Ψυχική Υγεία

Η αντιμετώπιση την μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα

Η αντιμετώπιση την μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα

Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μια αναπτυξιακή διαταραχή η οποία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη συχνότητα στα σχολικά χρόνια. Εκδηλώνεται ως «ειδική» δυσκολία στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά και, ανάλογα με τον ορισμό και την προσέγγιση που υιοθετείται, τα ποσοστά της κυμαίνονται σε 15%-30% του μαθητικού πληθυσμού.

Οι πρώτες ενδείξεις της διαταραχής εκδηλώνονται από την προσχολική ήδη ηλικία είτε με τη μορφή οπτικοαντιληπτικών διαταραχών είτε με τη μορφή διαταραχών του λόγου. Ο όρος χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ για να περιγράψει τις ειδικές δυσκολίες μάθησης ενώ στη Βρετανία υπεργενικευμένα για να περιγράψει κάθε είδους πρόβλημα μάθησης, επίδοσης και συμπεριφοράς.

Από τους παιδαγωγούς χρησιμοποιείται για κάθε μορφή σχολικής υποεπίδοσης, ενώ από τους γιατρούς για κάθε αναπτυξιακή διαταραχή.

Όπως αναφέρει η Μ. Τζουριαδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών Δυσκολιών ΑΠΘ στο «ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ», στην Ελλάδα η μελέτη των μαθησιακών δυσκολιών ξεκίνησε στις αρχές του ’80 και αναδείχθηκε ως πρόβλημα μετά το 1985 με τη θέσπιση ειδικών μέτρων κυρίως για τη σχολική αξιολόγηση μαθητών με δυσλεξία στο νόμο 1143/85.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε μια σημαντική παραγωγή εμπειρικών ερευνών με καταγραφή χαρακτηριστικών επίδοσης, ιδιαίτερα στην ορθογραφία, τα οποία αποδίδονται κυρίως στη δυσλεξία, καθώς και ερευνών που ασχολούνται με τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά της ανάγνωσης. Ενώ στο νόμο 1143/85 ο όρος μαθησιακές δυσκολίες χρησιμοποιείται όπως στους διεθνείς ορισμούς, στην πράξη κατέληξε να περιγράφει κάθε πρόβλημα σχολικής μάθησης ή υπεργενικευμένα να εντάσσει όλα τα προβλήματα στην περίπτωση της δυσλεξίας, ιδιαίτερα στους μαθητές Λυκείου.

Η θέσπιση των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) με τον νόμο 2017/00 θεωρήθηκε ότι μπορούσε να καλύψει το κενό της διεπιστημονικής αξιολόγησης αλλά και να συμβάλει στην ανάπτυξη ειδικών προγραμμάτων για τις περιπτώσεις των δυσκολιών αυτών. Μέχρι σήμερα όμως δεν διευκόλυνε ούτε στη σφαιρική αξιολόγηση ούτε στην αντιμετώπιση και κατά συνέπεια στη διευκόλυνση ούτε των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ούτε αυτών με άλλες μορφές ανεπάρκειας.

Μέχρι στιγμής το μόνο σταθμισμένο ψυχομετρικό κριτήριο που χρησιμοποιείται για την εκτίμηση του νοητικού επιπέδου είναι το τεστ WISC. Σε ό,τι αφορά δε την επίδοση, η αξιολόγηση βασίζεται είτε στο βαθμολογικό σύστημα είτε στην υποκειμενική αξιολόγηση κάθε επαγγελματία, που σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι ειδικός.

Παρατηρείται το φαινόμενο σε πολλά ΚΔΑΥ η παιδαγωγική αξιολόγηση στα γλωσσικά μαθήματα ή στα μαθηματικά να γίνεται από γυμναστή ή δάσκαλο της γενικής εκπαίδευσης, επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί ούτε κατάλληλα κριτήρια. Σε άλλες περιπτώσεις η παιδαγωγική αξιολόγηση γίνεται από λογοθεραπευτές ή εργοθεραπευτές οι οποίοι μάλιστα αναλαμβάνουν και την παιδαγωγική αντιμετώπιση των μαθητών αυτών. Αντίστοιχες διαπιστώσεις μπορεί κανείς να κάνει και στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς η συμμετοχή σε αθλήματα μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογία των παιδιών

Πώς μια φιλική σχέση μπορεί να αντέξει οποιαδήποτε απόσταση;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Νευρικά τικ: Ποιος είναι ο ρόλος του στρες στην εμφάνισή τους

Όταν ένα άτομο βιώνει στρες, το σώμα του απελευθερώνει ορμόνες όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη που πυροδοτούν φυσιολογικές αποκρίσεις που στοχεύουν στην προετοιμασία του σώματος να αντιμετωπίσει την αντιληπτή απειλή

Τα αντιψυχωσικά για την άνοια ενέχουν μεγάλους κινδύνους υγείας

Δεδομένου ότι δεν έχουν σχεδιαστεί για τη διερεύνηση της αντίστροφης αιτιότητας, τα ευρήματα είναι σημαντικά για τους κλινικούς ιατρούς που συνταγογραφούν αντιψυχωσικά σε ασθενείς με άνοια, δήλωσε ο Ρόμπερτ Χάουαρντ, καθηγητής ψυχιατρικής τρίτης ηλικίας

Ποια τα οφέλη από το εποικοδομητικό άγχος;

Εποικοδομητικό άγχος: Το καλό άγχος, που συχνά αναφέρεται ως "eustress", είναι ένας τύπος άγχους που μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην ευημερία, τα κίνητρα και την απόδοση ενός ατόμου.

Τι είναι το οξειδωτικό στρες και πώς επηρεάζει την υγεία μας

Παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν το οξειδωτικό στρες περιλαμβάνουν την κακή διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασμένα τρόφιμα και έλλειψη φρούτων και λαχανικών, το κάπνισμα, την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και το χρόνιο στρες.

Μπορεί μια εξέταση αίματος να διαγνώσει κατάθλιψη και διπολική διαταραχή

Προορίζεται για ασθενείς ηλικίας 18 ετών και άνω που λαμβάνουν θεραπεία για ένα μέτριο ή σοβαρό καταθλιπτικό επεισόδιο. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων διαβιβάζονται εντός 4 εβδομάδων στον συνταγογραφούντα ψυχίατρο, ο οποίος θα επιβεβαιώσει τη διάγνωση στον ασθενή κατά τη διάρκεια μιας διαβούλευσης.