Greek English French German Italian

ndd optim

Pin It
 

Βάλτε στην κουζίνα και στην καθημερινή σας διατροφή το πλιγούρι, το κριθάρι και το στάρι! Είναι άκρως υγιεινά, ιδιαίτερα χορταστικά, νηστίσιμα (ό,τι πρέπει για τη Σαρακοστή που πλησιάζει), ιδανικά για χορτοφάγους και μαγειρεύονται με ένα σωρό τρόπους.


Αρκεί να μάθετε τα μικρά τους μυστικά!

Πλιγούρι

Αγορά & Συντήρηση
• Θα το βρούμε ψιλό, μέτριο και χονδρό.
• Πωλείται στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, στα παντοπωλεία και σε καταστήματα με βιολογικά προϊόντα.
• Υπάρχουν ελληνικά και εισαγωγής, ωστόσο προτιμήστε τα ελληνικά και ευρωπαϊκά και όχι από τρίτες χώρες, όπου οι κανονισμοί ασφάλειας είναι πιο χαλαροί.
• Διατηρήστε το σε δροσερό και ξηρό μέρος (όχι ψυγείο), π.χ. σε ένα σκοτεινό ντουλάπι.

Στην κουζίνα
• Το πλιγούρι το μαγειρεύω στην κατσαρόλα αλλά και ωμό, μουλιασμένο σε χλιαρό νερό για να αφρατέψει, καλά στυμμένο.
• Το κάνω σαλάτα με λαχανικά και μυρωδικά (ψιλό και μέτριο), το βάζω σε γεμιστά αντί για ρύζι (γεμιστές ντομάτες ή πιπεριές, ντολμάδες κ.ά.), και το μαγειρεύω σαν πιλάφι (χονδρό) ή σε μείγματα με κιμά.
• Βραστό δεν χρειάζεται μούλιασμα. Η αναλογία μαγειρέματος είναι 1 μέρος πλιγούρι και 2 μέρη νερό ή ζωμός. Αν το θέλω ωμό, το μουσκεύω για 30 λεπτά στην ίδια αναλογία υγρού.
+ 1 Πρόταση

Σαλάτα με ρεβίθια, πλιγούρι, φέτα και λιαστές ντομάτες: Μουσκεύω 3 φλιτζάνια πλιγούρι σε 6 φλιτζάνια χλιαρό νερό, το στραγγίζω και το στύβω. Το ανακατεύω με ένα πιρούνι για να αφρατέψει και προσθέτω 1½ φλιτζάνι βρασμένα και καλά στραγγισμένα ρεβίθια, 1/2 κουταλάκι κύμινο, 1/4 φλιτζανιού ελαιόλαδο, 200 γρ. ψιλοκομμένη φέτα, 1/2 φλιτζάνι ψιλοκομμένες λιαστές ντομάτες, 1 ψιλοκομμένο μικρό αγγουράκι, 3 κουταλιές ψιλοκομμένο μαϊντανό και 3 κουταλιές ψιλοκομμένο φρέσκο δυόσμο. Ανακατεύω πολύ καλά και ρίχνω μπόλικο χυμό λεμονιού, αλάτι και πιπέρι. Ανακατεύω, αφήνω για 15 λεπτά και σερβίρω. Το καλοκαίρι συνοδεύω τη σαλάτα με τηγανισμένες φέτες μελιτζάνας.

Κριθάρι
Αγορά & Συντήρηση
• Συνήθως το βρίσκω σε μαγαζιά με είδη υγιεινής διατροφής και βιολογικά προϊόντα, αλλά και σε μεγάλα σούπερ μάρκετ και μπακάλικα.
• Προτιμώ το ελληνικό, το σκουρόχρωμο (αναποφλοίωτο) γιατί είναι πιο νόστιμο και υγιεινότερο.
Στην κουζίνα
• Χρειάζεται μούλιασμα αποβραδίς, όπως τα όσπρια.
• Τρώγεται μόνο μαγειρεμένο, σε αναλογία 1 μέρος κριθάρι σε 3 μέρη υγρό (νερό ή ζωμός). Αφού πάρει μια βράση το ξαφρίζω και το σιγοβράζω για 1 ώρα ή λίγο περισσότερο για να μαλακώσει.
• Είναι υπέροχο σαν κριθαρώτο, δηλαδή σιγοβρασμένο με σταδιακή προσθήκη υγρού, όπως στο κλασικό ριζότο, με όποια υλικά μου αρέσουν, κυρίως με γαρίδες και σαφράν.
• Όπως κι αν το μαγειρέψω όμως χρειάζεται επίμονο ανακάτεμα για να μην κολλήσει.
• Κάνει επίσης ωραίες χειμωνιάτικες τονωτικές σούπες.
+ 1 Πρόταση

Κριθαρώτο με μανιτάρια και γκρεμολάτα: Σε μια μεγάλη κατσαρόλα σοτάρω 2 φλιτζάνια αναποφλοίωτο κριθάρι και 1 ψιλοκομμένο κρεμμύδι. Σταδιακά ρίχνω 7 φλιτζάνια ζωμό κρέατος ή λαχανικών, όπως μαγειρεύω το ριζότο. Προς το τέλος ρίχνω 50 γρ. αποξηραμένα μανιτάρια (πορτσίνι ή άλλα, μουσκεμένα για 20 λεπτά σε άσπρο κρασί, στυμμένα και ψιλοκομμένα), σοταρισμένα σε λίγο λάδι με 500 γρ. φρέσκα άσπρα μανιτάρια, ψιλοκομμένα και σβησμένα με το κρασί που μούσκεψα τα ξερά μανιτάρια. Το κριθαρώτο θέλει μαγείρεμα περίπου 1 ώρα, σε αντίθεση με το απλό ριζότο που θέλει 30 λεπτά. Μόλις το κριθαρώτο μελώσει, αποσύρω, αλατοπιπερώνω και προσθέτω λίγη γκρεμολάτα που φτιάχνω με 1/3 φλιτζανιού ψιλοκομμένο μαϊντανό, 1 πολύ ψιλοκομμένη σκελίδα σκόρδου και 2 κουταλιές ξύσμα από ακέρωτο λεμόνι.

Στάρι

Αγορά & Συντήρηση
• Το βρίσκω σχεδόν παντού: σε σούπερ μάρκετ, μπακάλικα, βιολογικά καταστήματα και σε μαγαζιά με υγιεινά προϊόντα.
• Πωλείται χύμα ή συσκευασμένο, αναποφλοίωτο και μη.
Στην κουζίνα
• Μην το περιορίσετε μόνο στα (υπέροχα) κόλυβα! Γίνεται υπέροχο «πιλάφι» και τρώγεται σκέτο ή σε γεμιστά.
• Η νοστιμιά του τονίζεται αν πρώτα το καβουρδίσω λίγο, πριν το βράσω ή το μουσκέψω.
• Χρειάζεται μπόλικο νερό για το μαγείρεμα: 1 μέρος σταριού με 6 μέρη υγρού (νερό ή ζωμός).
• Χρειάζεται επίσης καλό μαγείρεμα. Αν πρώτα το μουσκέψω χρειάζεται περίπου 1 ώρα βράσιμο, ενώ αν δεν το μουσκέψω ο χρόνος μπορεί να φτάσει και τη 1½ - 2 ώρες. Δεν το παραβράζω γιατί χυλώνει και προσέχω στο ανακάτεμα για να μην διαλυθεί, εκτός αν θέλω να λιώσει και να γίνει σαν πουρές.
• Το βρασμένο στάρι διατηρείται για πολλές ημέρες στο ψυγείο και για πολλούς μήνες στην κατάψυξη.
+ 1 Πρόταση

Πιλάφι με στάρι, μπαχαρικά, σταφίδες και αμύγδαλα: Σιγοβράζω 1/2 φλιτζάνι μουλιασμένο στάρι σε 3 φλιτζάνια νερό, για περίπου 1 ώρα. Το στραγγίζω καλά.

Σε άλλη κατσαρόλα σοτάρω σε λίγο ελαιόλαδο 4 ψιλοκομμένα φρέσκα κρεμμυδάκια, 2 ψιλοκομμένα ξερά, 1/4 κουταλιού μπαχάρι σε σκόνη, 1/4 κουταλιού κανέλα και 1/2 φλιτζάνι ρύζι μπασμάτι. Ρίχνω 1/3 φλιτζανιού μαύρες σταφίδες, 1 φλιτζάνι ζωμό κότας και αλατοπίπερο και σιγοβράζω για 15 λεπτά. Το αδειάζω σε ένα μεγάλο μπολ, προσθέτω και το στραγγισμένο στάρι και ρίχνω 1 κουταλιά ξύσμα ακέρωτου λεμονιού, 2 κουταλιές ψιλοκομμένο μαϊντανό, 50 γρ. ασπρισμένα, καβουρδισμένα και σπασμένα αμύγδαλα, αλάτι, πιπέρι και λίγη κανέλα και ανακατεύω καλά. Σερβίρω το «πιλάφι» σκέτο ή το βάζω σε ντομάτες, σαν γεμιστά.

Περισσότερες tips και νόστιμες συνταγές μπορείτε να βρείτε στο www.dinanikolaou.gr
Pin It

Cook name