Νευρολογία

Εξάρτηση από το αλκοόλ εξαιτίας ενζύμου

Μια ερευνητική ομάδα υπό την ηγεσία του καθηγητή Markus Heilig, του Πανεπιστημίου Linköping εντόπισε ένα ένζυμο, του οποίου η παραγωγή είναι απενεργοποιημένη στα νευρικά κύτταρα του μετωπιαίου λοβού, όταν αναπτύσσεται εξάρτηση από το αλκοόλ. Η ανεπάρκεια σε αυτό το ένζυμο οδηγεί σε συνεχή χρήση του αλκοόλ, παρά τις αρνητικές συνέπειες.

Η ανακάλυψη δημοσιεύεται τώρα στο Molecular Psychiatry και θα μπορούσε να σημαίνει εντελώς νέες δυνατότητες για τη θεραπεία του αλκοολισμού. «Το ένζυμο, PRDM2, έχει ήδη μελετηθεί σε έρευνα για τον καρκίνο, αλλά δεν ξέραμε ότι έχει μια λειτουργία στον εγκέφαλο», λέει ο Markus Heilig, καθηγητής ψυχιατρικής και επικεφαλής του Center for Socialand Affective Neuroscience (CSAN) στο Πανεπιστήμιο του Linköping. Ο ίδιος και η ερευνητική του ομάδα συνέδεσαν την έρευνα για τον αλκοολισμό και άλλες εθιστικές ασθένειες μαζί με προηγμένη έρευνα του εγκεφάλου. Από καιρό υπήρχε η υποψία ότι τα άτομα με εξάρτηση από το αλκοόλ έχουν μειωμένη λειτουργία στους μετωπιαίους λοβούς του εγκεφάλου, αλλά οι υποκείμενοι βιολογικοί μηχανισμοί δεν είχαν γίνει γνωστοί. Η ερευνητική ομάδα της μελέτης, που περιλαμβάνει ερευνητές από LinköpingUniversity και το Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, είναι η πρώτη που αναγνώρισε αυτόν τον μοριακό μηχανισμό.

Αν η μετωπική λειτουργία είναι διαταραγμένη, είναι δύσκολο να ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας. «Το PRDM2 ελέγχει την έκφραση αρκετών γονιδίων τα οποία είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική σηματοδότηση μεταξύ των νευρικών κυττάρων. Όταν παράγεται πολύ λίγο ένζυμο, δεν στέλνεται κανένα αποτελεσματικό σήμα από τα κύτταρα, που υποτίθεται ότι θα σταματήσει την ώθηση», εξηγεί ο καθηγητής Heilig. Αρκετά χρόνια αφοσιωμένης έρευνας βρίσκονται πίσω από αυτή την ανακάλυψη. Η έρευνα έδειξε ότι αρουραίοι εξαρτώμενοι από το αλκοόλ οδηγούνται σε μια ρυθμιστική μείωση της παραγωγής PRDM2, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε διαταραχή ελέγχου των παρορμήσεων. Γι’ αυτό τα πειραματόζωα συνεχίζουν να καταναλώνουν αλκοόλ, ακόμη και όταν είναι δυσάρεστο. «Βλέπουμε πώς ένα ένζυμο δημιουργεί σημαντικά χαρακτηριστικά μιας εθιστικής ασθένειας. Τώρα που αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει, ελπίζουμε ότι θα είμαστε επίσης σε θέση να παρέμβουμε. Μακροπρόθεσμα, θέλουμε να συμβάλουμε στην ανάπτυξη αποτελεσματικών φαρμάκων, αλλά βραχυπρόθεσμα το σημαντικό πράγμα, ίσως, είναι να απωθήσουμε τον στιγματισμό του αλκοολισμού και να καταλάβει ο κόσμος ότι πρόκειται για μια πάθηση», λέει ο καθηγητής Heilig.