Επιστημονικά Νέα

Ψάρια αγγειακή νόσος: Όσοι καταναλώνουν ψάρια συχνά μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας

Ψάρια αγγειακή νόσος: Όσοι καταναλώνουν ψάρια συχνά μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας

Ψάρια αγγειακή νόσος: Τα ωμέγα-3 λιπαρά που βρίσκονται στα ψάρια και ιδιαίτερα στα λιπαρά ψάρια βοηθούν τον εγκέφαλο να αναπτυχθεί και να παραμείνει υγιής σε όλη του τη ζωή.

Νέα έρευνα δείχνει ότι τα ψάρια, ακόμη και σε μέτριες ποσότητες, βοηθούν στην αποτροπή αγγειακής νόσου που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε άνοια. “Προηγούμενες μελέτες, συμπεριλαμβανομένης της εργασίας από την ομάδα μας στη Γαλλία και άλλες στις ΗΠΑ, ανέφεραν προστατευτικές συσχετίσεις της κατανάλωσης ψαριών έναντι της γνωστικής έκπτωσης και του κινδύνου άνοιας στη μετέπειτα ζωή”. Αυτό δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Aline Thomas. Η νέα της έρευνά διαπίστωσε ότι μεταξύ υγιών ενηλίκων ηλικίας 65 ετών και άνω, δύο ή περισσότερες μερίδες ψαριών την εβδομάδα μπορεί να προστατεύουν τον εγκέφαλο από αγγειακές βλάβες, πριν εμφανιστούν εμφανή σημάδια άνοιας.

Υπήρχε μια προειδοποίηση, ωστόσο: Μια προστατευτική επίδραση παρατηρήθηκε μόνο σε ηλικιωμένους κάτω των 75 ετών.

Η Thomas είναι διδακτορική φοιτήτρια στο Κέντρο Έρευνας για την Πληθυσμιακή Υγεία του Bordeaux στο Πανεπιστήμιο του Bordeaux στη Γαλλία. Στο τεύχος της 3ης Νοεμβρίου του Neurology, αυτή και οι συνάδελφοί της ανέφεραν τα αποτελέσματα σαρώσεων εγκεφάλου που πραγματοποιήθηκαν σε περισσότερους από 1.600 άνδρες και γυναίκες άνω των 65 ετών (μέση ηλικία 72 ετών). Κανένας από τους συμμετέχοντες δεν είχε προηγούμενο ιστορικό άνοιας, εγκεφαλικού ή καρδιακής νόσου. Οι σαρώσεις εξετάστηκαν για τρία ενδεικτικά σημεία αγγειακής νόσου. Οι σαρώσεις αποκάλυψαν ότι υπήρχαν μικρές βλάβες στον εγκέφαλο στο 2% των ασθενών, εγκεφαλικές κοιλότητες στο 8% και συσσώρευση υγρού στον εγκεφαλικό ιστό στο 6%.

Αν και και τα τρία μπορεί να αναπτυχθούν πολύ πριν από εμφανή σημάδια άνοιας, όλα έχουν συνδεθεί με μακροπρόθεσμο αυξημένο κίνδυνο άνοιας και συνολική μείωση της πνευματικής οξύτητας. Ταυτόχρονα, οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν για τη διατροφή τους και πόσα ψάρια κατανάλωναν κάθε εβδομάδα και κυρίως:

  • σολομό
  • τόνο
  • και/ή σαρδέλα

Κατά μέσο όρο, η ομάδα κατανάλωνε ψάρια περίπου δύο φορές την εβδομάδα. Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα στοίβαξε την ανάπτυξη εγκεφαλικών βλαβών, κοιλοτήτων και υγρών σε σχέση με τις συνήθειες κατανάλωσης ψαριών κάθε συμμετέχοντα.

Τι αποτελέσματα εξάχθηκαν;

Η αγγειακή νόσος – η οποία μπορεί να επηρεάσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο – αναφέρθηκε μόνο στο 18% που έτρωγε ψάρι τέσσερις φορές την εβδομάδα. Επισημάνθηκε επίσης στο 23% των ηλικιωμένων κάτω των 75 ετών που κατανάλωναν ψάρι τρεις φορές την εβδομάδα. Αντίθετα, σχεδόν το ένα τρίτο των μη φαγητών ψαριών είχε αναπτύξει βασικούς δείκτες για αγγειακή νόσο. Οι συγγραφείς της μελέτης τόνισαν ότι τα ευρήματά τους υπογραμμίζουν μια συσχέτιση και δεν αποδεικνύουν ότι η κατανάλωση ψαριών μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση άνοιας.

Ωστόσο, γιατί δεν παρατηρήθηκε τέτοια συσχέτιση μεταξύ αυτών των 75 ετών και άνω; “Οι λόγοι για αυτήν την ιδιαιτερότητα δεν είναι ακόμη ξεκάθαροι», είπε η Thomas. «Μια υπόθεση είναι ότι η κατανάλωση ψαριών μπορεί να είναι πιο ωφέλιμη στα πρώτα στάδια της διαδικασίας της νόσου, επομένως μεταξύ των νεότερων συμμετεχόντων”. Ακόμα κι έτσι, πρόσθεσε, αν αντέξουν περαιτέρω έρευνα, τα ευρήματα μπορεί τελικά να παρέχουν μια δυνητικά απλή και φθηνή προληπτική στρατηγική. Έτσι θα βοηθήσουν τους ηλικιωμένους να ξεκινήσουν τον περιορισμό του κινδύνου άνοιας.

Γιατί δεν αποτελεί έκπληξη;

Ο εγκέφαλος απαιτεί ωμέγα-3 λιπαρά που βρίσκονται στον σολομό και τις σαρδέλες για να αναπτυχθεί και να παραμείνει υγιής σε όλη τη ζωή. Ο εγκεφαλικός ιστός αποτελείται από αυτά τα υγιή λίπη. Τα ωμέγα-3 είναι εξίσου σημαντικά για την υγεία του εγκεφάλου και προάγουν τα καθαρά αγγεία στον εγκέφαλο όσο και για την υγεία της καρδιάς. Δεν είναι μόνο οι ηλικιωμένοι που αποκομίζουν σημαντικό όφελος για την υγεία. Η ανάγκη για υγιή λίπη ξεκινά από τη βρεφική ηλικία για σωστή ανάπτυξη και ανάπτυξη του εγκεφάλου. Δεν χρειάζεται να περιμένετε. Ξεκινήστε τώρα να τρώτε ψάρια και άλλες πηγές ωμέγα-3 όπως καρύδια και σπόροι λιναριού. Και για να προωθήσετε την υγεία και τη μακροζωία με υγιές μυαλό, ξεκινήστε νωρίς και τρώτε συχνά λιπαρά ψάρια.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Όταν η απώλεια νευρικών κυττάρων προκαλεί συρρίκνωση του εγκεφάλου, παρεμποδίζοντας τη γνωστική λειτουργία και τη μνήμη

Συνδυασμός αμινοξέων θα μπορούσε να αποτρέψει την άνοια

Η απώλεια ακοής επηρεάζει αρνητικά τις πιθανότητες ανάπτυξης άνοιας

Το πόσες ώρες κοιμάστε σχετίζεται με τη γνωστική παρακμή

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Κλινικές δοκιμές δοκιμάζουν συνδυαστική θεραπεία με αντισώματα σε ενήλικες με προχωρημένο καρκίνο

"Το CS1002 σε συνδυασμό με το CS1003 είχε διαχειρίσιμο προφίλ ασφάλειας σε ένα ευρύ φάσμα δόσεων και έδειξε πολλά υποσχόμενες αντικαρκινικές δραστηριότητες σε όλα τα επίπεδα δόσης CS1002 όταν συνδυάστηκε με το CS1003", έγραψαν οι ερευνητές. "Αυτό υποστηρίζει περαιτέρω αξιολόγηση του CS1002 σε συνδυασμό με το CS1003 για τη θεραπεία συμπαγών όγκων."

Παρακολούθηση χρόνιας ηπατοπάθειας

Τελευταία, είναι αρκετές οι προσπάθειες να βρεθούν νεότεροι δείκτες για την ανίχνευση του βαθμού ίνωσης του ήπατος ή την παρουσία κίρρωσης.

Προειδοποιητικά σημάδια για τον καρκίνο του προστάτη που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Καρκίνος προστάτη: Όταν ο αδένας μεγαλώνει σε μέγεθος, προκαλεί συμπτώματα όπως επείγουσα ούρηση, νυκτουρία, μειωμένη ροή, καταπόνηση για ούρηση και ατελής εκκένωση της ουροδόχου κύστης.

Μπορεί το επιπλέον αλάτι να βλάψει τα νεφρά σας;

Το να προσθέτεις πολύ αλάτι στη διατροφή σου δεν είναι καλό. Μια πρόσφατη μελέτη στο JAMA Network Open διαπίστωσε ότι η προσθήκη αλατιού στο φαγητό σας μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο χρόνιας νεφρικής νόσου.