή ενήλικο ζωή. Οι εσωτερικές μεταλλάξεις διαταράσσουν εντελώς την δομή της TREM2, με τελικό αποτέλεσμα την παραγωγή λιγότερων μορίων TREM2. Οι επιφανειακές μεταβολές, αντίθετα, αφήνουν την TREM2 ανέπαφη, αλλά πιθανόν να είναι πιο δύσκολο για το μόριο να συνδεθεί με άλλες πρωτεΐνες. Η TREM2 βρίσκεται στην επιφάνεια των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος που ονομάζεται μικρογλοία, τα οποία πιστεύεται ότι είναι σημαντικά κύτταρα καθαρισμού στο νευρικό σύστημα.

Μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται φαγοκυττάρωση, τέτοια κύτταρα είναι υπεύθυνα για τον καθαρισμό κυτταρικών αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένου του βήτα αμυλοειδούς βήτα που είναι γνωστό ότι συσσωρεύεται στη νόσο Alzheimer. Αν η μικρογλοία στερείται TREM2, ή η υπάρχουσα TREM2 δεν λειτουργεί ορθά, δεν επιτυγχάνεται καλός καθαρισμός. «Ακριβώς το τι κάνει η TREM2 παραμένει ένα ανοικτό ζήτημα», είπε ο Brett. “Ξέρουμε ότι τα ποντίκια χωρίς TREM2 έχουν ελαττώματα στη μικρογλοία, οι οποία είναι σημαντική για τη διατήρηση υγιούς βιολογίας του εγκεφάλου. Τώρα που έχουμε αυτές τις δομές, μπορούμε να μελετήσουμε πώς λειτουργεί η TREM2, ή πως δεν λειτουργεί, σε αυτές τις νευροεκφυλιστικές νόσους».