Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Παιδιά

Πρόληψη & καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού

Πρόληψη & καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού

 

Για την πρόληψη και την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού, που τείνει να πάρει μεγάλες διαστάσεις μέσα και έξω από τα σχολεία , εκπονούν καμπάνια με το σύνθημα «Κάνε τη διαφορά. Μίλα τώρα» έξι μη Κυβερνητικές Οργανώσεις από ισάριθμες ευρωπαϊκές χώρες.

Η σοβαρότητα του φαινομένου αποτυπώνεται και στα συμπεράσματα της έκθεσης για τον σχολικό εκφοβισμό στην Ελλάδα, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία.

Η έρευνα κάλυψε τις έξι ευρωπαϊκές χώρες και υλοποιήθηκε σε ιδιαίτερα εκτεταμένο δείγμα σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συμμετείχαν συνολικά 16.227 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τις έξι χώρες του προγράμματος, οι οποίοι συμπλήρωσαν ειδικό ερωτηματολόγιο. Σημειώνεται ότι πήραν μέρος 4.987 μαθητές από 167 σχολεία της Ελλάδας.

Τα αποτελέσματα της έρευνας στην Ελλάδα καταδεικνύουν ότι το 31,98% των παιδιών υπήρξε θύμα σχολικού εκφοβισμού είτε κατ’ επανάληψη είτε περιορισμένες φορές. Αρκετά μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των μαθητών που υπήρξαν θύματα σχολικού εκφοβισμού στη Λιθουανία (51,65%) και στην Εσθονία (50,07%). Ακολουθούν οι μαθητές της Βουλγαρίας (34,66%) και της Λετονίας (25,21%). Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ιταλία είναι 15,09% και έτσι η Ιταλία καθίσταται η χώρα με το μικρότερο ποσοστό ομολογούμενης θυματοποίησης μεταξύ των έξι χωρών.

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού στους Έλληνες μαθητές έλαβε χώρα περισσότερο είτε έξω από το σχολείο (35,38%) είτε στους διαδρόμους του σχολείου (32,7%). Ακολουθεί η σχολική τάξη (24,4%) και η γειτονιά ή το πάρκο (21,84%). Σημαντικό ποσοστό (20,93%) δήλωσε ότι υπήρξε θύμα σχολικού εκφοβισμού στο διαδίκτυο.

Η χρήση κοροϊδευτικών ονομάτων είναι η συνηθέστερη μορφή σχολικού εκφοβισμού σύμφωνα με τη μαρτυρία του 60,69% των μαθητών των ελληνικών σχολείων που δήλωσαν θύματα. Δεύτερη συνηθέστερη μορφή εκφοβισμού είναι τα σπρωξίματα-χτυπήματα (45,39%), με τα πειράγματα λόγω της εξωτερικής εμφάνισης να ακολουθούν με ποσοστό 36,3%. Τα χαμηλότερα ποσοστά εντοπίστηκαν στη χρήση κινητών τηλεφώνων και του διαδικτύου, όπου η ανάρτηση εξευτελιστικών φωτογραφιών στο διαδίκτυο έλαβε 14,26% και η διάδοση εξευτελιστικών φωτογραφιών μέσω κινητών 12,82%.

Από την έρευνα σε όλες τις χώρες προέκυψε ότι το βασικό χαρακτηριστικό του θύματος είναι ανισορροπία δύναμης ανάμεσα σε αυτό και το θύτη. Ακολουθούν χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το θύμα από τους υπόλοιπους, όπως η εθνικότητα, η εξωτερική εμφάνιση, η σωματική ανεπάρκεια και οι σεξουαλικές προτιμήσεις.

Σχετικά με το θύτη προκύπτει ότι συνήθως πρόκειται για παιδί οικογενειών με ενδοοικογενειακά προβλήματα και κακές σχέσεις μεταξύ των μελών. Συνήθως ο θύτης έχει άσχημες σχέσεις με συμμαθητές και καθηγητές και μειωμένη σχολική επίδοση.

Οι μάρτυρες-παρατηρητές φαινομένων σχολικού εκφοβισμού επιλέγουν στηνπλειοψηφία τους να βοηθήσουν το θύμα, χωρίς να λείπουν και οι περιπτώσεις εκείνες που αγνοούν το περιστατικό είτε γιατί φοβούνται τις συνέπειες είτε γιατί δεν ξέρουν πώς να παρέμβουν. Οι ίδιοι δηλώνουν ότι οι καθηγητές τους παρεμβαίνουν σε μεγάλο ποσοστό στα περιστατικά, αλλά συχνά δεν γνωρίζουν τον τρόπο παρέμβασης γι’ αυτό και πρέπει να ενημερωθούν πιο αναλυτικά.

Ευρωπαϊκή Καμπάνια κατά του Σχολικού Εκφοβισμού
Για να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα φαινόμενα βίας, αλλά και την έλλειψη ενημέρωσης εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών γύρω από τα φαινόμενα αυτά, οι έξι ΜΚΟ με συντονιστή το «Χαμόγελο του παιδιού» προχώρησαν στη δημιουργία της καμπάνιας κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Στο πλαίσιο του προγράμματος δημιουργήθηκαν οι διαδικτυακοί τόποι www.antibullying.eu, που παρέχει πληροφόρησησε εκπαιδευτικούς, παιδιά και γονείς, και www.yousmile.gr για την επικοινωνία των παιδιών μεταξύ τους, υλοποιήθηκε εκτεταμένη έρευνα σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις συμμετέχουσες χώρες, αναπτύχθηκε ένα σύγχρονο διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές και σχεδιάστηκε μια ενημερωτική καμπάνια για προβολή από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Στόχοι της Ευρωπαϊκής Καμπάνιας κατά του Σχολικού Εκφοβισμού είναι η προώθηση της άμεσης συμμετοχής των μαθητών στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, η αναβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση και διαχείριση του φαινομένου και η ανάπτυξη στρατηγικής ευαισθητοποίησης του κοινού.

Το διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλείο ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό περιλαμβάνει δύο ιστορίες εκφοβισμού στο περιβάλλον του σχολείου και σε διαδικτυακό περιβάλλον. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να παρέμβει στην εξέλιξη της κάθε ιστορίας και να δει τα συναισθήματα του παιδιού που δέχεται τη βία, τον τρόπο σκέψης του παιδιού που εκφοβίζει και την οπτική του παρατηρητή.

Στόχος είναι οι δύο ιστορίες να αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση μέσα στην τάξη γύρω από τα θέματα του σχολικού εκφοβισμού. Στην ταινία συμμετέχουν παιδιά από το εργαστήρι θεάτρου «Πόρτα» της Ξένιας Καλογεροπούλου. Το εκπαιδευτικό εργαλείο, που συμπληρώνεται από ψηφιακή βιβλιοθήκη με επιστημονικό υλικό, είναι διαθέσιμο μέσω της ιστοσελίδας www.antibullying.eu.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 189.278 ευρώ, το μεγαλύτερο ποσοστό του οποίου καλύφθηκε από το κοινοτικό πρόγραμμα «Daphne III».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Πέντε συμβουλές για την αγορά παιδικών παιχνιδιών που υποστηρίζουν την υγιή ανάπτυξη

"Μωροπροστασία" του σπιτιού σας - Οδηγός νέου γονέα

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Σχολικό οδοντιατρικό πρόγραμμα αποτρέπει το 80% των κοιλοτήτων με εφάπαξ, μη επεμβατική θεραπεία

Ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα εκπαιδευμένων επαγγελματιών οδοντιάτρων μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις για τα προγράμματα στεγανοποίησης στα σχολεία, καθώς τα στεγανοποιητικά εφαρμόζονται από οδοντίατρο ή οδοντικό υγιεινολόγο, το SDF μπορεί να αποτελέσει μια ελκυστική εναλλακτική λύση, καθώς μπορεί επίσης να εφαρμοστεί από νοσηλευτές - ένα εργατικό δυναμικό που υπάρχει ήδη σε πολλά σχολεία.

Οι δομημένες σχολικές ημέρες μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά υγιή. Πώς μπορούμε να το διατηρήσουμε κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών;

Ο προγραμματισμός των διακοπών μπορεί να προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, όπως αθλητικούς συλλόγους και συλλόγους δραστηριοτήτων, σχολεία, θρησκευτικές οργανώσεις, μουσεία και γκαλερί τέχνης, ομάδες ατόμων με αναπηρία, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα που προσφέρει επίσης κατασκηνώσεις.

Πώς συγκρίνονται οι βαθμολογίες μαθημάτων το 2021 με τις βαθμολογίες πριν από την πανδημία στις ΗΠΑ

Το EDsmart διερεύνησε πώς οι βαθμολογίες μαθημάτων προηγμένης τοποθέτησης AP το 2021 συγκρίθηκαν με τις βαθμολογίες το 2019, πριν από την πανδημία COVID-19, για τις 10 πιο δημοφιλείς εξετάσεις χρησιμοποιώντας δεδομένα από το Συμβούλιο του Κολεγίου.

10 κορυφαίες απειλές για την παιδική ηλικία που θέτουν σε κίνδυνο 8 εκατομμύρια παιδιά στον Καναδά.

Για την αποκατάσταση αυτών των ζητημάτων, η Όστιν επιδιώκει τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου Επιτρόπου για τα παιδιά και τη νεολαία, ο οποίος θα είναι αφοσιωμένος στην προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών, καθώς και τη δημιουργία διαφάνειας και λογοδοσίας για τις ομοσπονδιακές δαπάνες που σχετίζονται με τα παιδιά και τη νεολαία, με τη δημοσίευση ενός προϋπολογισμού για τα παιδιά.

Τα σνακ μεγάλου μεγέθους τροφοδοτούν το κύμα παιδικής παχυσαρκίας στις Η.Π.Α.

«Δεν ξέρουμε πραγματικά ποιες θα είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, αν και σίγουρα υπάρχει ανησυχία ότι σε 20 χρόνια θα δούμε αυτό το τεράστιο μπαλόνι χρόνιας ασθένειας το οποίο θα κοστίσει δισεκατομμύρια δολάρια στα προγράμματα υγειονομικής περίθαλψης».

Περισσότερα παιδιά προσπαθούν να χάσουν βάρος από ό,τι πριν από μια δεκαετία

Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε πολλά για τους αριθμούς ή τα χαρακτηριστικά αυτών των παιδιών που μπορεί να προσπαθούν να χάσουν βάρος». Και προσθέτει: «Για αυτή τη μελέτη, θέλαμε να δούμε αν υπήρχαν τάσεις ή αλλαγές στον επιπολασμό των προσπαθειών απώλειας βάρους μεταξύ των παιδιών ηλικίας 8 έως 17 ετών».

Μητέρα vegan από τη Φλόριντα καταδικάστηκε για λιμοκτονία νηπίου διατρεφόμενου με ωμά φρούτα και λαχανικά

Στα τελικά επιχειρήματα, η συνεισαγγελέας Σάρα Μίλερ, βοηθός δικηγόρου, απευθύνθηκε στους ενόρκους και ανέφερε ότι το έγκλημα δεν ήταν ότι ο Έζρα πέθανε στον ύπνο του, αλλά ότι η Ο' Λίρι αρνήθηκε να ζητήσει ιατρική βοήθεια για το παιδί της.

Close Icon