Ογκολογία

Νέα επιστημονικά δεδομένα για δύο τύπους επιθετικών καρκίνων

Οι επιθετικοί καρκίνοι, όπως το γλοιοβλάστωμα και ο μεταστατικός καρκίνος του μαστού, έχουν κοινό “πομπό” που “ερεθίζει” το μυελό των οστών για να στέλνει ό, τι οι όγκοι χρειάζονται για να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν.

Οι επιστήμονες λένε ότι ένας λογικός και αποτελεσματικός νέος στόχος θεραπείας είναι να μπλοκάρει την παραγωγή του χημικού που προκαλεί αυτή την κλήση. Έχουν χρησιμοποιήσει με επιτυχία έναν αναστολέα της χημικής αντίδρασης 20-HETE για τον έλεγχο της ανάπτυξης και της εξάπλωσης των ανθρώπινων γλοιοβλαστωμάτων και του καρκίνου του μαστού σε εργαστηριακά μοντέλα, λέει ο Δρ. Ali S. Arbab, αρχηγός της Πρωτοβουλίας Αγγειογένεσης Τumour στο Georgia Cancer Centre και καθηγητής το Τμήμα Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας του Ιατρικού Κολλεγίου της Γεωργίας στο Πανεπιστήμιο Augusta.

“Η ιδέα μας είναι ότι οι πιο επιθετικοί όγκοι έχουν τους ίδιους βασικούς μηχανισμούς ανάπτυξης και εξάπλωσης”, λέει ο Arbab, ανώτερος συγγραφέας σε ξεχωριστά άρθρα ανασκόπησης για τους θανατηφόρους καρκίνους στην International Journal of Molecular Sciences. “Έχουμε καλά στοιχεία ότι η παρεμπόδιση της παραγωγής 20-ΗΕΤΕ είναι ένας καλός τρόπος να εμποδίσουμε αυτή την ανάπτυξη”.

Το 20-HETE είναι ένας σημαντικός εταίρος για το υγιές μας σώμα και προφανώς και για τον καρκίνο. Το 20-HETE ή το 20-υδροξυεικοσατετραενοϊκό οξύ είναι ένας μεταβολίτης του αραχιδονικού οξέος, ένα λιπαρό οξύ που παράγουμε και συνεχώς χρησιμοποιούμε για μια ευρεία ποικιλία λειτουργιών, όπως βοηθά στη δημιουργία λιπιδίων για τις κυτταρικές μεμβράνες μας.

Οι συνήθεις λειτουργίες του 20-HETE περιλαμβάνουν τη βοήθεια της ρύθμισης της αρτηριακής πίεσης και της ροής του αίματος. Είναι επίσης γνωστός μεσολαβητής της φλεγμονής, ο οποίος υπό υγιείς συνθήκες μπορεί να μας βοηθήσει να καταπολεμήσουμε τη μόλυνση και να  προστατευτούμε από τον καρκίνο και άλλους εισβολείς.

Όμως οι όγκοι εκφράζουν πάρα πολύ 20-HETE και η χημική ουσία στρέφεται επάνω μας, πρώτα ενεργοποιώντας τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που θα στείλουν τις κυτοκίνες που γίνονται η κλήση σειρήνας στο μυελό των οστών μας, λέει ο Dr. B.R. Achyut, βιολόγος καρκίνου στο Τμήμα Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας του MCG και αντίστοιχο συγγραφέα του εγγράφου για το γλοιοβλάστωμα.

Μόλις εμφανιστούν τα κύτταρα του μυελού των οστών, το 20-HETE μετατρέπει επίσης τις λειτουργίες που συνήθως διαφυλάσσουν τα κύτταρα, όπως κάνουν τα αιμοφόρα αγγεία και την άμβλυνση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, εναντίον μας, λέει ο Achyut. Αυτό περιλαμβάνει την ενίσχυση της θέσης του πρωτεύοντος όγκου και στην περίπτωση του καρκίνου του μαστού, βοηθώντας την προετοιμασία απομακρυσμένων χώρων σε μέρη όπως ο εγκέφαλος, ο πνεύμονας και το ήπαρ, λέει.

Ο Arbab και η ομάδα του έχουν δείξει ότι το 20-HETE βοηθά στην ενεργοποίηση ενεργειών όπως οι πρωτεϊνικές κινάσες που μπορούν να αλλάξουν τη λειτουργία των πρωτεϊνών, τη θέση τους και τα κύτταρα με τα οποία συσχετίζονται, καθώς και αυξητικούς παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τα κύτταρα σε μέγεθος, . Μπορεί ακόμη και να βοηθήσει να στρατολογήσει κύτταρα που κάνουν τα αιμοφόρα αγγεία που επιτρέπουν την πρόσθετη ανάπτυξη. Το 20-HETE ενεργοποιεί επίσης κινασών σηματοδότησης που επιτρέπουν την κυτταρική διαίρεση.

Ενθαρρύνει παράγοντες που προάγουν τη φλεγμονή, όπως ο άλφα παράγοντας νέκρωσης όγκων και αρκετές από τις ιντερλευκίνες, μια άλλη κατηγορία πρωτεϊνών που βοηθούν στη ρύθμιση της ανοσολογικής αντίδρασης. Σε αυτό το σενάριο, αυτοί οι παράγοντες προκαλούν φλεγμονή, χαρακτηριστικό γνώρισμα του καρκίνου και άλλων ασθενειών, για να στηρίξουν – και όχι να καταπολεμήσουν – τον καρκίνο.

Για να μειώσουν τις πολλές αρνητικές συνέπειες των 20-HETE, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν έναν αναστολέα, που ονομάζεται HET0016, σε συνδυασμό με τη χημειοθεραπεία, λέει ο Dr. Thaiz F. Borin, μοριακός βιολόγος στο Τμήμα Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας του MCG και αντίστοιχος συγγραφέας του εγγράφου για τη μετάσταση του καρκίνου του μαστού. Αναμένουν ότι η κλινική του χρήση θα είναι και ως βοηθητική θεραπεία.