Ογκολογία

Νέα μελέτη για τα καρκινικά κύτταρα του μαστού

Οι ερευνητές από την Karolinska Institutet στη Σουηδία έχουν εντοπίσει μια πρωτεΐνη που καθορίζει την ταυτότητα και τις επεμβατικές ιδιότητες των κυττάρων του καρκίνου του μαστού. Το εύρημα θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων θεραπευτικών και διαγνωστικών στρατηγικών για την επίθεση κατά του καρκίνου του μαστού και της μετάστασης. Η μελέτη δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Cancer Research.

Η εισβολή των κυττάρων του καρκίνου στον περιβάλλοντα ιστό είναι το πρώτο βήμα στη μετάσταση, η κύρια αιτία θανάτου στον καρκίνο. Οι γνώσεις μας για τον τρόπο με τον οποίο τα καρκινικά κύτταρα αποκτούν διεισδυτικές και μεταστατικές ιδιότητες είναι ελλιπείς και συνεπώς υπάρχει έλλειψη θεραπείας για καρκινοπαθείς με μεταστατικές ασθένειες. Η τρέχουσα μελέτη ρίχνει νέο φως σε αυτόν τον τομέα.

“Τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει φανερό ότι μια αλλαγή στην ταυτότητα ενός καρκινικού κυττάρου μπορεί να συμβάλλει στην επιθετική και μεταστατική του συμπεριφορά”, λέει ο Jonas Fuxe, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μικροβιολογίας, Όγκου και Κυτταρικής Βιολογίας στο Karolinska Institutet.

Για πολύ καιρό, πίστευε ότι η ταυτότητα ενός κυττάρου, που δημιουργείται κατά τη διάρκεια της εμβρυϊκής ανάπτυξης, είναι ένα μόνιμο χαρακτηριστικό. Έτσι, όταν ένα κύτταρο έχει εκπαιδευτεί να γίνει, για παράδειγμα, ένα μυϊκό κύτταρο, ένα νευρικό κύτταρο ή ένα κύτταρο του δέρματος, θα παραμείνει αυτός ο τύπος κυττάρων δεν έχει σημασία τι.

Σήμερα, ωστόσο, γνωρίζουμε ότι η ταυτότητα ενός κυττάρου δεν είναι απαραίτητα σταθερή και μπορεί να αλλάξει υπό παθολογικές καταστάσεις όπως ο καρκίνος. Τα καρκινικά κύτταρα κατά κύριο λόγο προέρχονται από έναν κυτταρικό τύπο που ονομάζεται επιθηλιακά κύτταρα που σχηματίζουν το δέρμα, τις εσωτερικές επιφάνειες των σωληνωτών οργάνων μας και τους αδένες, για παράδειγμα στο στήθος . Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα κύτταρα του καρκίνου του μαστού μπορεί να χάσουν την επιθηλιακή τους ταυτότητα και να αποκτήσουν επεμβατικές και μεταστατικές ιδιότητες μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται μετάπτωση επιθηλίου-μεσεγχυματικού (EMT).

“Η επαγωγή του EMT μπορεί να περιγραφεί ως μια διαδικασία που μοιάζει με το πώς οι βάρκες σε ένα λιμάνι που είναι αγκυλωμένες από τα σημεία αγκυροβόλησής τους είναι έτοιμες να κινηθούν έξω”, λέει ο Δρ Fuxe. “Εδώ έρχεται μια πρωτεΐνη που ονομάζεται CXADR ή CAR.”

Το CAR αρχικά αναγνωρίστηκε ως υποδοχέας ιού, αλλά η κανονική του λειτουργία δεν έχει κατανοηθεί. Η ΑΚΑ χάνεται συχνά κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του καρκίνου έναντι της διηθητικής και της μεταστατικής νόσου , αλλά οι συνέπειες αυτού του γεγονότος δεν ήταν σαφείς.

“Αυτό που δείχνουμε σε αυτή τη μελέτη είναι ότι το CAR είναι ένα σημαντικό σημείο αγκυροβόλησης για τα κύτταρα του καρκίνου του μαστού, εμποδίζοντας τους να χάσουν την ταυτότητα των επιθηλιακών κυττάρων τους και να γίνουν επεμβατικοί”, λέει ο Δρ Fuxe.

Αυτό που ήταν επίσης ενδιαφέρον ήταν ότι, όταν η CAR επανεισήχθη σε κύτταρα καρκίνου του μαστού με χαμηλά επίπεδα CAR, ήταν δυνατό να αλλάξουν τα κύτταρα πίσω σε μια πιο επιθηλιακή (φυσιολογική) ταυτότητα και έτσι να καταστείλουν τις διεισδυτικές τους ιδιότητες. Τα αποτελέσματα μπορεί να ανοίξουν το δρόμο για την στόχευση του CAR ως μια νέα στρατηγική για την αναστολή της εισβολής και της μετάστασης του καρκίνου του μαστού.