Αυτοφροντίδα

Αθλητισμός: Γιατί έχω ναυτία όταν ασκούμαι και τι να κάνω [vid]

Αθλητισμός: Γιατί έχω ναυτία όταν ασκούμαι και τι να κάνω [vid]

Αθλητισμός: Πολλοί από εμάς ασκούμαστε για να νιώσουμε καλύτερα, αλλά δυστυχώς σε άλλους η άσκηση φέρνει ναυτία. Που οφείλεται αυτό και τι μπορείτε να κάνετε για το αποτρέψετε;

Όταν ασκούμαστε, υπάρχει αύξηση της ροής του αίματος στους μύες που ενεργοποιούνται, τον εγκέφαλο, τους πνεύμονες και την καρδιά. Αυτή η αύξηση καθοδηγείται από το συμπαθητικό νευρικό σύστημα (το οποίο βοηθά στη ρύθμιση όλων των ακούσιων αποκρίσεων του σώματός μας, όπως ο καρδιακός ρυθμός, η αρτηριακή πίεση και η πέψη). Αυτό το κάνει διευρύνοντας τις αρτηρίες ώστε να μπορούν να μεταφέρουν περισσότερο αίμα στους ιστούς. Αλλά το συμπαθητικό νευρικό σύστημα, το οποίο κανονικά οδηγεί τον μηχανισμό «μάχης ή φυγής», περιορίζει ταυτόχρονα τα αιμοφόρα αγγεία που εισέρχονται στο γαστρεντερικό μας σύστημα (όπως το στομάχι) κατά τη διάρκεια μιας επίπονης προπόνησης έως και 80 τοις εκατό. Αυτό το κάνει επειδή υπάρχει περιορισμένη ποσότητα αίματος στο σώμα και η αυξημένη ζήτηση οξυγόνου από ορισμένους ιστούς μπορεί να καλυφθεί μόνο με την αλλαγή της ποσότητας του αίματος που πηγαίνει σε άλλους ιστούς.

Αυτό σημαίνει ότι η παροχή αίματος μπορεί να μειωθεί σε περιοχές που δεν χρειάζονται τόσο πολύ οξυγόνο εκείνη τη στιγμή. Κι μπορεί να συμβαίνει είτε έχετε φάει πρόσφατα είτε όχι. Αλλά ας υποθέσουμε ότι έχετε φάει ένα γεύμα πριν πάτε στο γυμναστήριο ή για τρέξιμο. Όταν τρώμε, το φαγητό τεντώνει το στομάχι μας, με αποτέλεσμα την απελευθέρωση οξέος και ενζύμων που απαιτούνται για την πέψη του φαγητού. Οι μύες του στομάχου γίνονται επίσης πιο ενεργοί κατά τη διάρκεια της πέψης, προκαλώντας μεγαλύτερη ζήτηση για οξυγόνο και ροή αίματος στο στομάχι και σε άλλους γαστρεντερικούς ιστούς. Ένα διαφορετικό τμήμα του αυτόνομου νευρικού συστήματος προκαλεί την αύξηση της ροής του αίματος στις γαστρεντερικές δομές όταν πρέπει να είναι ενεργές.

Η σημαντική σύγκρουση στο σώμα από διαφορετικούς ιστούς που απαιτούν όλοι οξυγόνο μπορεί να είναι ένας λόγος για τον οποίο εμφανίζεται ναυτία κατά τη διάρκεια ή μετά από μια προπόνηση. Το σώμα πρέπει να προσαρμόσει τη ροή του αίματος στους ιστούς καθώς αλλάζει η ζήτηση. Έτσι, όταν ασκούμαστε, το αίμα πρέπει να πάει στους μύες, την καρδιά, τους πνεύμονες και τον εγκέφαλο, που σημαίνει ότι η ροή του αίματος μειώνεται σε λιγότερο ενεργούς ιστούς, όπως ο γαστρεντερικός σωλήνας – ακόμα κι αν αυτή τη στιγμή χωνεύει το γεύμα μας. Όταν η ροή του αίματος μειώνεται σε αυτήν την περιοχή, ενεργοποιεί τα εντερικά μας νεύρα, τα οποία στη συνέχεια προκαλούν αισθήματα ναυτίας.

Επιπλέον, το στομάχι και άλλα κοιλιακά όργανα μπορούν επίσης να συμπιεστούν κατά τη διάρκεια της άσκησης, γεγονός που μπορεί να συμβάλει περαιτέρω σε αισθήματα ναυτίας. Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ακόμη ότι η άσκηση, ιδιαίτερα το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και άλλα αγωνίσματα αντοχής, μπορεί να βλάψουν την επένδυση του στομάχου – πιθανότατα λόγω της μείωσης της ροής του αίματος και του οξυγόνου που είναι διαθέσιμα στο όργανο. Αυτό θα προκαλούσε επίσης ναυτία. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε αιμορραγία της επένδυσης του στομάχου, ιδιαίτερα σε αθλητές αντοχής και μεγάλων αποστάσεων.

Πότε να φάτε

Εάν ασκείστε αμέσως ή έως και μία ώρα μετά το φαγητό, είναι πιο πιθανό να εμφανίσετε ναυτία – ανεξάρτητα από το επίπεδο άσκησης ή την ένταση της προπόνησης. Χρειάζονται περίπου δύο ώρες για να διασπαστεί η στερεά τροφή από το στομάχι και να εισέλθει στο λεπτό έντερο, επομένως εάν αισθανθείτε ναυτία μετά την προπόνηση, ίσως είναι καλύτερο να ασκηθείτε τουλάχιστον δύο ώρες μετά το γεύμα.

Αυτό που τρώτε πριν από την προπόνηση μπορεί επίσης να καθορίσει εάν θα έχετε ναυτία. Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, λιπαρά, ακόμη και πλούσιες σε πρωτεΐνες, συνδέονται με μεγαλύτερη πιθανότητα ναυτίας μετά την προπόνηση. Οι συμπληρωματικές πρωτεΐνες, ιδιαίτερα ο ορός γάλακτος ή τα shakes, αφομοιώνονται επίσης πιο αργά. Αυτό είναι πιθανό να συμβάλλει στη ναυτία κατά τη διάρκεια μιας προπόνησης καθώς το στομάχι προσπαθεί να την χωνέψει.

Ορισμένα λίπη, ιδιαίτερα κορεσμένα, μπορεί να προκαλέσουν ναυτία με διαφορετικό τρόπο – με ζωικά μοντέλα να δείχνουν ότι ερεθίζουν και βλάπτουν την επένδυση της γαστρεντερικής οδού, η οποία ενεργοποιεί τα νεύρα στην επένδυση του στομάχου που συνδέονται με το κέντρο εμετού (που βρίσκεται στον προμήκη μυελό) στον εγκέφαλο.

Η κατανάλωση αθλητικών ποτών ή άλλων ποτών με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες (όπως χυμοί, ενεργειακά ποτά και αναψυκτικά), συνδέεται επίσης με τη ναυτία κατά τη διάρκεια και μετά την προπόνηση. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι αφομοιώνονται πολύ αργά και παραμένουν στο στομάχι περισσότερο από ότι άλλα ποτά.

Τι να κάνετε

  • Αλλάξτε ή μειώστε τη συνηθισμένη σας προπόνηση και αυξήστε την ένταση αργά. Να θυμάστε ότι όσο μεγαλύτερη είναι η προπόνηση, τόσο περισσότερο αίμα αφαιρείται σταθερά από το στομάχι.
  • Βεβαιωθείτε ότι πίνετε αρκετό νερό πριν και μετά την προπόνηση και έχετε στο νου σας ότι τόσο το λίγο όσο και το πολύ νερό μπορεί να προκαλέσει ναυτία για διαφορετικούς λόγους.
  • Όσον αφορά το φαγητό, αποφύγετε το δύο ώρες πριν την άσκηση και επιλέξτε σοφά – όπως υδατάνθρακες υψηλής ποιότητας (πχ. μπανάνες ή γλυκοπατάτες) και πρωτεΐνες, καθώς και ακόρεστα λίπη (όπως ξηροί καρποί). Αυτές οι επιλογές όχι μόνο θα τροφοδοτήσουν το σώμα, αλλά δεν θα είναι τόσο δύσκολο να αφομοιωθούν, εάν σκοπεύετε να ασκηθείτε.

Ακολουθεί βίντεο:

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η αερόβια άσκηση ενισχύει την ψυχική υγεία ατόμων παχυσαρκία-Μελέτη

Πόσες μέρες την εβδομάδα πρέπει να προπονούμαι και πόσο;

Άσκηση - Η απελευθέρωση ντοπαμίνης προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα

Ασκήσεις που βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης

Όταν η άσκηση γίνεται εθισμός-Συμπτώματα

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Οφέλη της άσκησης στην εγκυμοσύνη

Αθλητισμός: Η τακτική άσκηση και η διατήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας βοηθούν να παραμείνετε υγιείς και σε φόρμα. Η άσκηση επιτρέπει επίσης τη σωστή στάση του σώματος και μειώνει τις ενοχλήσεις όπως ο πόνος στην πλάτη και ο λήθαργος.

Άτομα με Πάρκινσον στρέφονται στην πυγμαχία για να επιβραδύνουν την ασθένεια

Μποξ αυτοφροντιδα: Η νόσος του Πάρκινσον μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση των κινητικών δεξιοτήτων, της ισορροπίας, της ομιλίας και των αισθητηριακών λειτουργιών και δεν υπάρχει θεραπεία, γεγονός που καθιστά τον αγώνα για την επιβράδυνση της εξέλιξής του υψηλή προτεραιότητα για τους ασθενείς.

Πώς θα αντιμετωπίσετε τα εγκαύματα από τον ήλιο;

Ηλιακό Έγκαυμα: Τους καλοκαιρινούς μήνες, πολλοί άνθρωποι καίγονται από τον ήλιο. Αυτό συμβαίνει λόγω μειωμένης εφαρμογής αντηλιακού. Διαβάστε παρακάτω πώς μπορείτε να φροντίσετε τα εγκαύματα αυτά.

Οφέλη της κολύμβησης για την υγεία, σύμφωνα με το CDC

Κολύμβηση: Μόλις δυόμισι ώρες αερόβιας σωματικής δραστηριότητας την εβδομάδα, όπως κολύμπι, ποδηλασία ή τρέξιμο, μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών, αναφέρουν τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Ο εγκέφαλός σας χρειάζεται σωστή διατροφή και άσκηση

Αθλητισμός: Οι επιστήμονες διερευνούν πώς η διατροφή, η άσκηση και η κοινωνική δέσμευση μπορούν να βοηθήσουν στην αποτροπή της γνωστικής έκπτωσης και στη βελτίωση της συνολικής υγείας του εγκεφάλου.

Πώς επηρεάζει η διακόσμηση τη διάθεσή μας;

Interior Design: Η εσωτερική διακόσμηση επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και που ενεργούμε. Για τον λόγο αυτό, οι ειδικοί προτείνουν συγκεκριμένους τρόπους διακόσμησης για να είμαστε πιο ευδιάθετοι.