Ψυχική Υγεία

Ο φαύλος κύκλος της υποχονδρίασης

Ο φαύλος κύκλος της υποχονδρίασης

Ο όρος «υποχονδρίαση» αναφέρεται στην ενασχόληση του ατόμου με φόβους ή την ιδέα ότι έχει μία σοβαρή ασθένεια.

Η ενασχόληση αυτή του ατόμου επιμένει παρά την κατάλληλη ιατρική αξιολόγηση και καθησύχαση. Αυτό σημαίνει ότι το άτομο καταφεύγει σε συχνές ιατρικές εξετάσεις, οι οποίες έχουν σαν αποτέλεσμα την άμεση ανακούφισή του. Η επίδρασή τους αυτή όμως είναι μόνο παροδική, διαρκώντας από λίγες ώρες έως λίγες μέρες.

Στην υποχονδρίαση το άτομο είναι σε θέση να αναγνωρίσει την πιθανότητα ότι φοβάται υπερβολικά την ασθένεια ή ακόμα και ότι μπορεί να μην υπάρχει καθόλου ασθένεια. Παρόλα αυτά, δεν μπορεί να ξεπεράσει τους φόβους του αυτούς και γι’ αυτό χρειάζεται να απευθυνθεί σε ειδικό.

Η διάρκεια και εξέλιξη της υποχονδρίασης διαφέρει από περίπτωση σε περίπτωση. Η υποχονδρίαση μπορεί να είναι μία σχετικά παροδική κατάσταση, αλλά μπορεί να είναι και χρόνια. Mπορεί να εμφανισθεί μετά από κάποιo ψυχοπιεστικό γεγονός, όπως π.χ. ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, μια αλλαγή της ζωής με νέες ευθύνες, όπως η γέννηση ενός παιδιού κ.ά.

Μπορεί όμως να είναι και το αποτέλεσμα μιας άλλης μορφής συναισθηματικής επιβάρυνσης, όπως π.χ. της ύπαρξης έντονου άγχους για αρκετό καιρό, της ύπαρξης κατάθλιψης ή της βίωσης κάποιου τραυματικού γεγονότος κατά την παιδική ηλικία, π.χ. σεξουαλικής ή σωματικής κακοποίησης. Η ύπαρξη υπερπροστατευτικών γονέων ή γονέων με έντονη ανησυχία γύρω από θέματα υγείας αποτελεί επίσης παράγοντα κινδύνου εμφάνισης της νόσου στο παιδί/έφηβο.

Όπως και να έχει, πρόκειται για μία κατάσταση, η οποία προκαλεί σημαντική ενόχληση και έκπτωση της κοινωνικής, επαγγελματικής κτλ λειτουργικότητας.

Η υποχονδρίαση μπορεί να αντιμετωπιστεί τόσο με αγχολυτικά φάρμακα, όσο και με ψυχοθεραπεία. Μία μορφή ψυχοθεραπείας, η οποία, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, έχει θετικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της διαταραχής αυτής, είναι η γνωσιακή-συμπεριφορική ψυχοθεραπεία.

Τα άτομα με υποχονδρίαση εκλαμβάνουν διάφορα σωματικά συμπτώματα ως πιο επικίνδυνα απ’ ό,τι πραγματικά είναι και μία συγκεκριμένη ασθένεια εκλαμβάνεται ως πιο πιθανή ή /και πιο σοβαρή απ’ ό,τι πραγματικά είναι. Ταυτόχρονα, το άτομο εκλαμβάνει τον εαυτό του ανίκανο να προλάβει ή να αντιμετωπίσει την ασθένεια αυτή.

Όλα τα παραπάνω, καθώς επίσης διάφορες πεποιθήσεις του ατόμου για το θάνατο και για τον εαυτό του δουλεύονται στην ψυχοθεραπεία, με αποτέλεσμα τη μείωση του άγχους του ατόμου αναφορικά με τη σωματική του υγεία.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η Έλενα Ακρίτα εξομολογείται τη μάχη της με την κατάθλιψη

Το εμβόλιο κατά της Covid-19 βοηθά και στην ψυχική υγεία

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Οι δέκα πιο ευτυχισμένες πολιτείες των ΗΠΑ με βάση 31 βασικούς δείκτες

Τόσο η Νέα Υόρκη όσο και το Νιου Τζέρσεϊ έχουν τις λιγότερες αυτοκτονίες (ανά 100.000 κατοίκους) στις 8. Αυτό είναι τέσσερις φορές χαμηλότερο από το Ουαϊόμινγκ, το οποίο έχει 29 αυτοκτονίες ανά 100.000 άτομα.

Ενισχύστε την ψυχική σας ανθεκτικότητα μέσω του mindfulness

Ψυχική υγεία: Μόλις λίγα λεπτά επίγνωσης, διαμέσου της εστίασης στο παρόν, και διαλογισμού μπορούν να σας βοηθήσουν να συγκρατήσετε τα συναισθήματα που σας προκαλούν και να παρατηρήσετε τα ισχυρά μοτίβα σκέψης και συμπεριφοράς που ενδεχόμενα οδηγούν και τροφοδοτούν τις υπερβολικές ανησυχίες.

"Κλειδιά" συμβατής διαχείρισης του στρες

Δεν παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά. Ένα ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα, ειδικά αν είστε ευαίσθητοι, αλλά να θυμάστε πως όταν οι άλλοι σας εκφράζουν θυμό, συνήθως δεν αφορά άμεσα εσάς, αλλά κάτι το οποίο ταλαιπωρεί εκείνους προσωπικά.

Η κολύμβηση ως μέσο διαχείρισης των συναισθηματικών και ψυχικών προκλήσεων

Κολύμβηση: Το να είσαι ενεργός/η σωματικά έχει θετικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία, όπως: βελτίωση της διάθεσης, αύξηση της αυτοεκτίμησης, μείωση του κινδύνου κατάθλιψης, επιβράδυνση της άνοιας και της γνωστικής παρακμής, βελτίωση του ύπνου και μείωση του άγχους.

Ο Φρόιντ όρισε τον δευτερογενή ναρκισσισμό ως απόσυρση της λίμπιντο ή των συναισθημάτων αγάπης από τα αντικείμενα (άλλους ανθρώπους)

Στον δευτερογενή ναρκισσισμό, η απομόνωση μπορεί να είναι απαραίτητη για την πραγματοποίηση των μεγαλοπρεπών φαντασιώσεων που καθησυχάζουν τον εαυτό, καθώς και για την εστίαση στην αγάπη προς τον εαυτό. Μπορεί να μην θέλουν να βρίσκονται κοντά σε άλλους που βασίζονται στην πραγματικότητα, καθώς η πραγματικότητα μπορεί να γίνεται αντιληπτή σαν επίθεση.

Ο φυσικός ενεργός τρόπος ζωής συσχετίστηκε με 62% χαμηλότερο κίνδυνο διάγνωσης διαταραχών άγχους μεταξύ ανδρών και γυναικών

Αξιοσημείωτο, οι συγγραφείς της μελέτης ανέφεραν διπλάσιο κίνδυνο ανάπτυξης διαταραχής άγχους μεταξύ των γρηγορότερων γυναικών σκιέρ, έναντι των πιο αργών σκιέρ, φαινόμενο που δεν παρατηρήθηκε στους άνδρες.

Μια ματιά στον κόσμο της φοβίας

Φοβία: Ο φόβος που βιώνεται είναι σχεδόν πάντα δυσανάλογος με τον πραγματικό κίνδυνο που θέτει το αντικείμενο ή το γεγονός και τα άτομα με συγκεκριμένες φοβίες γενικά γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει κανένας πραγματικός λόγος να φοβούνται. Ωστόσο, δεν μπορούν να αποφύγουν την αντίδρασή τους.