Ογκολογία

Η σηματοδότηση Akt είναι σημαντική στην αναγνώριση του καρκίνου

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Southamptοn ανακάλυψαν έναν σημαντικό τρόπο που το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να μάθει να αναγνωρίζει και να καταπολεμά τον καρκίνο.

Η πρωτεϊνική κινάση Β (ΡΚΒ), επίσης γνωστή ως Akt, είναι μια κινάση σερίνης/ θρεονίνης που παίζει καθοριστικό ρόλο σε πολλές κυτταρικές διαδικασίες όπως στο μεταβολισμό της γλυκόζης, στην απόπτωση, στον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, στη μεταγραφή και στην κυτταρική μετανάστευση. Η ομάδα, με επικεφαλής τον καθηγητή Aymen Al-Shamkhani και χρηματοδότηση από το Cancer Research UK, έχει δείξει ότι η Akt, είναι ζωτικής σημασίας για τον τρόπο που το σώμα θυμάται έναν καρκίνο που έχει εξαλειφθεί.

Το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος περιλαμβάνει κυτταροτοξικά Τ-κύτταρα, τα οποία αναζητούν ενεργά – για να καταστρέψουν – λοιμογόνους παράγοντες ή καρκίνους. Μετά την αντιμετώπιση αυτών των απειλών, η πλειονότητα των Τ κυττάρων πεθαίνουν, αλλά τα υπόλοιπα μετατρέπονται σε κύτταρα μνήμης, τα οποία μπορεί να αναγνωρίσουν την απειλή αν επανεμφανισθεί. Ωστόσο, το πώς λειτουργεί αυτή η διαδικασία στην πραγματικότητα δεν είχε αποσαφηνισθεί. Αν και η Akt είναι γνωστό ότι ενεργοποιείται από τον υποδοχέα αντιγόνου των Τ-κυττάρων και την κυτοκίνη IL-2, ο ρόλος της στην ανοσία των Τ-κυττάρων  παρέμενε άγνωστος. Η ομάδα του Southampton διαπίστωσε ότι μια πρωτεΐνη που ονομάζεται Akt επιδρά σε σημαντικό βαθμό στον αριθμό και το είδος των Τ κυττάρων μνήμης, των οποίων η εμφάνιση επάγεται από παράγοντες κινδύνου του οργανισμού.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Proceedings of the National Academy of Sciences των ΗΠΑ, δείχνει ότι η Akt είναι κρίσιμης σημασίας για την επιβίωση των Τ κυττάρων, όταν αυτά μετατρέπονται σε κύτταρα μνήμης και για το πώς αυτά μπορούν στη συνέχεια να αντιδράσουν σε μελλοντικές απειλές. Ο καθηγητής Αλ-Shamkhani, καθηγητής ανοσολογίας στο πανεπιστήμιο του Southampton, λέει ότι: «Αν μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε την Akt να ενισχύσει τα κύτταρα μνήμης τόσο σε πλήθος όσο και σε ικανότητα αντιμετώπισης απειλών θα μπορούσαμε να προσφέρουμε μεγαλύτερη προστασία κατά του καρκίνου.»

Και πρόσθεσε: «Η ανοσοθεραπεία υπόσχεται πολλά ως ένα νέο είδος θεραπείας για τον καρκίνο, αλλά εμείς πρέπει να βρούμε τρόπους για τη βελτίωση της ανοσολογικής μνήμης του σώματος έναντι των καρκινικών κυττάρων. Σ’ αυτή τη διαδικασία η παραγωγή Τ-κυττάρων μνήμης CD8 + είναι σημαντική. Αν μπορούμε να κάνουμε το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος να αναγνωρίζει τον καρκίνο ταχύτερα και καλύτερα, θα ήταν πολύ χρήσιμο στην εξεύρεση πιο αποτελεσματικών θεραπειών.»