Παιδιά

Πως η ενσυνειδητότητα στο μαθητή ωφελεί τη γνώση

Πως η ενσυνειδητότητα στο μαθητή ωφελεί τη γνώση

Δύο νέες έρευνες του Πανεπιστημίου MIT αναφέρουν πώς μπορούν να βελτιωθούν οι ακαδημαϊκές επιδόσεις. Η ενσυνειδητότητα, ικανότητα να παρατηρούμε προσεκτικά αυτό που βιώνουμε κάθε στιγμή στο παρόν, μπορεί να βελτιώσει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και την ψυχική υγεία σε μαθητές μέσης εκπαίδευσης, σύμφωνα με δύο νέες έρευνες του Πανεπιστημίου MIT (Massachusetts Institute of Technology) τις οποίες επικαλείται ο ιστότοπος ScienceDaily.

«Εξ ορισμού η ενσυνειδητότητα είναι η ικανότητα να επικεντρώνει κανείς την προσοχή του στην παρούσα στιγμή χωρίς να αποσπάται από εξωτερικά ερεθίσματα ή εσωτερικές σκέψεις. Επομένως, αν ένας μαθητής επικεντρωθεί στο δάσκαλό του ή στα μαθήματά του, αυτό θα ωφελήσει τη γνώση», δήλωσε ο Τζον Γκαμπριέλι, καθηγητής εγκεφάλου και γνωστικών επιστημών στο Ινστιτούτο έρευνας για τον Εγκέφαλο του Πανεπιστημίου MIT.

Οι ερευνητές για πρώτη φορά ανακάλυψαν ότι η εκπαίδευση στην ενσυνειδητότητα μπορεί να προκαλέσει μεταβολές στη λειτουργία του εγκεφάλου. Μαθητές της έκτης τάξης που εκπαιδεύτηκαν στην ενσυνειδητότητα, όχι μόνο δήλωναν ότι βιώνουν λιγότερο άγχος, αλλά και μετά από τομογραφίες εγκεφάλου παρατηρήθηκε μειωμένη δραστηριότητα της αμυγδαλής, μιας εγκεφαλικής περιοχής που συνδέθηκε με τον φόβο και άλλα αντίστοιχα συναισθήματα όταν τους παρουσιάστηκαν εικόνες τρομακτικών προσώπων. (Σ.τ.Σ: Στις ΗΠΑ, όπου διεξήχθη η έρευνα, η μέση εκπαίδευση (middle school) καλύπτει τις τάξεις έκτη έως ογδόη, αντιστοιχεί με το ελληνικό γυμνάσιο, γιατί το δημοτικό στις ΗΠΑ είναι συνήθως πενταετές.)

Σύμφωνα με τον Γκαμπριέλι η εκπαίδευση ενσυνειδητότητας στα σχολεία έχει πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές και τονίζει την ανάγκη να γίνει μέρος του καθημερινού σχολικού προγράμματος, δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη καλά εδραιωμένοι τρόποι διδασκαλίας της.

Στην πρώτη έρευνα, που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Behavioral Neuroscience» μελετητές από το MIT μελέτησαν δύο ομάδες μαθητών. Στη μια εφάρμοσαν ένα ημερήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης στην ενσυνειδητότητα το οποίο διήρκεσε οχτώ εβδομάδες, η άλλη ήταν η ομάδα ελέγχου και δεν εκπαιδεύτηκε στη ενσυνειδητότητα. Πράγματι, διαπιστώθηκε ελαττωμένο άγχος, και μειωμένη δραστηριότητα της αμυγδαλής στην ομάδα που εκπαιδεύτηκε. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η εκπαίδευση στην ενσυνειδητότητα ενδέχεται να δρα προληπτικά ή καταπραϋντικά στις διαταραχές διάθεσης που συνδέονται με υψηλά επίπεδα άγχους.

Στο πλαίσιο της δεύτερης έρευνας, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Mind, Brain and Education» οι συμμετέχοντες δεν εκπαιδεύτηκαν στην ενσυνειδητότητα. Μετρήθηκε παρόλα αυτά το επίπεδο ενσυνειδητότητας 2.000 μαθητών μέσης εκπαίδευσης στη Βοστόνη, μέσω του ερωτηματολογίου Mindfulness Attention Awareness Scale. Βρέθηκε ότι οι μαθητές με υψηλότερα επίπεδα ενσυνειδητότητας είχαν καλύτερους βαθμούς, λιγότερες απουσίες και λιγότερες αποβολές. Στη συνέχεια οι ερευνητές προσπάθησαν να διερευνήσουν πιθανά μακροπρόθεσμα οφέλη από την ενσυνειδητότητα χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία. Ο Γκαμπριέλι παρομοίασε την ενσυνειδητότητα με τη γυμναστική, λέγοντας: «Όσο το κάνεις είναι καλό αλλά όταν σταματάς η θετική επίδραση δεν διατηρείται».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Περίπου 86 εκατομμύρια παιδιά στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική δεν έχουν ακόμη επιστρέψει στη σχολική τάξη

Πώς θα βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά να προσαρμοστούν σε αυτό το «νέο φυσιολογικό»

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Πώς μεγαλώνουμε τα παιδιά μας ώστε να επιμένουν σε δύσκολες εργασίες προκειμένου να πετύχουν;

– Επιβραβεύστε την προσπάθειά τους καθώς εργάζονται σε μια δύσκολη εργασία (προσέχοντας να επαινέσετε μόνο την προσπάθειά τους και όχι τα αποτελέσματα της εργασίας τους). Η έρευνα έχει διαπιστώσει ότι αυτός ο τύπος επαίνου, που αναφέρεται ως «έπαινος διαδικασίας», ενισχύει τα κίνητρα του παιδιού να επιμένει σε μια δύσκολη εργασία.

Επαναπροσδιορισμός του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κίνα με στόχο την αποφυγή υπερβολικής πίεσης στους μαθητές

Καθώς η αύξηση του πληθυσμού είναι η πιο αργή εδώ και δεκαετίες, οι κινεζικές αρχές άρουν το όριο γέννησης δύο παιδιών νωρίτερα φέτος και επιθυμούν να αυξήσουν τα κίνητρα για τους γονείς να αποκτήσουν περισσότερα παιδιά.

Όταν οι γονείς ξαναπαντρεύονται: Συναισθήματα και Αντιδράσεις των Παιδιών. Ο Ρόλος των Γονιών

Με όσο προσεκτικό τρόπο κι αν γίνει αυτή η ενημέρωση και γνωριμία, είναι πιθανόν τα παιδιά να αντιδράσουν, είτε έχοντας μια ελπίδα επανασύνδεσης των γονιών τους, είτε ως μια μορφή ζήλιας, είτε ως αντίσταση και φόβο προς τη νέα αλλαγή. Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο και κατανόηση. Δεν πρέπει να τα πιέζουμε να ετοιμαστούν και το κάθε παιδί ως μια διαφορετική οντότητα, απαιτεί τον δικό του χρόνο προετοιμασίας.

Μαύροι κύκλοι γύρω από τα μάτια στα παιδιά - Ποια τα αίτια;

Η εκδήλωση των μαύρων κύκλων μπορεί επιπρόσθετα να σχετίζεται με την απουσία ύπνου καθώς επίσης και την κληρονομικότητα. Το δέρμα γύρω από την περιοχή των ματιών μπορεί σε κάποιους ανθρώπους να είναι πιο λεπτό και διαφανές, στοιχείο το οποίο μπορεί να κληρονομήσουν και τα παιδιά. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις οι μαύροι κύκλοι γύρω από την περιοχή των ματιών μπορεί να υποδηλώνουν κάτι πιο σοβαρό.

Πώς μπορούμε να κατευνάσουμε τα ξεσπάσματα παιδιού με ΔΕΠΥ

Η συμπεριφοριστική θεραπεία, μία από τις παρεμβάσεις που χρησιμοποιούνται για το ΔΕΠΥ, ενθαρρύνει τις θετικές συνέπειες των θετικών συμπεριφορών. Οι ανταμοιβές μπορεί να είναι κοινωνικές (τρυφερότητα, έπαινος) και υλικές (γλυκά, παιχνίδια ή άλλα πράγματα). Τα υλικά μπορούν να συνδυαστούν με κοινωνικές ανταμοιβές.

Ο ρόλος των γονιών στη μετατροπή δύσκολων στιγμών του παιδιού σε δημιουργία

Ωστόσο, τα παιδιά μπορούν να πάρουν και μια άλλη οδό προς εξερεύνηση, όταν η ζωή γίνει δύσκολη. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ατέλειωτη πηγή δημιουργικότητας, για να καταφέρουν να ξεπεράσουν σκοτεινές, πολυτάραχες στιγμές.