Ογκολογία

Μελέτη αποκαλύπτει νέo γενετικό μηχανισμό του καρκίνου του μαστού

Ερευνητές από το Wellcome Trust Sanger Institute έχουν ανακαλύψει περιοχές μεταλλάξεων στο γονιδίωμα του καρκίνου του μαστού, οι οποίες ενώ υπήρχε η αντίληψη ότι ήταν ανενεργές στο γονιδίωμα τώρα πλέον ενδεχομένως να οδηγούν σε περαιτέρω καρκινικές αλλαγές. Σε πρόσφατη δημοσίευση στο Nature Genetics παρουσιάζονται 33 τέτοιες περιοχές.

Η μελέτη ανέλυσε γονιδιώματα 560 καρκίνων του μαστού από ασθενείς από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία. Εξετάσθηκαν συγκεκριμένοι τύποι μεταλλάξεων – που ονομάζονται internal tandem duplications. Αυτές συμβαίνουν όταν ένα κομμάτι του DNA αντιγράφεται και στη συνέχεια επανεισάγεται στο DNA δίπλα στο αρχικό κομμάτι, δημιουργώντας επιπλέον αντίγραφα αυτού του τμήματος του DNA στο γονιδίωμα.

Οι ερευνητές βρήκαν 33 θέσεις τέτοιων μεγάλων μεταλλάξεων (> 100 kb)  στα γονιδιώματα του καρκίνου του μαστού, όπου αυτοί οι διαδοχικοί διπλασιασμοί βρέθηκαν συχνότερα και σε πολλές διαφορετικές γυναίκες, σε περιοχές βλαστικών κυττάρων καρκίνου του μαστού (αναλογία πιθανοτήτων [OR] = 4,28) και ρυθμιστικές/ενισχυτικές περιοχές καρκίνου του μαστού (OR = 3,54).

Ο καρκίνος προκαλείται από λίγες μεταλλάξεις του DNA που οδηγούν την εξαλλαγή των κυττάρων από φυσιολογικά σε καρκινικά. Τα καρκινικά κύτταρα περιέχουν επίσης πολλές χιλιάδες μεταλλάξεις τύπου internal tandem duplications, που προηγουμένως θεωρούνταν ανενεργείς. Αυτή η μελέτη διαπίστωσε ότι μεταλλάξεις τύπου internal tandem duplications ενδεχομένως, δεν ήταν καλοήθεις, αλλά οδήγησαν σε περαιτέρω καρκινική εξαλλαγή.

Ο Dominik Glodzik, πρώτος συγγραφέας στο άρθρο, από το Sanger Institute Wellcome Trust, δήλωσε: «Το DNA στον καρκίνο του μαστού αναδιαρθρώνεται από internal tandem duplications. Από την έρευνά μας, τώρα φαίνεται ότι ορισμένες από αυτές τις διαδοχικές επαναλήψεις δεν είναι μόνο ασήμαντες μεταλλάξεις, αλλά στην πραγματικότητα δημιουργούν νέες μεταλλάξεις που οδηγούν σε καρκίνο.» Η μελέτη όγκων με τέτοιου είδους μεταλλάξεις θα προσφέρει πληροφορίες για το πώς οι νέες μεταλλάξεις οδηγούν στην ανάπτυξη καρκίνου, και εάν θα υπάρχει ανταπόκριση στις διάφορες θεραπείες.

Ένας από τους συγγραφείς, ο καθηγητής Gerard Evan από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, πρόσθεσε: «Αξίζει να σημειωθεί ότι, βρήκαμε επίσης ότι αυτές οι περιοχές των internal tandem duplications συμπίπτουν με περιοχές του γονιδιώματος όπου δεν ανευρίσκονται μόνο κληρονομήσιμες γενετικές αλλαγές που αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του μαστού αλλά και οι ελεγκτές των γονιδίων που προσδιορίζουν την ταυτότητα του επιθηλιακού ιστού του μαστού».