Νευρολογία

Η λειτουργία της μνήμης σε ρόλο «κλειδί» για το Αλτσχάιμερ

Μπορούν συγκεκριμένοι νευρώνες του εγκεφάλου να βοηθήσουν στη θεραπεία του Αλτσχάιμερ; Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο UCLA, των Η.Π.Α. διαπίστωσαν ότι οι νευρώνες σε μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου παίζουν ρόλο – κλειδί στο σχηματισμό γρήγορων μνημών για κάθε γεγονός της ημέρας. Το εύρημα αυτό πιστεύουν οι επιστήμονες ότι θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της απώλειας της μνήμης, ούτως ώστε να μπορέσουν να βρουν νέες μεθόδους θεραπείας του Alzheimer, αλλά και άλλων νευρολογικών παθήσεων.

Της Μαρίας Χατζηδάκη

Η μελέτη είχε ως σκοπό την εξέταση των νευρώνων στον έσω κροταφικό λοβό που συνδέεται με την επεισοδιακή μνήμη, δηλαδή τη μνήμη που ανατρέχει σε συγκεκριμένα γεγονότα, πχ. να θυμηθούμε ένα συγκεκριμένο γεγονός, να δούμε ένα φίλο από τα παλιά και να μην το θυμηθούμε κλπ. Η επεισοδιακή μνήμη καταγράφει αυτές τις μοναδικές εμπειρίες και βασίζεται για τη λειτουργία της στον πολύ γρήγορο σχηματισμό των νέων ενοτήτων στον εγκέφαλο.

Η ομάδα ήταν σε θέση να καταγράψει μεμονωμένους νευρώνες στον έσω κροταφικό λοβό διαπιστώνοντας ότι τα κύτταρα άλλαξαν τη στοχοποίηση τους για να κωδικοποιήσουν νέες ενότητες. Ο επικεφαλής της μελέτης Δρ.Ιτζχάκ Φρίντ, καθηγητής Νευροχειρουργικής και Ψυχιατρικής Βιοσυμπεριφορικής Επιστήμης στην Ιατρική Σχολή Ντειβίντ Γκέφεν του UCLA και του Ινστιτούτου Σέμελ για τις Νευροεπιστήμες και την Ανθρώπινη Συμπεριφορά, αναφέρει ότι «Αυτή η μελέτη φτάνει στην «καρδιά» του νευρικού κώδικα ο οποίος είναι μια από τις πιο θεμελιώδεις πτυχές της ανθρώπινης γνωστικής λειτουργίας και της μνήμης, δηλαδή το σχηματισμό των ενώσεων. Το εκπληκτικό εύρημα ήταν ότι ο βασικός αυτός κώδικας είναι τόσο σαφής στο επίπεδο των μεμονωμένων νευρώνων στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Η μελέτη παρουσιάστηκε στο επιστημονικό περιοδικό Neuron.

Στη μελέτη συμμετείχαν 14 ασθενείς με σοβαρή επιληψία που νοσηλεύτηκαν στο UCLA στους οποίους εμφύτευσαν ηλεκτρόδια στον εγκέφαλό για να προσδιορίσουν το σημείο τομής μιας πιθανής χειρουργικής επέμβασης.
Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η κατανόηση των θεμελιωδών επεισοδίων σχηματισμού της μνήμης είναι το βασικό πρόβλημα στις νευροεπιστήμες και μπορεί να έχει σημαντική κλινική σημασία, επειδή αυτό το είδος της μνήμης επηρεάζει τους ασθενείς που πάσχουν από Αλτσχάιμερ αλλά και άλλες νευρολογικές ασθένειες.

Οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι η μελέτη αυτή, που εξετάζει τα βασικά θεμέλια της έναρξης των ενώσεων, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην κατανόηση της φυσιολογικής βάσης που απαιτείται για την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων στον ανθρώπινο εγκέφαλο, που μπορεί μια μέρα να βελτιώσουν τις ζωές των νευρολογικών ασθενών με διαταραχή της μνήμης.