Παιδιά

Μελέτη Καναδάς: Δεσμοί σκληρών πρακτικών των γονέων με την ανατομία του εγκεφάλου του παιδιού

Μελέτη Καναδάς: Δεσμοί σκληρών πρακτικών των γονέων με την ανατομία του εγκεφάλου του παιδιού

Αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που προσπαθεί να εντοπίσει τους δεσμούς μεταξύ των σκληρών πρακτικών των γονέων, του άγχους των παιδιών και της ανατομίας του εγκεφάλου τους.

Μελέτη Καναδάς: Η επανειλημμένη οργή, το χτύπημα, το τίναγμα ή η φωνή στα παιδιά συνδέεται με μικρότερες εγκεφαλικές δομές στην εφηβεία, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Ανάπτυξη και Ψυχολογία. Διενεργήθηκε από τη Sabrina Suffren, Ph.D., στο Πανεπιστήμιο του Montréal και στο ΕρευνητικόΚέντρο CHU Sainte-Justine σε συνεργασία με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

Οι σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας που καλύπτονται από τη μελέτη είναι κοινές και θεωρούνται κοινωνικά αποδεκτές από τους περισσότερους ανθρώπους στον Καναδά και σε όλον τον κόσμο. “Οι επιπτώσεις υπερβαίνουν τις αλλαγές στον εγκέφαλο. Νομίζω ότι αυτό που είναι σημαντικό είναι να κατανοήσουν οι γονείς και η κοινωνία ότι η συχνή χρήση σκληρών πρακτικών των γονέων μπορεί να βλάψει την ανάπτυξη ενός παιδιού”, δήλωσε η Suffren, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. “Μιλάμε για την κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη, καθώς και για την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.”

Συναισθήματα και ανατομία του εγκεφάλου

Η σοβαρή παιδική κακοποίηση (όπως η σεξουαλική, σωματική και συναισθηματική κακοποίηση), η παραμέληση και ακόμα και η θεσμοθέτηση έχουν συνδεθεί με άγχος και κατάθλιψη αργότερα στη ζωή.

Προηγούμενες μελέτες έχουν ήδη δείξει ότι τα παιδιά που έχουν υποστεί σοβαρή κακοποίηση έχουν μικρότερους προμετωπιαίους φλοιούς και αμυγδαλή, δύο δομές που παίζουν βασικό ρόλο στη συναισθηματική ρύθμιση και την εμφάνιση άγχους και κατάθλιψης. Σε αυτήν τη μελέτη, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου ήταν μικρότερες σε εφήβους που είχαν επανειλημμένα υποστεί σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας στην παιδική ηλικία, παρόλο που τα παιδιά δεν υπέστησαν πιο σοβαρές πράξεις κακοποίησης.

“Αυτά τα ευρήματα είναι και σημαντικά και νέα. Είναι η πρώτη φορά που οι σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας που υπολείπονται της σοβαρής κακοποίησης έχουν συνδεθεί με μειωμένο μέγεθος της δομής του εγκεφάλου, παρόμοιο με αυτό που βλέπουμε στα θύματα σοβαρών πράξεων κακοποίησης”, δήλωσε η Suffren, η οποία ολοκλήρωσε το έργο ως μέρος της διδακτορικής της διατριβής στο Τμήμα Ψυχολογίας του UdeM, υπό την επίβλεψη των καθηγητών Françoise Maheu και Franco Lepore. Πρόσθεσε ότι μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2019 “έδειξε ότι οι σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλαγές στη λειτουργία του εγκεφάλου μεταξύ των παιδιών, αλλά τώρα γνωρίζουμε ότι επηρεάζουν επίσης την ίδια τη δομή του εγκεφάλου των παιδιών.”

Τα παιδιά παρακολουθούνταν από τη γέννηση τους στο CHU Sainte-Justine. Ένα από τα πλεονεκτήματα αυτής της μελέτης είναι ότι χρησιμοποίησε δεδομένα από παιδιά που είχαν παρακολουθηθεί από τη γέννησή τους στο CHU Saint-Justine στις αρχές της δεκαετίας του 2000 από την Ερευνητική Μονάδα του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ για την Ψυχοκοινωνική Δυστυχία των Παιδιών (GRIP) και το Στατιστικό Ινστιτούτο του Κεμπέκ.

Η παρακολούθηση οργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε από τα μέλη του GRIP Dr. Jean Séguin, Dr. Michel Boivin και Dr. Richard Tremblay.

Στο πλαίσιο αυτής της παρακολούθησης, οι πρακτικές γονικής μέριμνας και τα επίπεδα άγχους των παιδιών αξιολογήθηκαν ετησίως, ενώ τα παιδιά ήταν μεταξύ 2 και 9 ετών. Αυτά τα δεδομένα στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν για να χωρίσουν τα παιδιά σε ομάδες με βάση την έκθεσή τους (χαμηλή ή υψηλή) σε επίμονα σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας. “Λάβετε υπόψη ότι αυτά τα παιδιά υποβάλλονταν συνεχώς σε σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας μεταξύ των ηλικιών 2 και 9.

Αυτό σημαίνει ότι οι διαφορές στο μυαλό τους συνδέονται με την επαναλαμβανόμενη έκθεση σε σκληρές πρακτικές γονικής μέριμνας κατά την παιδική ηλικία”, δήλωσε η Suffren που συνεργάστηκε με τους συναδέλφους της, εκτιμώντας τα επίπεδα άγχους των παιδιών και πραγματοποιώντας ανατομικές μαγνητικές τομογραφίες σε αυτά μεταξύ των ηλικιών 12 και 16.

Αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που προσπαθεί να εντοπίσει τους δεσμούς μεταξύ των σκληρών πρακτικών των γονέων, του άγχους των παιδιών και της ανατομίας του εγκεφάλου τους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Όταν το άγχος της απόρριψης μπορεί να μας συντρίψει

Συμπεριφορές ανυπακοής κατά την παιδική ηλικία

Πως θα βάλετε όρια στο παιδί σας

Πως θα μεταδώσετε στα παιδιά σας αισιοδοξία

Όρια και κανόνες σε βρέφη και νήπια

Το στρες στην παιδική ηλικία αφήνει ίχνη στον εγκέφαλο

Υψηλά ποσοστά κατάθλιψης σε έφηβες

Με ποιους τρόπους δυναμώνουν ψυχολογικά οι άνθρωποι;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Τα θρεπτικά συστατικά που επηρεάζουν το ύψος του παιδιού

Εκτός από υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα, το παιδί σας χρειάζεται επίσης τη συνιστώμενη ποσότητα ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρών οξέων στη διατροφή του για να εξασφαλίσει ότι θα είναι υγιές και ότι θα αποκτήσει το μέγιστο για τη δική του περίπτωση ύψος. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να επιλέγει τροφές που περιέχουν αυτά τα θρεπτικά συστατικά όταν κάνει επιλογές γευμάτων.

H σπουδαιότητα της ποιότητας της σχέσης που αναπτύσσεται στα πρώτα χρόνια ζωής με το άτομο που είναι υπεύθυνο για τη φροντίδα του παιδιού

Η στήριξη, η ευαισθητοποίηση, η ενσυναίσθηση και η παροχή ασφάλειας από μέρους των γονέων αποτελούν σταθερές βάσεις του αισθήματος ασφάλειας που αναπτύσσει μέσα του ο έφηβος ώστε να έχει μια θετική εικόνα για τον εαυτό του, να νιώθει ικανός, να δημιουργεί καλές διαπροσωπικές σχέσεις, να μην φοβάται την αποτυχία και γενικότερα να  μπορεί καλλιεργεί ένα θετικό μοντέλο τόσο για τον εαυτό του, όσο και για τους άλλους κατά την μετάβασή του στην ενήλικη ζωή. 

Περίπου 86 εκατομμύρια παιδιά στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική δεν έχουν ακόμη επιστρέψει στη σχολική τάξη

"Η ψηφιακή εκπαίδευση πρέπει να συνεχιστεί και να βελτιωθεί, αλλά είναι σαφές ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι πιο περιθωριοποιημένες οικογένειες δεν είχαν πρόσβαση στη μάθηση".

Πώς θα βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά να προσαρμοστούν σε αυτό το «νέο φυσιολογικό»

Δώστε προσοχή στο πρωινό και το μεσημεριανό Ένας εγκέφαλος που τροφοδοτείται καλά θα λειτουργεί καλύτερα, περισσότερο. Ένας καλά τροφοδοτούμενος εγκέφαλος θα βοηθήσει επίσης στη συμπεριφορά. Βεβαιωθείτε ότι το πρωινό είναι υψηλής ποιότητας, γεμάτο πρωτεΐνες. Το πρωινό με ζάχαρη και υδατάνθρακες θα προκαλέσει τελικά εξάντληση του παιδιού σας και αυτό συμβαίνει όταν γίνεται νωθρό και είναι πιο πιθανό να προβεί σε ανεπιθύμητες συμπεριφορές.

Πώς μεγαλώνουμε τα παιδιά μας ώστε να επιμένουν σε δύσκολες εργασίες προκειμένου να πετύχουν;

– Επιβραβεύστε την προσπάθειά τους καθώς εργάζονται σε μια δύσκολη εργασία (προσέχοντας να επαινέσετε μόνο την προσπάθειά τους και όχι τα αποτελέσματα της εργασίας τους). Η έρευνα έχει διαπιστώσει ότι αυτός ο τύπος επαίνου, που αναφέρεται ως «έπαινος διαδικασίας», ενισχύει τα κίνητρα του παιδιού να επιμένει σε μια δύσκολη εργασία.

Επαναπροσδιορισμός του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κίνα με στόχο την αποφυγή υπερβολικής πίεσης στους μαθητές

Καθώς η αύξηση του πληθυσμού είναι η πιο αργή εδώ και δεκαετίες, οι κινεζικές αρχές άρουν το όριο γέννησης δύο παιδιών νωρίτερα φέτος και επιθυμούν να αυξήσουν τα κίνητρα για τους γονείς να αποκτήσουν περισσότερα παιδιά.