ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ογκολογία

Θετικά μηνύματα για τον τριπλά-αρνητικό καρκίνο του μαστού

Ομάδα ερευνητών με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Σαν Φρανσίσκο έχει εντοπίσει ένα νέο φάρμακοστόχο για τον τριπλά-αρνητικό καρκίνο του μαστού, έναν επιθετικό υπότυπό που έχει και τα φτωχότερα αποτελέσματα ( 1στις 5 περιπτώσεις).

Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτα επειδή το φάρμακο που δρα επί του στόχου που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, μία πρωτεΐνη γνωστή ως Pim1, βρίσκεται ήδη σε κλινικές δοκιμές για τη λευχαιμία και το πολλαπλό μυέλωμα. Οι τριπλά-αρνητικοί καρκίνοι ονομάζονται έτσι επειδή δεν εκφράζουν υποδοχείς οιστρογόνων ούτε προγεστερόνης, ούτε HER2 (ανθρώπινου επιδερμικού αυξητικού παράγοντα ), και ως εκ τούτου οι ασθενείς με αυτούς τους καρκίνους δεν είναι υποψήφιες για τη θεραπεία με τις σύγχρονες ορμονικές θεραπείες ή την άκρως αποτελεσματική θεραπεία με το φάρμακο Herceptin (trastuzumab) που στοχεύει το HER2. “Είμαι ένας ογκολόγος μαστού, και έχω δει πάρα πολλούς ασθενείς να πεθαίνουν από τριπλά αρνητικούς καρκίνους», δήλωσε ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Αντρέι Γκόγκα, MD, PhD, καθηγητής ιατρικής στο UCSF. «Η μόνη θεραπεία που έχουμε να προσφέρουμε στους ασθενείς αυτούς είναι η χημειοθεραπεία και χρειαζόμαστε απεγνωσμένα νέες επιλογές». Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό NatureMedicine επικεντρώθηκε σε τριπλά αρνητικό καρκίνο του μαστού που χαρακτηρίζεται επίσης από υψηλά επίπεδα μιας πρωτεΐνης που ευοδώνει την ανάπτυξη του καρκίνου και ονομάζεται MYC. Η εργασία του Γκόγκα δείχνει  ότι η έκφραση της MYC είναι δυσανάλογα μεγαλύτερη σε τριπλά αρνητικούς όγκους σε σχέση με τους όγκους που εκφράζουν υποδοχείς ορμονών ή / και HER2. Ακριβώς όπως οι τριπλά αρνητικοί καρκίνοι αποτελούν  μια θεραπευτική πρόκληση, η έκφραση της πρωτεΐνης MYC σε όγκους είναι επίσης ένα αίνιγμα. Η  MYC  ανακαλύφθηκε πριν από 30 χρόνια και εμπλέκεται σε πολλές επιθετικές μορφές καρκίνου, όμως λόγω των φυσικών χαρακτηριστικών του και θεμελιώδη ρόλου της στην κανονική λειτουργία των κυττάρων, η MYC είχε από καιρό θεωρηθεί ως μια πρωτεΐνη που δεν επιδέχεται φαρμακευτική αντιμετώπιση. Ερευνητές τροποποίησαν φυσιολογικά κύτταρα μαστού για να εκφράσουν την πρωτεΐνη  MYC  μόνο παρουσία ορισμένων χημικών ενώσεων. Με τέτοιου είδους πειράματα ταυτοποιήθηκαν μόρια που συνεργάζονται με τη MYC. Στη συνέχεια, παρασκευάστηκαν μικρές φουρκέτες RNA που στοχεύουν τις πρωτεΐνες που ονομάζονται κινάσες.