Διατροφή

Γλουτένη: Η επιστημονική απάντηση για τη gluten free διατροφή

Γλουτένη: Η επιστημονική απάντηση για τη gluten free διατροφή

Γλουτένη: Μια δίαιτα χωρίς γλουτένη είναι η κύρια θεραπεία για άτομα με κοιλιοκάκη. Πολλοί άνθρωποι χωρίς να πάσχουν από αυτή την κατάσταση ακολουθούν μια διατροφή χωρίς γλουτένη για τα υποτιθέμενα οφέλη που έχει για την υγεία.

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Αυτή η πρωτεΐνη βοηθά τα τρόφιμα να διατηρήσουν το σχήμα τους. Τα περισσότερα δημητριακά, ψωμιά και ζυμαρικά περιέχουν γλουτένη.

Μερικοί άνθρωποι έχουν δυσανεξία στη γλουτένη. Η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση κατάσταση στην οποία η γλουτένη βλάπτει το λεπτό έντερο και η ευαισθησία στη γλουτένη εκτός της κοιλότητας είναι μια δυσανεξία στα τρόφιμα που οδηγεί σε δυσφορία μετά την κατανάλωση γλουτένης.

Ωστόσο, μια έρευνα διαπίστωσε ότι έως και 30% των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες προσπαθούν να μειώσουν ή να εξαλείψουν τη γλουτένη από τη διατροφή τους. Πολλοί από αυτούς δεν έχουν κοιλιοκάκη.

Για άτομα χωρίς δυσανεξία στη γλουτένη, η δίαιτα χωρίς γλουτένη έχει οφέλη ή κινδύνους για την υγεία;

Πότε είναι βλαβερή η γλουτένη;

Όταν τα άτομα με κοιλιοκάκη καταναλώνουν γλουτένη, το ανοσοποιητικό τους σύστημα επιτίθεται και βλάπτει την επένδυση του λεπτού εντέρου τους. Με την επανειλημμένη έκθεση σε γλουτένη, το σώμα καθίσταται λιγότερο ικανό να απορροφήσει θρεπτικά συστατικά στην κυκλοφορία του αίματος.

Επιπλοκές μπορεί να προκύψουν εάν ένα άτομο με κοιλιοκάκη συνεχίζει να τρώει γλουτένη, όπως:

ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά

αναιμία

απώλεια βάρους

οστεοπόρωση

αγονία

σκλήρυνση κατά πλάκας (MS)

νευρολογικές καταστάσεις

Η κοιλιοκάκη προσβάλλει περίπου το 1% των ανθρώπων στις Ηνωμένες Πολιτείες ή 1 στα 133 άτομα. Ένα μεγάλο ποσοστό ατόμων με κοιλιοκάκη μπορεί να μη γνωρίζουν ότι το έχουν.

Η ευαισθησία στη γλουτένη εκτός της κοιλίας θεωρείται λιγότερο σοβαρή από την κοιλιοκάκη. Η κατανάλωση γλουτένης δε βλάπτει το έντερο, αλλά οι άνθρωποι μπορεί να αισθανθούν δυσφορία μετά την κατανάλωση γλουτένης.

Τα συμπτώματα της ευαισθησίας στη γλουτένη εμφανίζονται συχνά έξω από το πεπτικό σύστημα και μπορεί να περιλαμβάνουν:

πονοκεφάλους

θόλωμα εγκεφάλου

πόνος στις αρθρώσεις

μούδιασμα στα άκρα

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι περισσότεροι άνθρωποι έχουν ευαισθησία στη γλουτένη από την κοιλιοκάκη. Οι εκτιμήσεις ποικίλλουν, αλλά μπορεί να επηρεάσουν το 0,5% – 13% των ατόμων.

Μια αυστηρή δίαιτα χωρίς γλουτένη είναι η μόνη αποτελεσματική θεραπεία για κοιλιοκάκη και ευαισθησία στη γλουτένη.

Είναι πραγματική η ευαισθησία στη γλουτένη;

Πολλές χώρες αναγνωρίζουν ότι η ευαισθησία στη γλουτένη εκτός της κοιλίας είναι πρόβλημα. Ωστόσο, αυτός είναι ένας νέος τομέας μελέτης και οι ερευνητές δεν καταλαβαίνουν ακόμη την κατάσταση, τους παράγοντες κινδύνου ή πόσο συχνή είναι.

Μερικοί ερευνητές έχουν προτείνει ότι, αντί να αντιδρούν στη γλουτένη σε τρόφιμα, οι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι σε ζυμώσιμους ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες (FODMAPs), οι οποίες είναι άλλες πρωτεΐνες χωρίς γλουτένη που βρίσκονται στο σιτάρι.

Τα FODMAP υπάρχουν σε κόκκους που περιέχουν γλουτένη. Αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί τα άτομα με IBS παρουσιάζουν βελτίωση στα συμπτώματα όταν ακολουθούν μία δίαιτα χωρίς γλουτένη.

Ενώ υπάρχουν πολλές τεκμηριωμένες περιπτώσεις πιθανής ευαισθησίας στη γλουτένη εκτός της κοιλίας, απαιτείται περισσότερη έρευνα προτού οι επιστήμονες καταλάβουν τις αιτίες, τα συμπτώματα και τις επιπτώσεις των ευαισθησιών στη γλουτένη.

Ποια είναι τα οφέλη από μια δίαιτα χωρίς γλουτένη;

Υπάρχουν λίγες επιστημονικές ενδείξεις ότι μια δίαιτα χωρίς γλουτένη έχει οφέλη για την υγεία για όσους δεν έχουν κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στη γλουτένη.

Παρ ‘όλα αυτά, μια έκθεση της Εθνικής Έρευνας για την Υγεία και τη Διατροφή (NHANES) αναφέρει ότι περίπου 2,7 εκατομμύρια άτομα χωρίς κοιλιοκάκη ακολουθούσαν δίαιτα χωρίς γλουτένη μεταξύ του 2009 και του 2014.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Να φας μακαρόνια ή να μη φας; Ιδού η απορία!

Πώς να σαματήσετε την εκλογίκευση της υπερφαγίας και να πάρετε την ευθύνη της προσωπικής σας υγείας

Όταν η απώλεια βάρους είναι ανεξήγητη - Πιθανοί λόγοι

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η θρεπτική αξία της κατανάλωσης ξηρών καρπών

Διατροφή: Είναι αλήθεια ότι οι ξηροί καρποί έχουν πολύ λίπος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τους αποφεύγετε. Η υψηλή τους περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες σας κάνει να αισθάνεστε χορτάτοι και ενεργοποιημένοι. Αυτό θα μπορούσε ακόμη να σας βοηθήσει να τρώτε λιγότερες θερμίδες και να χάσετε βάρος σταδιακά. Εάν, μάλιστα, κάνετε δίαιτα, είναι πιο πιθανό να την τηρήσετε, όταν η διατροφή σας περιλαμβάνει ξηρούς καρπούς. Απλά μην το παρακάνετε.

Πρόσθετε στη μέρα σου απόλαυση με αυτά τα πεντανόστιμα Smoothies

Αυτοφροντίδα Διατροφή: Τα Smoothies είναι καταπληκτικές και πανεύκολες συνταγές που θα σας βοηθήσουν να ανταποκριθείτε στις καθημερινές ανάγκες του προγράμματός σας, ενώ παραμένετε εντός των συνιστώμενων μερίδων διατροφής. Ειδικά, εάν δεν είστε λάτρης των σαλατών, τα smoothies είναι ιδανικά για να προσθέσετε στη διατροφή σας σαλατικά γεμάτα θρεπτικά συστατικά, όπως το κατσαρό λάχανο, το μπρόκολο, το σπανάκι και ελβετικό chard.

Καταπολεμήστε τους μαύρους κύκλους με τρεις τροφές

Η ικανότητα της ντομάτας να προστατεύει τα αγγεία κάτω από τα μάτια σας και να βελτιώνει την κυκλοφορία εκεί ενισχύεται περαιτέρω από την κουερσετίνη (συναντάται, επίσης, και ως κερσετίνη ή κερκετίνη) που περιέχουν, η οποία διατηρεί το δέρμα νέο και σφριγηλό.

Τηλεργασία: Πώς να διατηρήσω τη γραμμή μου

Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε από τον όγκο της δουλειάς και να πέσουμε στην παγίδα να αρχίσουμε το φαγητό μας μπροστά στον υπολογιστή συνεχίζοντας τη δουλειά μας.

Τα ευεργετικά οφέλη της βρώμης στην υγεία

Διατροφή: Η βρώμη είναι από τους πιο υγιείς σπόρους της γης. Η βρώμη ολικής αλέσεως δεν περιέχει γλουτένη και είναι μια εξαιρετική πηγή σημαντικών βιταμινών, μετάλλων, φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών. Μελέτες δείχνουν ότι η βρώμη και το πλιγούρι βρώμης έχουν πολλά οφέλη για την υγεία. Σε αυτά περιλαμβάνονται η απώλεια βάρους, τα χαμηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και ο μειωμένος κίνδυνος καρδιακών παθήσεων.

Πώς η υγιεινή διατροφή βοηθά τον πλανήτη

Υγιεινή διατροφή περιβάλλον: Σχεδόν όλες οι τροφές που σχετίζονται με καλύτερη υγεία έχουν τις μικρότερες συνέπειες για το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και τους φυσικούς πόρους όπως το νερό.