Ογκολογία

Φλεγμονή στους πνεύμονες και μετάσταση

Ακόμα και αν υπάρχει καρκίνος σε κάποιο άλλο όργανο, η μετάσταση στους πνεύμονες είναι πιο πιθανή όταν υπάρχει φλεγμονή στο συγκεκριμένο όργανο, όπως αναφέρει νέα έρευνα από το Weill Cornell.

Οι γιατροί έχουν από καιρό σημειώσει σύνδεση μεταξύ φλεγμονής στους πνεύμονες και την ανάπτυξη όγκων του πνεύμονα και αυτό συμβαίνει πιο συχνά σε καπνιστές ή σε άτομα με ασθένειες των πνευμόνων, όπως άσθμα, εμφύσημα, και πνευμονία. Αλλά ήταν ασαφές αν η φλεγμονή αυξάνει επίσης τον κίνδυνο πνευμονικής μετάστασης από άλλους όγκους.

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, οι ερευνητές αποκαλύπτουν έναν μηχανισμό σύμφωνα με τον οποίο προϋπάρχουσα πνευμονική φλεγμονή δημιουργεί ένα περιβάλλον ώριμο για μετάσταση του καρκίνου στο όργανο. Τα ευρήματα μπορούν να παρέχουν στους γιατρούς νέες ιδέες για το πώς να αντιμετωπίζουν και, ενδεχομένως, να προλαμβάνουν τις μεταστάσεις.

«Ο προσδιορισμός των μοριακών μηχανισμών με τους οποίους η προϋπάρχουσα φλεγμονή στους πνεύμονες ενισχύει τη μετάσταση, έχει τεράστιες κλινικές προεκτάσεις», δήλωσε ο κύριος συγγραφέας Δρ Vivek Mittal, διευθυντής του Εργαστηρίου Καρκίνου Neuberger Berman και αναπληρωτής καθηγητής της Βιολογίας Κυττάρου και Ανάπτυξης στην καρδιοθωρακική χειρουργική και κυτταρική αναπτυξιακή βιολογία στο Weill Cornell. «Η έρευνά μας υποδεικνύει ότι οι θεραπείες θα μπορούσαν να σχεδιαστούν ώστε να μετριάζουν τη μετάσταση στον πνεύμονα, ιδιαίτερα σε ασθενείς με καρκίνο οι οποίοι εμφανίζουν φλεγμονή των πνευμόνων λόγω της έκθεσης στον καπνό του τσιγάρου, σε βακτηριακές λοιμώξεις και άλλους περιβαλλοντικούς ρύπους».

Η μετάσταση συμβαίνει όταν τα κύτταρα ξεφεύγουν από έναν όγκο και ταξιδεύουν μέσω της κυκλοφορίας του αίματος ή της λέμφου σε άλλα μέρη του σώματος. Οι πνεύμονες είναι ένα κοινό σημείο μετάστασης σε σχέση με άλλες μορφές καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της ουροδόχου κύστης, του μαστού, του παχέος εντέρου, του νεφρού, του προστάτη και του εγκεφάλου. Οι μεταστάσεις του πνεύμονα είναι δύσκολο να θεραπευτούν σε γενικές γραμμές, το ποσοστό επιβίωσης πέντε χρόνων για ασθενείς με πνευμονική μετάσταση είναι κοντά 30 έως 40 τοις εκατό.

“Η μετάσταση είναι η κύρια αιτία θανάτου για τα άτομα με καρκίνο, έτσι η εύρεση καλύτερων τρόπων για την αντιμετώπιση των μεταστατικών όγκων είναι ζωτικής σημασίας”, δήλωσε ο Mittal. Για τη μελέτη τους, οι ερευνητές προκάλεσαν πρώτα φλεγμονή στους πνεύμονες ποντικών χορηγώντας μια βακτηριακής τοξίνης μέσω της μύτης τους. Στη συνέχεια έβαλαν στα ποντίκια κύτταρα μελανώματος, τα οποία έγιναν όγκοι στο δέρμα και εξαπλώθηκαν στους πνεύμονες.“Παρατηρήσαμε αυξημένες μεταστάσεις σε πνεύμονες με φλεγμονές παρά σε πνεύμονες χωρίς φλεγμονές” είπε ο Mittal.

Όταν αναλύθηκε η φλεγμονή στον ιστό του πνεύμονα, οι ερευνητές διαπίστωσαν αυξημένο αριθμό λευκών αιμοσφαιρίων που ονομάζονται ουδετερόφιλα και απελευθερώνουν δύο ένζυμα στους πνεύμονες. Αυτά τα ένζυμα καταστρέφουν μία πρωτεΐνη η οποία προστατεύει τον πνευμονικό ιστό από όγκους.

Οι ερευνητές λένε οτι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέες θεραπευτικές στρατηγικές που να εστιάζουν στην αλλαγή του περιβάλλοντος μέσα στους πνεύμονες που επιτρέπει στα κύτταρα του μεταστατικού καρκίνου να αναπτυχθούν. Μια συνθετική μορφή της πρωτεΐνης που προαναφέρθηκε και είναι ανθεκτική στη δράση των ενζύμων, θα μπορούσε να προστατεύσει τους πνεύμονες από μεταστατικά κύτταρα, τονίζει ο Mittal.