Επιστημονικά Νέα

Αθλητισμός Υγεία Εγκεφάλου: Μελέτη διερευνά τα οφέλη του αθλητισμού στη μνήμη και την κινητική μάθηση [vid]

Αθλητισμός Υγεία Εγκεφάλου: Μελέτη διερευνά τα οφέλη του αθλητισμού στη μνήμη και την κινητική μάθηση [vid]

Αθλητισμός Υγεία Εγκεφάλου: Ξέρουμε ότι τα αθλήματα προσφέρουν μεγάλη διασκέδαση, εγείρουν τον ενθουσιασμό και προωθούν τη σωματική και ψυχική υγεία. Ο αθλητισμός έχει ωστόσο σημαντικά οφέλη για την υγιή εγκεφαλική λειτουργία. Με αυτά θα ασχοληθούμε εδώ.

Σύμφωνα με μία πρόσφατη μελέτη, τα αθλήματα μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Ειδικότερα, τα επιστημονικά ευρήματα δείχνουν ότι το να είσαι φίλαθλος/η μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στον εγκέφαλό σου. Επιπλέον, η άσκηση ή η παρακολούθηση αθλημάτων μπορεί να επηρεάσει τα νευρικά δίκτυα που υποστηρίζουν την κατανόηση της γλώσσας.

Όπως προκύπτει από μελέτη του Πανεπιστημίου της Γενεύης (UNIGE), η εντατική σωματική άσκηση μόλις 15 λεπτών βελτιώνει τη μνήμη και διευκολύνει την ανάπτυξη νέων κινητικών δεξιοτήτων. Αυτό συμβαίνει λόγω των ενδοκανναβινοειδών, μορίων που είναι γνωστό ότι αυξάνουν τη συναπτική πλαστικότητα. Το σώμα παράγει ενδοκανναβινοειδή κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης.

Η Kinga Igloi, λέκτορας στο εργαστήριο Sophie Schwartz, στο Τμήμα Βασικών Νευροεπιστημών της Ιατρικής Σχολής του UNIGE, δήλωσε σχετικά: “Τα ενδοκανναβινοειδή κυκλοφορούν στο αίμα και διασχίζουν εύκολα το φράγμα αίματος-εγκεφάλου. Στη συνέχεια δεσμεύονται να εξειδικεύσουν τους κυτταρικούς υποδοχείς και να προκαλέσουν αυτό το αίσθημα ευφορίας. Αυτά τα ίδια μόρια συνδέονται με τους υποδοχείς στον ιππόκαμπο, την κύρια δομή του εγκεφάλου για την επεξεργασία της μνήμης”.

Ποια είναι η σχέση μεταξύ αθλητισμού και μνήμης

Για να ελέγξουν την επίδραση του αθλητισμού στην κινητική μάθηση, οι επιστήμονες ζήτησαν από μια ομάδα 15 νεαρών ανδρών, που δεν ήταν αθλητές, να κάνουν ένα τεστ μνήμης μετά από τρεις συνθήκες σωματικής άσκησης/δραστηριότητας:

  • μετά από 30 λεπτά μέτριας ποδηλασίας
  • μετά από 15 λεπτά εντατικής ποδηλασίας (ορίζεται ως το 80% του μέγιστου καρδιακού ρυθμού) ή
  • μετά από περίοδο ανάπαυσης

Η Blanca Marin Bosch, ερευνήτρια στο ίδιο εργαστήριο, δήλωσε: “Η άσκηση είχε ως εξής: μια οθόνη έδειξε τέσσερα σημεία τοποθετημένα το ένα δίπλα στο άλλο. Κάθε φορά που μια από τις κουκκίδες άλλαζε για λίγο σε αστέρι, ο συμμετέχων έπρεπε να πατήσει το αντίστοιχο κουμπί το συντομότερο δυνατό. Ακολούθησε μια προκαθορισμένη και επαναλαμβανόμενη ακολουθία προκειμένου να αξιολογηθεί με ακρίβεια πώς μαθαίνονται οι κινήσεις. Αυτό είναι πολύ παρόμοιο με αυτό που κάνουμε όταν, για παράδειγμα, μαθαίνουμε να πληκτρολογούμε με μεγάλη ταχύτητα. Μετά από μια εντατική αθλητική συνεδρία, η απόδοση ήταν πολύ καλύτερη. “

Οι επιστήμονες παρατήρησαν επίσης αλλαγές στην ενεργοποίηση των εγκεφαλικών δομών με λειτουργική μαγνητική τομογραφία. Πραγματοποίησαν εξετάσεις αίματος για τη μέτρηση των επιπέδων των ενδοκανναβινοειδών. Διαπίστωσαν ότι όσο πιο γρήγορα είναι τα άτομα, τόσο περισσότερο ενεργοποιούν τον ιππόκαμπο τους (την περιοχή του εγκεφάλου της μνήμης) και τον πυρήνα του εγκέφαλου (μια δομή του εγκεφάλου που εμπλέκεται σε κινητικές διαδικασίες).

Επιπλέον, τα επίπεδα των ενδοκανναβινοειδών τους ακολουθούν την ίδια καμπύλη: όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο μετά από έντονη σωματική προσπάθεια, τόσο περισσότερο ενεργοποιείται ο εγκέφαλος και τόσο καλύτερη είναι η απόδοση του. “Αυτά τα μόρια εμπλέκονται στη συναπτική πλαστικότητα, δηλαδή στον τρόπο με τον οποίο συνδέονται οι νευρώνες και έτσι μπορούν να δράσουν στη μακροχρόνια ενίσχυση, ο μηχανισμός για τη βέλτιστη ενοποίηση της μνήμης“, δήλωσε η Blanca Marin Bosch.

Προηγούμενη μελέτη είχε καταδείξει τη θετική επίδραση του αθλητισμού σε έναν άλλο τύπο μνήμης, τη συσχετιστική μνήμη. Όμως, σε αντίθεση με τα άνω ευρήματα, οι ερευνητές είχαν παρατηρήσει ότι μια αθλητική συνεδρία μέτριας έντασης – κι όχι υψηλής –  παρήγαγε καλύτερα αποτελέσματα. Καθώς οι διαφορετικές μορφές μνήμης δεν χρησιμοποιούν τους ίδιους μηχανισμούς του εγκεφάλου, οι ίδιες εντάσεις άσκησης δεν έχουν τα ίδια αποτελέσματα. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι σε όλες τις περιπτώσεις, η σωματική άσκηση βελτιώνει τη μνήμη περισσότερο από την αδράνεια.

Το βίντεο που ακολουθεί εξηγεί τα τρία στάδια της εκμάθησης κινητικών δεξιοτήτων:

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η άθληση μπορεί να μακρύνει τη ζωή σας

Τα Οφέλη των Καρδιαγγειακών Ασκήσεων στην Υγεία

Η άσκηση μπορεί να ανακουφίσει τα συμπτώματα του στρες

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η μακρά COVID συνδέεται με δυσλετουργική αναπνοή και σύνδρομο χρόνιας κόπωσης

Μακρά COVID: Το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης είναι μια ιατρική κατάσταση που μπορεί συχνά να εμφανιστεί μετά από ιογενή λοίμωξη και να προκαλέσει πυρετό, πόνο και παρατεταμένη κόπωση και κατάθλιψη. Πολλοί ασθενείς με COVID-19, ορισμένοι εκ των οποίων δεν νοσηλεύτηκαν ποτέ, ανέφεραν επίμονα συμπτώματα αφού αναρρώσουν από την αρχική τους διάγνωση COVID-19. Η σοβαρή κόπωση, η γνωστική δυσκολία, ο μη αναζωογονητικός ύπνος και η μυαλγία έχουν όλα θεωρηθεί κύρια συμπτώματα για τους ασθενείς με μακρά Covid». 

Μειώθηκαν οι περιπτώσεις λοιμώδους επιπεφυκίτιδας εν μέσω Covid-19

Λοιμώδης επιπεφυκίτιδα: Υπήρξε μείωση του ποσοστού λοιμώδους επιπεφυκίτιδας σε όλο τον πληθυσμό σε συνδυασμό με παρεμβάσεις δημόσιας υγείας που υιοθετήθηκαν για τον περιορισμό του COVID-19, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε διαδικτυακά.

Πώς οι κρεατοελιές μετατρέπονται σε μελάνωμα

Μελάνωμα κρεατοελιές: Οι κρεατοελιές και τα μελανώματα είναι και οι δύο όγκοι του δέρματος που προέρχονται από το ίδιο κύτταρο που ονομάζεται μελανοκύτταρο. Πώς μια κρεατοελιά μπορεί να εξελιχθεί σε μελάνωμα;

Το 30% των ανεμβολίαστων εργαζομένων θα έλεγαν ψέματα για τον εμβολιασμό τους

ΗΠΑ κορωνοϊός εμβόλιο: Σχεδόν το 30% των ανεμβολίαστων εργαζομένων στις ΗΠΑ θα εξέταζαν το ενδεχόμενο να παραποιήσουν την κατάσταση εμβολιασμού τους ή να κατασκευάσουν έγγραφα για διάφορους λόγους.  

Πρωτοποριακή συσκευή μειώνει τον κίνδυνο θρόμβωσης στα κάτω άκρα

Εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση: Η εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση συμβαίνει όταν σχηματίζεται θρόμβος αίματος σε μια φλέβα, συνήθως στο πόδι και μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικές για τη ζωή επιπλοκές όπως η πνευμονική εμβολή. 

Μελέτη δείχνει πώς η βιταμίνη D θα μπορούσε να σταματήσει τη φλεγμονή των πνευμόνων στη νόσο COVID-19

Βιταμίνη D: Επιστήμονες ανακάλυψαν ότι μια μορφή βιταμίνης D θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής των πνευμόνων στον COVID-19, ωστόσο, προειδοποιούν τους ανθρώπους να μην λαμβάνουν περισσότερη από τη συνιστώμενη ποσότητα βιταμίνης D με την ελπίδα να αποτρέψουν τη μόλυνση από τον κορωνοϊό.

Βοηθώντας τους άλλους, κάνετε καλό στην υγεία σας

Βοήθεια υγεία: Οι ερευνητές εξέτασαν περισσότερους από 1.000 Αμερικανούς μεταξύ 34 και 84 ετών. Οι θετικές κοινωνικές σχέσεις συσχετίστηκαν με χαμηλότερη φλεγμονή μόνο μεταξύ των ερωτηθέντων που δήλωσαν ότι ήταν διαθέσιμοι να παρέχουν κοινωνική υποστήριξη στην οικογένεια και τους φίλους.

Μόλις 30% των συμβουλευτικών κέντρων για παιδιά στην Ιαπωνία έχουν σαφείς οδηγίες κατά της κακοποίησης

Ιαπωνία: Υπήρξαν περιπτώσεις στις οποίες μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου που έχουν τεθεί προσωρινά υπό προστασία παιδικών συμβουλευτικών κέντρων έχουν πέσει θύματα σεξουαλικών εγκλημάτων και οι ειδικοί ζητούν τη θέσπιση σαφών κανόνων για να διατηρείται η κατάλληλη απόσταση μεταξύ του προσωπικού και των παιδιών.