Επιστημονικά Νέα

Ερευνητές ταυτοποιούν τον βασικό ρυθμιστή της ανάπτυξης των οστών

Απώλεια μιας κομβικής πρωτεΐνης οδηγεί σε ανωμαλίες στην ανάπτυξη του σκελετού, συμπεριλαμβανομένων της μειωμένης οστικής πυκνότητας και βράχυνση των δακτύλων χεριών και των ποδιών, μια κατάσταση γνωστή ως βραχυδακτυλία. Η ανακάλυψη έγινε από ερευνητές στο πανεπιστήμιο Penn State, οποίοι αφού απενεργοποίησαν την πρωτεΐνη Spop στο ποντίκι τεκμηρίωσαν τις επιπτώσεις της στην ανάπτυξη των οστών. Η έρευνα, η οποία εμφανίζεται στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences, επαναπροσδιορίζει το ρόλο της Spop κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των οστών και παρέχει ένα νέο δυνητικό στόχο για τη διάγνωση και τη θεραπεία των παθήσεων των οστών, όπως η οστεοπόρωση.

«Η πρωτεΐνη Spop εμπλέκεται στη σηματοδότηση Ihh – ένα καλά μελετημένο μονοπάτι επικοινωνίας κυττάρου-προς-κύτταρο που παίζει πολλαπλούς ρόλους κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης», δήλωσε ο Aimin Liu, αναπληρωτής καθηγητής βιολογίας στο Penn State και συγγραφέας της μελέτης. «Προηγούμενες μελέτες που έχουν γίνει σε καλλιέργειες κυττάρων πρότειναν ότι η Spop ρυθμίζει αρνητικά ή απορρίπτει αυτή τη σηματοδότηση. Ωστόσο, στη μελέτη μας, δείχνουμε ότι η Spop ρυθμίζει και θετικά την Ihh κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των οστών. Αυτή η νέα αντίληψη προσθέτει στις γνώσεις μας για τη γενετική βάση της ανάπτυξης των οστών και θα μπορούσε να ανοίξει νέους δρόμους για τη μελέτη της οστικής νόσου».

Το γονίδιο Ihh διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην ανάπτυξη των οστών. Είναι κοντά στην κορυφή του ιεραρχικού καταρράκτη των γονιδίων που προγραμματίζουν τα κύτταρα να παράγουν χόνδρο και οστούν. Το Ihh ελέγχει την γονιδιακή έκφραση με τη ρύθμιση της δραστηριότητας των μεταγραφικών παραγόντων – πρωτεϊνών που ελέγχουν την έκφραση άλλων γονιδίων – Gli2 και Gli3. Ο Gli2 δρα κυρίως ως ενεργοποιητής της γονιδιακής έκφρασης και ο Gli3 δρα κυρίως για να καταστείλει την έκφραση του γονιδίου. Η πρωτεΐνη Spop σημαδεύει τις πρωτεΐνες Gli ώστε  να αποικοδομούνται στο κύτταρο.

Για να μελετηθεί ο ρόλος της Spop στην ανάπτυξη των οστών πιο στενά, οι ερευνητές απενεργοποίησαν γονίδιο ειδικά στα άκρο. Άκρα που τους έλειπε η Spop είχαν λιγότερο πυκνό οστούν, μιμούμενα την οστεοπενία του ανθρώπου. Τα άκρα είχαν επίσης βραχύτερα από το κανονικό δάχτυλα χεριών και ποδιών. Οι ερευνητές έδειξαν επίσης ότι οι συνέπειες της απώλειας της Spop θα μπορούσε να μετριαστούν με ταυτόχρονη τοπική μείωση του ποσού του μεταγραφικού παράγοντα Gli3 στα άκρα.

Γενετικές παραλλαγές προδιαθέτουν για νόσο Πάρκινσον μετά από μακροχρόνια έκθεση σε φυτοφάρμακα

Το επίπεδο pH και η σημασία του για την υγεία

Το τεστ ομιλίας ενός λεπτού θα μπορούσε να βοηθήσει στην αξιολόγηση του κινδύνου άνοιας

«Οι αξιολογήσεις που βασίζονται στην ομιλία είναι μια άλλη ευκαιρία για να εξοικονομήσουμε χρόνο ως γιατροί για να κάνουμε αξιολογήσεις πριν έρθει κάποιος στην κλινική μνήμης», είπε.

Ιδιοπαθής τρόμος: Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει λεπτομέρειες σχετικά με τον αυξημένο κίνδυνο ήπιας γνωστικής εξασθένησης και άνοιας που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα άτομα με ιδιοπαθή τρόμο.

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Aγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα: Η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα (AS) είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει κυρίως τη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία και τελικά σύντηξη των σπονδύλων.