Ψυχική Υγεία

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Πώς οι γονείς θα αντιμετωπίσουν τον εθισμό των παιδιών στο διαδίκτυο

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Πώς οι γονείς θα αντιμετωπίσουν τον εθισμό των παιδιών στο διαδίκτυο

Η πανδημία αύξησε αναπόφευκτα τις ώρες που περνούν τα παιδιά και οι έφηβοι μπροστά στις οθόνες. Το Ινστιτούτο Prolepsis, υπό την εποπτεία της Καθηγήτριας Επιδημιολογίας Δρ. Αθηνάς Λινού, προτείνει στους γονείς όλους τους τρόπους ώστε τα παιδιά να αποφύγουν τον εθισμό στο διαδίκτυο, βγαίνοντας κερδισμένα από την ορθή χρήση του

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Η πανδημία της COVID-19 έχει επιφέρει και συνεχίζει να δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις στη ζωή όλων μας. Μια από τις βασικότερες αλλαγές είναι η μεταφορά της πλειονότητας των δραστηριοτήτων μας στο σπίτι, και πολλών από αυτών στην οθόνη του υπολογιστή και το διαδίκτυο. Η βόλτα με τους φίλους έχει αντικατασταθεί από τη συναναστροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το σινεμά από την παρακολούθηση μιας ταινίας στον υπολογιστή ή την τηλεόραση, ενώ για τους περισσότερους η εργασία έγινε τηλεργασία και η εκπαίδευση τηλεκπαίδευση.

Από την έναρξη της περιπέτειας του νέου κορωνοϊού, πολλοί επιστήμονες είχαν τονίσει, μεταξύ άλλων, την υπερβολική χρήση του διαδικτύου, της ψηφιακής τεχνολογίας και της υπέρμετρης έκθεσης σε οθόνες, από τον υπολογιστή και την τηλεόραση ως το κινητό τηλέφωνο και το tablet, ως ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από την καραντίνα και την παρατεταμένη παραμονή στο σπίτι. Η υπερβολική έκθεση επηρεάζει σημαντικά τις γνωστικές ικανότητες, αυξάνει τον κίνδυνο της παχυσαρκίας, επιδρά αρνητικά στην όραση και προκαλεί δυσκολίες στον ύπνο. Φαίνεται μάλιστα, πως τα παιδιά και οι έφηβοι βρίσκονται σε πιο ευάλωτη θέση.

Για τον λόγο αυτό, τα όρια στη χρήση διαδικτύου γίνονται η δικλίδα ασφαλείας για την υγεία των νέων. Και είναι βασικό, να μπορούμε να θέσουμε αυτά τα όρια μαζί με το παιδί μας, προκειμένου να καταλάβει και το ίδιο γιατί είναι σημαντικά. Να δημιουργήσουμε έτσι ένα πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης και συζήτησης, όπου το παιδί θα νιώθει ότι η γνώμη του και οι ανάγκες του μετράνε και υπάρχει εμπιστοσύνη. Ιδιαίτερα για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας και τους εφήβους, η δημιουργία ενός περιβάλλοντος διαλόγου και κατανόησης κρίνονται παραπάνω από απαραίτητα. Μην ξεχνάμε, ότι σε αυτές τις ηλικίες τα όρια μπορεί να είναι πιο δύσκολο να επιβληθούν, σε σχέση με τα παιδιά μικρότερης ηλικίας.

Η ομάδα Ψυχολόγων-Ειδικών Προαγωγής Υγείας του Ινστιτούτου Prolepsis, υπό την εποπτεία της Δρ. Αθηνάς Λινού, Καθηγήτριας Επιδημιολογίας και Προέδρου του Ινστιτούτου Prolepsis προτείνει στους γονείς ορισμένους τρόπους να θέσουν όρια στο παιδί και τον έφηβο με σκοπό την ασφαλέστερη χρήση του διαδικτύου:

  • Συζητάμε τακτικά με το παιδί μας σχετικά με τις δραστηριότητές του στο διαδίκτυο: Από βιντεοπαιχνίδια και μέσα κοινωνικής δικτύωσης έως τυχόν φόβους, ανησυχίες και συναισθήματα, χωρίς όμως να γίνουμε επικριτικοί απέναντι του. Είναι σημαντικό για το παιδί αλλά και για τον έφηβο να αισθάνεται ότι ανήκει σε μια ομάδα-οικογένεια, μέσα στην οποία τα άτομα επικοινωνούν ουσιαστικά μεταξύ τους, εκφράζουν τα συναισθήματά τους, εμπιστεύονται το ένα το άλλο και λύνουν όσο πιο ήρεμα γίνεται τις διαφορές τους χωρίς φωνές, εντάσεις, εκρήξεις και οποιασδήποτε μορφής βία. Με αυτόν τον τρόπο, δίνουμε χώρο στο παιδί να μιλήσει για οτιδήποτε το απασχολεί, να ζητήσει βοήθεια σε περίπτωση που χρειάζεται (π.χ. λόγω εκφοβισμού), να μην νιώθει ντροπή και να μην κρύβει τα προβλήματα και τα συναισθήματά του. Παράλληλα, ενισχύεται σημαντικά η ψυχική ανθεκτικότητα και η ψυχολογική ωρίμανση του παιδιού και το βοηθάμε να νιώθει σιγουριά.

  • Προσέχουμε τη χρονική στιγμή που ζητάμε από το παιδί να σταματήσει να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια: Συνήθως τα παιδιά σε τέτοια παιχνίδια παίζουν μαζί με άλλα άτομα και τα παιχνίδια έχουν «γύρους». Επομένως, το να ζητήσουμε από το παιδί να σταματήσει το παιχνίδι μετά από μία ή δύο ώρες, σημαίνει ότι μπορεί να διακόψει τον γύρο στη μέση και να παρατήσει την ομάδα του, πριν τελειώσει το παιχνίδι. Αυτό μπορεί να επιφέρει ένταση και θυμό στο παιδί, ακόμα και να διαταράξει τη σχέση με τους φίλους του, αν παίζουν μαζί. Για αυτόν τον λόγο, προτιμάμε να θέτουμε ως όριο τον αριθμό παιχνιδιών ή γύρων που θα παίξει. Βέβαια, αυτό προϋποθέτει ότι και εμείς ως γονείς γνωρίζουμε πληροφορίες για το παιχνίδι, π.χ. πόση ώρα κρατάει ένας γύρος ή αν παίζει σε ομάδα.
  • Ενημερώνουμε το παιδί μας για τους κινδύνους του διαδικτύου και τη σημασία των προσωπικών δεδομένων: Παρότι τα παιδιά και οι έφηβοι είναι πλήρως εξοικειωμένα με τη χρήση του διαδικτύου, δεν σημαίνει ότι είναι και ενημερωμένα για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο διαδίκτυο και από ποιους κινδύνους να προφυλάσσονται. Είναι σημαντικό να τα ενημερώνουμε για κινδύνους όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός και για την ασφάλεια και προστασία των προσωπικών του δεδομένων.
  • Δημιουργούμε και διατηρούμε ένα σταθερό πρόγραμμα: Ιδιαίτερα για τα παιδιά και τους εφήβους, φροντίζουμε να κοιμούνται επαρκώς (τουλάχιστον 8 ώρες την ημέρα), να αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο για διάβασμα και να κάνουν σωματική δραστηριότητα/άθληση περίπου μία ώρα την ημέρα. Η άθληση είναι σημαντικό να γίνεται σε εξωτερικό χώρο, ενώ παράλληλα μπορεί να γίνει και μαζί με κάποιο φίλο ή φίλη του παιδιού, τηρώντας πάντα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας από τη μετάδοση του κορωνοϊού.
  • Περνάμε χρόνο μαζί με τα παιδιά μας στο διαδίκτυο και στον υπολογιστή: Έτσι ανακαλύπτουμε μαζί τι είναι κατάλληλο για αυτά και τι είναι καλό να αποφεύγουν.
  • Αναγνωρίζουμε τον ρόλο μας ως πρότυπο: Δεν ξεχνάμε ότι μετράνε κυρίως οι πράξεις μας και όχι μόνο τα λόγια μας. Δεν τους ζητάμε να κλείσουν τον υπολογιστή όταν εμείς οι ίδιοι, παραδείγματος χάρη, χρησιμοποιούμε συνεχώς το κινητό μας. Αντίστοιχα, αν για παράδειγμα έχουμε θέσει ως κανόνα να μην χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικές συσκευές την ώρα του φαγητού, αυτό είναι κάτι που χρειάζεται να τηρούν όλα τα μέλη της οικογένειας.
  • Φροντίζουμε κι εμείς τον εαυτό μας: Αν το να απασχοληθεί το παιδί μας μισή ώρα παραπάνω στην οθόνη ή στο διαδίκτυο μας δίνει χρόνο για ξεκούραση ή για δουλειά, μπορούμε απλά να το αποδεχτούμε, αρκεί να μην καταφεύγουμε σε αυτήν τη λύση συστηματικά. Το σημαντικό που χρειάζεται αυτήν την περίοδο να διασφαλίσουμε ως γονείς είναι ότι το παιδί μας κοιμάται καλά, αθλείται όσο γίνεται, διατηρεί την επικοινωνία και τις σχέσεις με τους φίλους του, εκφράζει τις ανησυχίες και τα συναισθήματά του και δεν χάνει την επαφή με το σχολείο και τα μαθήματα. Αν οι απαντήσεις σε αυτά είναι θετικές, δεν δημιουργείται και ιδιαίτερο πρόβλημα αν το παιδί θα παίξει μισή ώρα παραπάνω.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς αναγνωρίζεις και αντιμετωπίζεις τον εθισμό στα video games

Σχέση online αγορών με ψυχική διαταραχή

Ειδική μονάδα απεξάρτησης των παιδιών από τις οθόνες στο Παίδων

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Ρυθμίζοντας τα συναισθήματά μας

Αν σκέφτεστε με απόλυτους όρους, τότε είναι φυσικό να είστε ανήσυχοι και να αναμασάτε τα ίδια και τα ίδια... Μπορεί να είναι δύσκολο να αποδεχτείτε τις αντιφάσεις και την αμφισημία. Κάνοντάς το όμως θα αισθανθείτε φυσιολογικοί, όπως όλος ο κόσμος, όπως κάθε ανθρώπινο ον πάνω στη Γη, και δεν θα σας κατατρέχουν τα δυσάρεστα συναισθήματα.

Πώς επηρεάζει η προσωπικότητά μας τα συναισθήματα των άλλων

Το χάρισμα συνδέεται με την ικανότητα να μεταδίδουμε συναισθήματα για να διεγείρουμε και να εμπνεύσουμε τους άλλους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι χαρισματικοί ηγέτες είναι σε θέση να πυροδοτούν συναισθήματα στους οπαδούς, τόσο θετικά συναισθήματα, όσο και αρνητικά συναισθήματα, όπως ο θυμός ή η οργή.

Η PMDD προστέθηκε πρόσφατα στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών, παρέχοντας σημαντική διαγνωστική στήριξη.

Ως προς τη θεραπεία, οι ειδικοί αναφέρουν συνήθως δύο τύπους φαρμάκων, εκτός φυσικά από την ψυχοθεραπεία, που μπορούν να βοηθήσουν: εκείνα που επηρεάζουν την ωορρηξία και εκείνα που επηρεάζουν το κεντρικό νευρικό σύστημα (CMS).

Ψύχωση ή σύμπτωμα οι ακουστικές ψευδαισθήσεις σε παιδιά

Ως αποτέλεσμα, το παιδί γίνεται αυτό-εξαρτώμενο, παλεύει δηλαδή να στηριχθεί στις δικές του δυνάμεις. Ζει με το φόβο της απόρριψης και της εγκατάλειψης βιώνοντας ταυτοχρόνως το άγχος του αποχωρισμού. Φαίνεται οξύμωρο όμως ένα παιδί θέλει και ελπίζει στη σύνδεση με τη μητέρα του ακόμη και αν αισθάνεται παραμελημένο. Θα εξακολουθεί να μην θέλει να τη χάσει διότι η ταυτότητά του και η ευημερία του εξαρτώνται πλήρως από εκείνη.

Ποια είναι τα συναισθηματικά οφέλη της άσκησης;

Αθλητισμός: Η άσκηση βελτιώνει επίσης την ποιότητα του ύπνου. Ο επαρκής ύπνος συνδέεται με αυξημένα επίπεδα ποιότητας ζωής και γενικής υγείας. Επειδή η άσκηση μειώνει το άγχος και την κατάθλιψη, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε καλύτερο ύπνο. Μάλιστα, όσο περισσότερο ασκείστε, τόσο καλύτερα θα αποδίδετε στις προπονήσεις σας και όσο καλύτερα αποδίδετε, τόσο θα αυξάνετε η ποιότητα του ύπνου σας. 

Πώς να μετατρέψουμετα αρνητικα συναισθήματα της μέσης ηλικίας σε θετικά

Μπορεί να νομίζουμε ότι η θεραπεία είναι μόνο για περιόδους δυστυχίας, τραύματος ή κρίσης, αλλά αυτό δεν ισχύει. Η θεραπεία είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο και για περιόδους μετάβασης. Η μέση ηλικία μπορεί να είναι μια πολύ καλή στιγμή για να μιλήσετε με έναν θεραπευτή.