Ογκολογία

Αλληλεπίδραση κυττάρων όγκου και ανοσοκυττάρων

Η έρευνα στο Ινστιτούτο Καρκίνου του Huntsman στο Πανεπιστήμιο Utah (U of U) έδωσε νέες ιδέες για το περιβάλλον που περιβάλλει διάφορους τύπους πνευμονικών όγκων και περιγράφει πώς αυτά τα περίπλοκα κυτταρικά οικοσυστήματα μπορεί τελικά να επηρεάσουν την ανταπόκριση στη θεραπεία. Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στο Immunity.

Ο καρκίνος του πνεύμονα είναι η κύρια αιτία θανάτου από καρκίνο σε άνδρες και γυναίκες. Σύμφωνα με την Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία, η ασθένεια σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους κάθε χρόνο από ότι ο καρκίνος του παχέος εντέρου, του μαστού και του προστάτη. Ως εκ τούτου, η αποκάλυψη των προδρόμων και των συμπεριφορών του καρκίνου του πνεύμονα παραμένει ένας σημαντικός στόχος μεταξύ των επιστημόνων που εργάζονται για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων του καρκίνου.

Τα κύτταρα ζουν σε περίπλοκες, ξεχωριστές κοινότητες τις οποίες οι επιστήμονες αναφέρονται ως μικροπεριβάλλοντες. Αυτά τα μικροπεριβάλλον έχουν πολλά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τον τρόπο που ένα κύτταρο μεγαλώνει, πώς συμπεριφέρεται και πώς επικοινωνεί με άλλα κοντινά κύτταρα. Στην περίπτωση του καρκίνου, οι ερευνητές εργάζονται για να κατανοήσουν το μικροπεριβάλλον ενός όγκου για να προσπαθήσουν να εντοπίσουν ευκαιρίες για πιθανές θεραπευτικές προσεγγίσεις.

“Προσπαθήσαμε να καταλάβουμε γιατί το ανοσολογικό μικροπεριβάλλον των τύπων καρκίνου του πνεύμονα ήταν διαφορετικό”, λέει ο Trudy Oliver, Ph.D., ερευνητής καρκίνου του HCI και αναπληρωτής καθηγητής ογκολογικών επιστημών στο U του U, ο οποίος επιβλέπει τη μελέτη. “Γνωρίζουμε ότι διαφορετικά είδη καρκινικών κυττάρων αλληλεπιδρούν με διαφορετικά είδη ανοσοκυττάρων και αυτά τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος έχουν λειτουργίες που μπορούν να βοηθήσουν ή να βλάψουν τον όγκο.

Ουσιαστικά, οι όγκοι παίρνουν αυτά τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος για να κάνουν τη βρώμικη δουλειά τους”, λέει ο Oliver. “Παρατηρήσαμε και στα δύο ποντίκια και στους ανθρώπους ότι μερικοί όγκοι που κλινικά θεωρούνταν κάτω από την ίδια ομπρέλα είναι διακριτοί με πολλούς τρόπους που δεν είχαν προηγουμένως γίνει κατανοητοί. Οι πιο εντυπωσιακοί, διαφορετικοί τύποι όγκων πνεύμονα προσέφεραν διαφορετικούς τύπους ανοσοκυττάρων “.

Χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο ποντικού που αναπτύχθηκε από το εργαστήριό της, μαζί με την εξελιγμένη τεχνολογία προσδιορισμού αλληλουχίας ενός κυττάρου, η εργασία του Oliver αποκάλυψε στοιχεία για το ρόλο των ουδετεροφίλων, ενός τύπου ανοσοκυττάρων, που παίζουν σε διαφορετικούς τύπους καρκίνου του πνεύμονα. Στους ανθρώπους και σε άλλους οργανισμούς, τα ουδετερόφιλα είναι οι «πρώτες ανταποκρίσεις» του σώματος σε τραυματισμό. Τα ουδετερόφιλα είναι παρόντα σε σημεία τραυματισμού, όπως μια περικοπή, και αποτελούν μέρος της έμφυτης αντίδρασης του σώματος στην καταπολέμηση ενός όγκου. Έχει αποδειχθεί προηγουμένως ότι η κακή πρόγνωση στον καρκίνο του πνεύμονα και η κακή ανταπόκριση στην ανοσοθεραπεία για τον καρκίνο του πνεύμονα συσχετίστηκαν με υψηλά επίπεδα ουδετερόφιλων.

“Η συσχέτιση της υψηλής παρουσίας ουδετεροφίλων με κακή απάντηση στην ανοσοθεραπεία σημαίνει ότι τα ουδετερόφιλα μπορεί να είναι ένας στόχος για τους επιστήμονες να αναπτύξουν νέες θεραπείες για να βοηθήσουν τους ανθρώπους που δεν ανταποκρίνονται καλά στα φάρμακα που κυκλοφορούν σήμερα”, πρότεινε ο Oliver. Ο Oliver διαπίστωσε ότι οι όγκοι άλλαξαν τη συμπεριφορά των ουδετεροφίλων, προκαλώντας αναστολή των φυσιολογικών τους ρόλων και επηρεάζοντάς τους να συμπεριφέρονται με τρόπους που υποστήριζαν την ανάπτυξη του όγκου.