Ψυχική Υγεία

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Πώς οι γονείς θα αντιμετωπίσουν τον εθισμό των παιδιών στο διαδίκτυο

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Πώς οι γονείς θα αντιμετωπίσουν τον εθισμό των παιδιών στο διαδίκτυο

Η πανδημία αύξησε αναπόφευκτα τις ώρες που περνούν τα παιδιά και οι έφηβοι μπροστά στις οθόνες. Το Ινστιτούτο Prolepsis, υπό την εποπτεία της Καθηγήτριας Επιδημιολογίας Δρ. Αθηνάς Λινού, προτείνει στους γονείς όλους τους τρόπους ώστε τα παιδιά να αποφύγουν τον εθισμό στο διαδίκτυο, βγαίνοντας κερδισμένα από την ορθή χρήση του

Διαδίκτυο εθισμός έφηβος: Η πανδημία της COVID-19 έχει επιφέρει και συνεχίζει να δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις στη ζωή όλων μας. Μια από τις βασικότερες αλλαγές είναι η μεταφορά της πλειονότητας των δραστηριοτήτων μας στο σπίτι, και πολλών από αυτών στην οθόνη του υπολογιστή και το διαδίκτυο. Η βόλτα με τους φίλους έχει αντικατασταθεί από τη συναναστροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το σινεμά από την παρακολούθηση μιας ταινίας στον υπολογιστή ή την τηλεόραση, ενώ για τους περισσότερους η εργασία έγινε τηλεργασία και η εκπαίδευση τηλεκπαίδευση.

Από την έναρξη της περιπέτειας του νέου κορωνοϊού, πολλοί επιστήμονες είχαν τονίσει, μεταξύ άλλων, την υπερβολική χρήση του διαδικτύου, της ψηφιακής τεχνολογίας και της υπέρμετρης έκθεσης σε οθόνες, από τον υπολογιστή και την τηλεόραση ως το κινητό τηλέφωνο και το tablet, ως ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από την καραντίνα και την παρατεταμένη παραμονή στο σπίτι. Η υπερβολική έκθεση επηρεάζει σημαντικά τις γνωστικές ικανότητες, αυξάνει τον κίνδυνο της παχυσαρκίας, επιδρά αρνητικά στην όραση και προκαλεί δυσκολίες στον ύπνο. Φαίνεται μάλιστα, πως τα παιδιά και οι έφηβοι βρίσκονται σε πιο ευάλωτη θέση.

Για τον λόγο αυτό, τα όρια στη χρήση διαδικτύου γίνονται η δικλίδα ασφαλείας για την υγεία των νέων. Και είναι βασικό, να μπορούμε να θέσουμε αυτά τα όρια μαζί με το παιδί μας, προκειμένου να καταλάβει και το ίδιο γιατί είναι σημαντικά. Να δημιουργήσουμε έτσι ένα πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης και συζήτησης, όπου το παιδί θα νιώθει ότι η γνώμη του και οι ανάγκες του μετράνε και υπάρχει εμπιστοσύνη. Ιδιαίτερα για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας και τους εφήβους, η δημιουργία ενός περιβάλλοντος διαλόγου και κατανόησης κρίνονται παραπάνω από απαραίτητα. Μην ξεχνάμε, ότι σε αυτές τις ηλικίες τα όρια μπορεί να είναι πιο δύσκολο να επιβληθούν, σε σχέση με τα παιδιά μικρότερης ηλικίας.

Η ομάδα Ψυχολόγων-Ειδικών Προαγωγής Υγείας του Ινστιτούτου Prolepsis, υπό την εποπτεία της Δρ. Αθηνάς Λινού, Καθηγήτριας Επιδημιολογίας και Προέδρου του Ινστιτούτου Prolepsis προτείνει στους γονείς ορισμένους τρόπους να θέσουν όρια στο παιδί και τον έφηβο με σκοπό την ασφαλέστερη χρήση του διαδικτύου:

  • Συζητάμε τακτικά με το παιδί μας σχετικά με τις δραστηριότητές του στο διαδίκτυο: Από βιντεοπαιχνίδια και μέσα κοινωνικής δικτύωσης έως τυχόν φόβους, ανησυχίες και συναισθήματα, χωρίς όμως να γίνουμε επικριτικοί απέναντι του. Είναι σημαντικό για το παιδί αλλά και για τον έφηβο να αισθάνεται ότι ανήκει σε μια ομάδα-οικογένεια, μέσα στην οποία τα άτομα επικοινωνούν ουσιαστικά μεταξύ τους, εκφράζουν τα συναισθήματά τους, εμπιστεύονται το ένα το άλλο και λύνουν όσο πιο ήρεμα γίνεται τις διαφορές τους χωρίς φωνές, εντάσεις, εκρήξεις και οποιασδήποτε μορφής βία. Με αυτόν τον τρόπο, δίνουμε χώρο στο παιδί να μιλήσει για οτιδήποτε το απασχολεί, να ζητήσει βοήθεια σε περίπτωση που χρειάζεται (π.χ. λόγω εκφοβισμού), να μην νιώθει ντροπή και να μην κρύβει τα προβλήματα και τα συναισθήματά του. Παράλληλα, ενισχύεται σημαντικά η ψυχική ανθεκτικότητα και η ψυχολογική ωρίμανση του παιδιού και το βοηθάμε να νιώθει σιγουριά.

  • Προσέχουμε τη χρονική στιγμή που ζητάμε από το παιδί να σταματήσει να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια: Συνήθως τα παιδιά σε τέτοια παιχνίδια παίζουν μαζί με άλλα άτομα και τα παιχνίδια έχουν «γύρους». Επομένως, το να ζητήσουμε από το παιδί να σταματήσει το παιχνίδι μετά από μία ή δύο ώρες, σημαίνει ότι μπορεί να διακόψει τον γύρο στη μέση και να παρατήσει την ομάδα του, πριν τελειώσει το παιχνίδι. Αυτό μπορεί να επιφέρει ένταση και θυμό στο παιδί, ακόμα και να διαταράξει τη σχέση με τους φίλους του, αν παίζουν μαζί. Για αυτόν τον λόγο, προτιμάμε να θέτουμε ως όριο τον αριθμό παιχνιδιών ή γύρων που θα παίξει. Βέβαια, αυτό προϋποθέτει ότι και εμείς ως γονείς γνωρίζουμε πληροφορίες για το παιχνίδι, π.χ. πόση ώρα κρατάει ένας γύρος ή αν παίζει σε ομάδα.
  • Ενημερώνουμε το παιδί μας για τους κινδύνους του διαδικτύου και τη σημασία των προσωπικών δεδομένων: Παρότι τα παιδιά και οι έφηβοι είναι πλήρως εξοικειωμένα με τη χρήση του διαδικτύου, δεν σημαίνει ότι είναι και ενημερωμένα για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο διαδίκτυο και από ποιους κινδύνους να προφυλάσσονται. Είναι σημαντικό να τα ενημερώνουμε για κινδύνους όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός και για την ασφάλεια και προστασία των προσωπικών του δεδομένων.
  • Δημιουργούμε και διατηρούμε ένα σταθερό πρόγραμμα: Ιδιαίτερα για τα παιδιά και τους εφήβους, φροντίζουμε να κοιμούνται επαρκώς (τουλάχιστον 8 ώρες την ημέρα), να αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο για διάβασμα και να κάνουν σωματική δραστηριότητα/άθληση περίπου μία ώρα την ημέρα. Η άθληση είναι σημαντικό να γίνεται σε εξωτερικό χώρο, ενώ παράλληλα μπορεί να γίνει και μαζί με κάποιο φίλο ή φίλη του παιδιού, τηρώντας πάντα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας από τη μετάδοση του κορωνοϊού.
  • Περνάμε χρόνο μαζί με τα παιδιά μας στο διαδίκτυο και στον υπολογιστή: Έτσι ανακαλύπτουμε μαζί τι είναι κατάλληλο για αυτά και τι είναι καλό να αποφεύγουν.
  • Αναγνωρίζουμε τον ρόλο μας ως πρότυπο: Δεν ξεχνάμε ότι μετράνε κυρίως οι πράξεις μας και όχι μόνο τα λόγια μας. Δεν τους ζητάμε να κλείσουν τον υπολογιστή όταν εμείς οι ίδιοι, παραδείγματος χάρη, χρησιμοποιούμε συνεχώς το κινητό μας. Αντίστοιχα, αν για παράδειγμα έχουμε θέσει ως κανόνα να μην χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικές συσκευές την ώρα του φαγητού, αυτό είναι κάτι που χρειάζεται να τηρούν όλα τα μέλη της οικογένειας.
  • Φροντίζουμε κι εμείς τον εαυτό μας: Αν το να απασχοληθεί το παιδί μας μισή ώρα παραπάνω στην οθόνη ή στο διαδίκτυο μας δίνει χρόνο για ξεκούραση ή για δουλειά, μπορούμε απλά να το αποδεχτούμε, αρκεί να μην καταφεύγουμε σε αυτήν τη λύση συστηματικά. Το σημαντικό που χρειάζεται αυτήν την περίοδο να διασφαλίσουμε ως γονείς είναι ότι το παιδί μας κοιμάται καλά, αθλείται όσο γίνεται, διατηρεί την επικοινωνία και τις σχέσεις με τους φίλους του, εκφράζει τις ανησυχίες και τα συναισθήματά του και δεν χάνει την επαφή με το σχολείο και τα μαθήματα. Αν οι απαντήσεις σε αυτά είναι θετικές, δεν δημιουργείται και ιδιαίτερο πρόβλημα αν το παιδί θα παίξει μισή ώρα παραπάνω.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς αναγνωρίζεις και αντιμετωπίζεις τον εθισμό στα video games

Σχέση online αγορών με ψυχική διαταραχή

Ειδική μονάδα απεξάρτησης των παιδιών από τις οθόνες στο Παίδων

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη άνοιας

Άνοια: Οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τροποποιώντας τους παράγοντες κινδύνου - που μπορούμε να αλλάξουμε - ο κίνδυνος άνοιας θα μπορούσε να μειωθεί περίπου στο ένα τρίτο. Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτό που κάνει καλό στην καρδιά σας κάνει επίσης καλό στον εγκέφαλό μας.

Jade Stone : Τα ενεργειακά οφέλη της στην ψυχική υγεία

Jade Stone :  Ορισμένοι πιστεύουν ότι κρύσταλλοι και πέτρες μεταφέρουν ισχυρές ενέργειες που βοηθούν στη σωματική και συναισθηματική θεραπεία. Χρησιμοποιούνται για αυτούς τους σκοπούς για αιώνες. Διαφορετικοί κρύσταλλοι και πέτρες πιστεύεται ότι αξιοποιούν τις δικές τους ενέργειες και παρέχουν μοναδικά οφέλη.

Υπάρχει κάτι θεραπευτικό στη θάλασσα

Κολύμπι: Υπάρχει κάτι θεραπευτικό στη θάλασσα, λένε οι άνθρωποι που κολυμπούν συχνά, κι η επιστήμη έχει δώσει τις δικές της εκτιμήσεις γι' αυτό το γεγονός.

Νευρικά ύπο διεγερμένη δραστηριότητα : Αίτια που την προκαλούν

Νευρικά ΥΠΟ διεγερμένη δραστηριότητα : Το τετάνιο μπορεί να είναι αποτέλεσμα ανισορροπίας ηλεκτρολυτών . Τις περισσότερες φορές, είναι ένα δραματικά χαμηλό επίπεδο ασβεστίου , επίσης γνωστό ως υποκαλιαιμία

Τι είναι και πώς επηρεάζει τη ζωή μας η τοξική θετικότητα

Την επομένη φορά που κάποιος μοιραστεί μαζί μου μια δική του δύσκολη στιγμή, αντί να πω: «Mην το σκέφτεσαι, μείνε θετικός-ή», μπορώ να πω: «Πες μου πώς νιώθεις. Σε ακούω» ή αντί για «Όλα θα πάνε καλά στο τέλος», μπορώ να πω: «Είναι πολύ δύσκολο. Σε καταλαβαίνω».

Γιατί διαπράττουν το έγκλημα οι δράστες

Όταν λοιπόν ο δράστης ακούσει φράσεις όπως «έχω βρει άλλον/η σύντροφο», «θα σε χωρίσω» και άλλα, χάνει τον έλεγχο και πραγματοποιεί το έγκλημα με το ελάχιστο έναυσμα που μπορεί να του δοθεί.

Σχιζοφρένεια : Συμπτώματα να τα αναγνωρίσετε

Σχιζοφρένεια : Ένα άτομο με σχιζοφρένεια μπορεί να βιώσει παραληρητική σκέψη, συμπεριλαμβανομένων παρανοϊκών σκέψεων. Μπορεί να μην είναι δυνατό για το άτομο να κάνει διάκριση μεταξύ αυτής και της τακτικής σκέψης.

Όσο περισσότερο ασκείστε, τόσο καλύτερα θυμάστε

Αθλητισμός Εγκέφαλος: Η τακτική άσκηση είναι από καιρό γνωστό ότι βελτιώνει και διατηρεί βασικές πτυχές της γνωστικής λειτουργίας, όπως η δυνατότητα προσοχής και συγκέντρωσης, η μάθηση και η μνήμη. Μειώνει επίσης τον κίνδυνο νόσου του Αλτσχάιμερ σε ηλικιωμένους ενήλικες.