Επιστημονικά Νέα

Ρόλος της κινάσης S6K1 στην παχυσαρκία και τη γήρανση

Ερευνητές από το Ινστιτούτο Βιοϊατρικών Ερευνών Bellvitge (IDIBELL) και το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (UB), οι Δρ George Thomas επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας μεταβολισμού και καρκίνου και η Δρ Sara Kozma, αναφέρουν στο περιοδικό Nature σχετικά με το ρόλο της κινάσης S6K1 στην ανακατεύθυνση της συνθετάσης γλουταμυλ-προλίνης tRNA (EPRS) από την αναστολή της μεταγραφής προς τη μεταφορά λιπαρών οξέων. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με ερευνητές από το Cleveland Clinic και το Πανεπιστήμιο του Ιλλινόις, και θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει στην ανάπτυξη βιοδεικτών και στοχευμένες θεραπείες κατά της παχυσαρκίας και της γήρανσης.

Προηγούμενες μελέτες από τους Δρ. Thomas και Kozma είχαν δείξει ότι η S6K1 διαδραματίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη του λιπώδους ιστού μέσω μεταγραφικής ρύθμισης της διαφοροποίησης των μεσεγχυματικών βλαστικών κυττάρων (MSCs) σε λιποκύτταρα (κύτταρα λίπους). Όπως εξήγησε ο Δρ Thomas «Εν τω μεταξύ, ο Δρ Paul Fox επικοινώνησε μαζί μας προτείνοντας μια πιθανή σύνδεση μεταξύ της S6K1 και της συνθετάσης γλουταμυλ-προλίνης tRNA (EPRS), καθώς διαπιστώσαμε ότι απαιτείται η φωσφορυλίωση της S6K1 για να απελευθερώσει την EPR από τον κανονικό ρόλο της στην πρωτεϊνοσύνθεση για να σχηματίσει το συγκρότημα του αναστολέα της μετάφρασης (GAIT), το οποίο αναστέλλει τη μετάφραση των γονιδίων ιντερφερόνης».

Για να διερευνηθεί η φυσιολογική λειτουργία της φωσφορυλίωσης της EPRS, οι ερευνητές δημιούργησαν ποντίκια με EPRS (knock-in) που φέρουν φωσφο-ανεπαρκείς Ser999-προς-Ala (S999A) και φωσφο-μιμητικές (S999D) μεταλλάξεις. «Η αλλαγή της λειτουργίας είναι το κλειδί, αφού διαπίστωσε επίσης ότι η EPRS μεσολαβεί στην τοποθέτηση της πρωτεΐνης μεταφοράς λιπαρού οξέος 1 (FATP1) στην κυτταρική μεμβράνη, διεγείροντας την πρόσληψη λιπαρών οξέων μακράς αλυσίδας», προσθέτει η Δρ Κosma. «Αυτό επιβεβαίωσε διπλό ρόλο της S6K1,  συμβάλλοντας στην ανάπτυξη λιπώδους ιστού και στη γήρανση. Πράγματι, τα ποντίκια με φωσφο-ανεπαρκή EPRS παρουσιάζουν τα ίδια φυσικά χαρακτηριστικά (φαινότυπο) όπως τα S6K1-ανεπαρκή ποντίκια: χαμηλό σωματικό βάρος, μειωμένη μάζα λιπώδους ιστού, και αυξημένη διάρκεια ζωής. Αυτά τα αποτελέσματα ενισχύουν την αντίληψη ότι η S6K1 μπορεί να χρησιμεύσει ως προγνωστικός δείκτης της παχυσαρκίας ή ως ένας στόχος φαρμάκου για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας».

Η Δρ Kozma αυτή τη στιγμή συνεργάζεται με τον Dr. José Manuel Fernández-Real της ερευνητικής ομάδας CIBERobn στο Νοσοκομείο της Girona “Josep Trueta» και στο IDIBGI, για την επικύρωση των αποτελεσμάτων αυτών στον άνθρωπο και την ανάπτυξη νέων βιολογικών δεικτών της ανάπτυξης του λιπώδους ιστού.

Νέα έρευνα υπόσχεται ελπίδα στη μάχη κατά της παιδικής άνοιας

Γενετικές παραλλαγές προδιαθέτουν για νόσο Πάρκινσον μετά από μακροχρόνια έκθεση σε φυτοφάρμακα

Το τεστ ομιλίας ενός λεπτού θα μπορούσε να βοηθήσει στην αξιολόγηση του κινδύνου άνοιας

«Οι αξιολογήσεις που βασίζονται στην ομιλία είναι μια άλλη ευκαιρία για να εξοικονομήσουμε χρόνο ως γιατροί για να κάνουμε αξιολογήσεις πριν έρθει κάποιος στην κλινική μνήμης», είπε.

Ιδιοπαθής τρόμος: Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει λεπτομέρειες σχετικά με τον αυξημένο κίνδυνο ήπιας γνωστικής εξασθένησης και άνοιας που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα άτομα με ιδιοπαθή τρόμο.

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Aγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα: Η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα (AS) είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει κυρίως τη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία και τελικά σύντηξη των σπονδύλων.