Ογκολογία

‘Ασθενοφόρο’ του DNA αποκαλύπτει το μυστικό για τον καρκίνο

Της Νικολέτας Ντάμπου

Ένας τύπος «ασθενοφόρου» που μεταφέρει το DNA μπορεί να αποκαλύψει το μυστικό για τον καρκίνο, ισχυρίζονται ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο στον Καναδά. Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως, όταν το DNA έχει υποστεί σοβαρές ζημιές μεταφέρεται μέσα σε ένα κύτταρο και οδηγείται σε μια ειδική τοποθεσία για την επισκευή του. Η ανακάλυψη αυτή πιστεύουν οι ερευνητές ότι θα μπορούσε να προσφέρει περαιτέρω πληροφορίες, ως προς το πώς αναπτύσσεται ο καρκίνος στο ανθρώπινο σώμα.

Το «ασθενοφόρο» DNA είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά του DNA, που έχει υποστεί ρήξη της διπλής έλικας, σε ειδικό χώρο στο κύτταρο για να επισκευαστεί. Οι επιστήμονες γνώριζαν μέχρι σήμερα ότι μόλις το DNA υποστεί κάποια βλάβη τότε μεταφέρεται σε εξειδικευμένο «νοσοκομείο» στο κύτταρο προκειμένου να επισκευαστεί. Αυτό όμως που δεν γνώριζαν οι ερευνητές ήταν, πως βρισκόταν εκεί το DNA.

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής στο Τμήμα Εργαστηριακής Ιατρικής και Παθοβιολογίας του Πανεπιστημίου του Τορόντο, Καρίμ Μιχαήλ αναφέρει ότι, «ανακαλύψαμε το «ασθενοφόρο» που μεταφέρει το DNA, καθώς και την διαδρομή την οποία ακολουθεί». Για να επιτύχουν το εγχείρημα αυτό, η ομάδα χρησιμοποίησε ένα προηγμένο μικροσκόπιο, το οποίο τους επέτρεψε να παρακολουθήσουν την κίνηση του κατεστραμμένου DNA σε ζωντανά κύτταρα μαγιάς.

Ανακάλυψαν ότι το σύμπλεγμα της κινητικής πρωτεΐνης κινεσίνης-14 βοηθά στη μεσολάβηση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ρήξεων της διπλής έλικας και των συμπλεγμάτων του πυρηνικού πόρου για να εξασφαλιστεί ότι το κύτταρο θα επιβιώσει μέσω μιας διαδικασίας επιδιόρθωσης του DNA. Ωστόσο, οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης, κατά τη διάρκεια της μελέτης τους, ότι αυτή η διαδικασία επισκευής είναι επιρρεπής σε λάθη. Κυρίως, αν το DNA έχει επισκευαστεί ανακριβώς, τότε οι οδηγίες που περιέχει μέσα της η γενετική πληροφορία θα είναι και αυτές ακανόνιστες.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, όταν τα χρωμοσώματα επισκευαστούν εσφαλμένα μετά από μια σοβαρή ρήξη του διπλού έλικα, τότε εμφανίζεται συχνά ο καρκίνος. Η έρευνα αυτή αποδεικνύει ότι η θέση της ρήξης εντός του πυρήνα του κυττάρου παίζει μεγάλο ρόλο στην αποτελεσματικότητα της επισκευής. Μετά από αυτή την ανακάλυψη, η ερευνητική ομάδα προσπαθεί τώρα να βρει περισσότερες πληροφορίες για τα «ασθενοφόρα» του DNA, τα οποία λένε ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ταυτοποίηση των στόχων για μια νέα οικογένεια αντικαρκινικών φαρμάκων.