Νευρολογία

Μεταλλάξεις στο DNA των μιτοχονδρίων ευθύνονται για τη νόσο Αλτσχάιμερ

Σήμερα, η κοινωνία αντιμετωπίζει μια επιδημία της νόσου Αλτσχάιμερ, με περίπου 5 εκατομμύρια να πλήττονται μόνο στις ΗΠΑ. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να διογκωθεί σε 14 εκατομμύρια μέχρι το 2050, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και  Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ. Από τις κορυφαίες δέκα θανατηφόρες ασθένειες, η νόσος Αλτσχάιμερ εξακολουθεί να είναι η μόνη που δεν μπορεί να προληφθεί, να αντιμετωπιστεί ή να θεραπευτεί.

Σε μια νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα διερευνήθηκε ο ρόλος των μιτοχονδρίων στην παθολογία της νόσου του Αλτσχάιμερ, στη δημιουργία πλακών αμυλοειδούς και νευροϊνιδιακών συμπλεγμάτων χαρακτηριστικών της νόσου. Τα μιτοχόνδρια δρουν ως ενεργειακά κέντρα για τα κύτταρα και είναι κεντρικής σημασίας για την υγεία και τη νόσο. Η μελέτη βασίζεται σε προηγούμενες εργασίες που υποδηλώνουν ότι μεταλλάξεις γονιδίων που επηρεάζουν τη μιτοχονδριακή λειτουργία μπορεί να είναι κρίσιμες στην ανάπτυξη και εξέλιξη της νόσου.

Ο Diego Mastroeni, από τους ερευνητές της μελέτης αναφέρει: “τα ευρήματα από το εργαστήριο μας έχουν αποκαλύψει πρώιμες αλλαγές έκφρασης κωδικοποιημένες στον πυρήνα, αλλά όχι στο μιτοχονδριακό mRNAs, που συμβαίνουν γύρω στη ηλικία των τριάντα ετών. Αυτές οι αλλαγές μας δίνουν μια γεύση από το τι υποψιαζόμαστε είναι μερικές από τις πρώτες κυτταρικές μεταβολές στην εξέλιξη της νόσου Αλτσχάιμερ “.

Τα μιτοχόνδρια είναι μοναδικά μεταξύ των οργανιδίων του κυττάρου, καθώς διαθέτουν το δικό τους DNA, διαφορετικό από το DNA που περιέχεται στον πυρήνα του κυττάρου. Εκτός από το ρόλο της μιτοχονδριακής δυσλειτουργία στη νόσο, η σταδιακή αποδόμηση της μιτοχονδριακής ακεραιότητας πιστεύεται ότι παίζει έναν κεντρικό ρόλο στην κανονική διαδικασία της γήρανσης.

Η παρούσα μελέτη εξέτασε ιστό από τον ιππόκαμπο, μια δομή του εγκεφάλου με σημαντικό ρόλο στη μνήμη και που επηρεάζεται σοβαρά από την προσβολή της νόσου Αλτσχάιμερ. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία των μικροσυστοιχιών, οι συγγραφείς εξέτασαν ιππόκαμπους από φυσιολογικά γερασμένα άτομα, από άτομα με ήπια γνωστική εξασθένηση και άτομα με νόσο Αλτσχάιμερ . Η γονιδιακή έκφραση εξετάστηκε για δύο σύνολα γονιδίων, ένα που κωδικοποιεί μιτοχονδριακό DNA και ένα άλλο, στο πυρηνικό DNA. Τα δύο σύνολα των γονιδίων κωδικοποιούν πρωτεΐνες που συνδέονται με την οξειδωτική φωσφορυλίωση (OXPHOS) και κυτταρική αναπνοή, παράγοντας ενέργεια υπό μορφή ΑΤΡ για το κύτταρο.

Τα αποτελέσματα της νέας μελέτης δείχνουν ότι οι συγκεκριμένες τάξεις γονιδίων που σχετίζονται με την κυτταρική αναπνοή των μιτοχονδρίων εμφανίζουν μειωμένα επίπεδα έκφρασης σε ασθενείς με νόσο Αλτσχάιμερ, σε σύγκριση με φυσιολογικά άτομα. Η μελέτη εξέτασε επίσης τη γονιδιακή έκφραση σε άτομα των οποίων οι εγκέφαλοι παρουσιάζουν ένα ενδιάμεσο επίπεδο νόσου που είναι γνωστό ως ήπια γνωστική εξασθένηση. Εδώ, παρατηρείται το αντίθετο αποτέλεσμα, με τα σχετικά γονίδια να εμφανίζουν αυξημένα επίπεδα έκφρασης.  Οι συγγραφείς της μελέτης προτείνουν ότι οι διαφορές αυτές μπορεί να υποδηλώνουν κάποιο είδος αντισταθμιστικού μηχανισμού στον εγκέφαλο που προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη νόσο στα πρώιμα στάδια της. Επιπλέον, η μελέτη προτείνει ότι η αποκατάσταση  των βλαβών ενός συγκεκριμένου συνόλου των γονιδίων που συνδέονται με την λειτουργία των μιτοχονδρίων και βρίσκεται στο πυρηνικό DNA των κυττάρων μπορεί να προσφέρει μια πολλά υποσχόμενη στρατηγική για την ανάσχεση της εξέλιξης της νόσου.