Ψυχική Υγεία

Πένθος Διαχείριση: Τα βασικά στάδια της επουλωτικής διαδικασίας

Πένθος Διαχείριση: Τα βασικά στάδια της επουλωτικής διαδικασίας

Πένθος Διαχείριση: Η Elisabeth Kubler-Ross ήταν μια πρωτοποριακή ψυχίατρος που πυροδότησε τη συζήτηση για το θάνατο σε μια εποχή που το θέμα ήταν σε μεγάλο βαθμό ταμπού. Το βιβλίο της, On Death and Dying (1969), εισήγαγε στον κόσμο τα πέντε στάδια του πένθους: άρνηση, θυμός, διαπραγμάτευση, κατάθλιψη, και αποδοχή.

Αν και αρχικά τα στάδια αντικατόπτριζαν τις εμπειρίες των ατόμων που πενθουν για το θάνατο ενός αγαπημένου, η Kubler-Ross αργότερα επέκτεινε τον ορισμό ώστε να περιλαμβάνει τις εμπειρίες όσων έχουν υποστεί κάποια απώλεια ή τραγωδία. Τα πέντε στάδια είναι τα εξής:

Άρνηση: Το στάδιο αυτό βιώνεται συχνά ως μια κατάσταση σοκ. Μπορεί να αισθανθείτε μούδιασμα, αποπροσανατολισμό, συγκλονισμένοι. Κάποιοι αναφέρουν μια αίσθηση εξωπραγματικού. Αν και διφορούμενα, τα συναισθήματα αυτά μας βοηθούν να έρθουμε σιγά-σιγά να συμβιβαστούμε με την πραγματικότητα της απώλειας.

Θυμός: Ο θυμός μπορεί να απευθύνεται σε όποιον αισθάνεστε ότι φέρει ευθύνη για την απώλεια σας. Μπορεί να αισθάνεστε θυμό προς την οικογένεια και τους φίλους σας, το αγαπημένο σας πρόσωπο που έφυγε, ή τους γιατρούς οι οποίοι δεν ήταν σε θέση να το σώσει. Επίσης, μπορεί να είστε θυμωμένοι με τον εαυτό σας ή τον κόσμο. Ο θυμός είναι μια εκδήλωση του πόνου της απώλειας σας. Αυτό μπορεί να γίνει κατανοητό ως ένας δείκτης της αγάπης σας για το πρόσωπο που πέθανε. Με άλλα λόια όσο πιο σημαντικό ήταν για σας το πρόσωπο που έφυγε, τόσο πιο έντονα συναισθήματα θυμού κι ενοχών βιώνετε.

Διαπραγμάτευση: Μπορεί να πιάσετε τον εαυτό σας να απευθύνει ερωτήσεις τύπου “τι θα γινόταν αν /αν δεν;” σκεφτόμενοι τι θα μπορούσε να είχε γίνει για να σώθει το αγαπημένο σας πρόσωπο, και ίσως να διαπραγματεύεστε με τον Θεό ή τον κόσμο: “Αν θα μπορούσα να έχω μόνο μία ακόμη μέρα μαζί του …” . Τα παζάρια συχνά συνοδεύονται από ενοχή. Αυτός είναι βασικά ο τρόπος μας να διαπραγματεύόμαστε τον πόνο της απώλειας.

Κατάθλιψη: Η κατάθλιψη και η θλίψη είναι τα πιο αναγνωρίσιμα, κοινώς αποδεκτά συμπτώματα του πένθους, αλλά πολύ συχνά, στα άτομα που πενθούν ζητιέται να το «ξεπεράσουν» και να λειτουργούν φυσιολογικά. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι μετά την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, η θλιψη είναι μια απόλυτα φυσιολογική συναισθηματική αντίδραση. Κατά το στάδιο αυτό, θα αποσυρθούμε πιθανότατα από τις συνήθεις δραστηριότητες μας και θα αισθανόμαστε σαν να είμαστε σε μια ομίχλη θλίψης. Ίσως να δυσκολεύεστε να προχωρήσετε χωρίς το εν λόγω πρόσωπο στη ζωή σας.

Αποδοχή: Αυτό είναι το σημείο όπου αποδεχόμαστε τη νέα μας πραγματικότητα,όπου το αγαπημένο μας πρόσωπο δεν είναι πια παρόν. Αποδοχή δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είστε «εντάξει» με την κατάστασή. Απλά σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε ότι το άτομο έχει πράγματι φύγει κι ότι η κατάσταση έχει αλλάξει. Η αποδοχή φαίνεται επίσης όταν αρχίσουμε να μαζεύουμε τα κομμάτια μας και να αναδιοργανώνουμε τη ζωή μας ώστε να ταιριάζει με αυτή τη νέα πραγματικότητα.

Δείτε το σχετικό βίντεο:

Τα πέντε στάδια της θλίψης δεν είναι γραμμικά. Μπορεί να εμφανιστούν σε οποιαδήποτε σειρά, και πιθανόν περισσότερο από μία φορά. Ο στόχος αυτού του μοντέλου είναι να σας βοηθήσει να δεχτείτε ότι αν και τα συναισθήματα και οι αντιδράσεις σας μπορεί να είναι τρομακτικά ή συντριπτικά, είναι ένα φυσιολογικό μέρος του πένθους, και το να επιτρέψετε στον εαυτό σας να τα ώστε να φτάσετε τελικά στην επούλωση.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Η Διεργασία του Πένθους μετά την Απώλεια ενός Κατοικίδιου Ζώου

Το άγχος και η κατάθλιψη μπορούν να προκαλέσουν απώλεια μνήμης

Κρήτη: Το χρονικό της τραγωδίας του μικρού Ζαχαρία και το σπαρακτικό έθιμο [pics, vid]

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Οι άνθρωποι που δεν είναι ιδιαιτέρως κοινωνικοί είναι συνήθως πιο δημιουργικοί

Ψυχολογία: Οι ακοινώνητοι άνθρωποι που επιλέγουν να μένουν μόνοι τους επειδή το απολαμβάνουν, έχουν συνήθως μεγαλύτερη δημιουργικότητα από το μέσο άνθρωπο, σύμφωνα με αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Ψυχική διαταραχή έρευνα: Η συμβολή του ανοσοποιητικού συστήματος στην σχιζοφρένεια

Ψυχική διαταραχή έρευνα: Tο αίμα, διατηρεί οτιδήποτε μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες και επικίνδυνες φλεγμονές ,τουλάχιστον όταν όλα λειτουργούν κανονικά ,Η έρευνα επισημαίνει τη συμμετοχή του ανοσοποιητικού συστήματος στον εγκέφαλο συμβ;allei σε ψυχικές διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια.

Όταν η αποφυγή μιας αντιπαράθεσης διαβρώνει την αυτοεκτίμησή μας

Ναι, θα νιώσουμε άβολα σε μια αντιπαράθεση. Αλλά αυτή η αμηχανία, η δυσφορία, το δύσκολο για τις επόμενες ώρες ή μέρες είναι ένα μικρό κόστος μπροστά στη γενική ψυχική μας ευημερία και γαλήνη. Είναι πολύ καλύτερο αυτό παρά να μας κυνηγά κάτι που μας ενοχλεί, να μας ταλαιπωρεί για εβδομάδες, μήνες, ακόμα και χρόνια.

Αντίδραση εγκεφάλου: Πως λειτουργούν τα ρεύματα που υπάρχουν στο κεφάλι

Αντίδραση εγκεφάλου: Η επεξεργασία πληροφοριών στον εγκέφαλο είναι μία από τις πιο περίπλοκες διαδικασίες του σώματος. Η διακοπή αυτής της επεξεργασίας συχνά οδηγεί σε σοβαρές νευρολογικές διαταραχές. Η μελέτη της μετάδοσης σήματος μέσα στον εγκέφαλο είναι επομένως το κλειδί για την κατανόηση μυριάδων ασθενειών.

Ποιοι λόγοι κρύβονται πίσω από τους επαναλαμβανόμενους εφιάλτες

Αν έχετε επαναλαμβανόμενους εφιάλτες που σας ταλαιπωρούν, μιλήστε σε έναν ψυχολόγο. Εκείνος αρχικά θα σας παραπέμψει σε γιατρό για κάποιες γενικές εξετάσεις ώστε να αποκλειστεί ο βιολογικός παράγοντας.

Η λειτουργία του φόβου και πως να τον αντιμετωπίσετε

Συναίσθημα Φόβου: Ο φόβος είναι ένα από τα 7 βασικά συναισθήματα  που νιώθουμε μαζί με την χαρά, την θλίψη, την αηδία, τον θυμό, την έκπληξη και το ενδιαφέρον. Ο φόβος δεν έρχεται ποτέ μόνος του σε εμάς, «συνοδεύεται» είτε από το άγχος, την θλίψη, τις ενοχές και έχει και τις «αδερφές» του, τις φοβίες.