Επιστημονικά Νέα

Ο ρόλος της βιταμίνης Α στην προστασία του εντέρου

Το ρόλο και τη σημασία της βιταμίνης Α στο ανοσοποιητικό μας σύστημα, που προστατεύει τον οργανισμό μας από διάφορες μολύνσεις, ανακάλυψαν οι ερευνητές. Σύμφωνα με την ομάδα των ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Περντιού στην Ινδιάνα των ΗΠΑ, η βιταμίνη Α παίζει το ρόλο του «οδηγού» σε ένα βασικό σύνολο των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος που προστατεύει τον οργανισμό μας από τη μόλυνση και τα οποία θα χανόντουσαν χωρίς τις οδηγίες που παρέχονται από τη βιταμίνη Α.

Της Αρετής Διαμάντη

«Είναι γνωστό ότι η έλλειψη βιταμίνης Α αυξάνει την ευαισθησία του οργανισμού στην αντιμετώπιση ασθενειών και χαμηλώνει τις συγκεντρώσεις των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος στο φράγμα του βλεννογόνου που καλύπτει τα έντερα. Θέλαμε να βρούμε τον ειδικό ρόλο που διαδραματίζει η βιταμίνη Α στο ανοσοποιητικό σύστημα και πως επηρεάζει τα κύτταρα και τις βιολογικές διαδικασίες. Όσο περισσότερο κατανοούμε τις λεπτομέρειες για το πώς λειτουργεί το ανοσοποιητικό σύστημα, τόσο καλύτερα θα είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε θεραπείες για τη μόλυνση και για τις αυτοάνοσες και φλεγμονώδεις ασθένειες» δήλωσε ο Τσανγκ Κιμ, καθηγητής και επικεφαλής του Τμήματος της Μικροβιολογίας και Ανοσολογίας της Κτηνιατρικής στο Πανεπιστήμιο Περντιού.

Εντός του ανοσοποιητικού συστήματος υπάρχουν δύο κατηγορίες κυττάρων που λειτουργούν μαζί για να απαλλαγεί το σώμα από τις μολύνσεις: τα έμφυτα λεμφοκύτταρα που ενεργούν γρήγορα και άμεσα προκειμένου να εξαλείψουν την μόλυνση και τα προσαρμοστικά κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, τα Τ-κύτταρα και Β-κύτταρα, τα οποία συγκεντρώνονται για να χτυπήσουν το παθογόνο στοιχείο και τα οποία είναι πιο αποτελεσματικά στην θανάτωση ή εξουδετέρωση αυτών των στοιχείων.

Όλα τα έμφυτα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος παράγονται στο μυελό των οστών, αλλά πιθανά εποικίζουν άλλες περιοχές του σώματος. Έμφυτα λεμφοειδή κύτταρα, τα οποία περιλαμβάνονται στην ομάδα που μελετήθηκε από τον Kim, είναι παρόντα στους ιστούς-εμπόδιο. «Ενώ είναι γνωστό ότι τα έμφυτα λεμφοειδή κύτταρα συγκεντρώνονται στα έντερα, ήταν άγνωστο πώς αυτά τα κύτταρα μπορούσαν να βρουν το δρόμο τους για εκεί.» συνέχισε ο Κιμ.

Τα έμφυτα λεμφοειδή κύτταρα συγκεντρώνονται πρώτα στους λεμφαδένες πριν ξεκινήσουν το ταξίδι τους προς τον τελικό τους προορισμό, που είναι τα έντερα. Η έρευνα έδειξε ότι το ρετινοϊκό οξύ ενεργοποιεί τους ειδικούς υποδοχείς των κυττάρων που λειτουργούν ως συσκευές παλιννόστησης για τα έντερα. Καθώς τα έμφυτα κύτταρα του ανοσοποιητικού ταξιδεύουν μέσω του κυκλοφορικού συστήματος, οι υποδοχείς αρπάζονται και προσδένονται σε μόρια επάνω στα έντερα προκειμένου να κρατηθούν τα κύτταρα στη θέση τους.

«Είναι σημαντικό ότι αυτά τα κύτταρα συγκεντρώνονται στους βλεννογόνους ιστούς και δημιουργούν ένα φράγμα, σε αντίθεση με τα διάσπαρτα σε όλο το σώμα, επειδή αυτοί οι ιστοί είναι το σημείο εισόδου για πολλές μολύνσεις από βακτήρια, ιούς και παράσιτα», δήλωσε ο Κιμ. «Τώρα που έχουμε καθιερώσει το σύστημα της μετανάστευσης για αυτά τα κύτταρα, μπορούμε να παίξουμε με το λίγο και να δούμε τι αλλάζει τη συμπεριφορά και τη λειτουργία των κυττάρων.”

Επίσης ο καθηγητής Κιμ διαπίστωσε ότι η βιταμίνη Α ρυθμίζει και τη μετανάστευση των Τ-κυττάρων στον οργανισμό μας.

Πώς ξεκινά η διαδικασία της γήρανσης;

Νέα έρευνα υπόσχεται ελπίδα στη μάχη κατά της παιδικής άνοιας

Το τεστ ομιλίας ενός λεπτού θα μπορούσε να βοηθήσει στην αξιολόγηση του κινδύνου άνοιας

«Οι αξιολογήσεις που βασίζονται στην ομιλία είναι μια άλλη ευκαιρία για να εξοικονομήσουμε χρόνο ως γιατροί για να κάνουμε αξιολογήσεις πριν έρθει κάποιος στην κλινική μνήμης», είπε.

Ιδιοπαθής τρόμος: Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει λεπτομέρειες σχετικά με τον αυξημένο κίνδυνο ήπιας γνωστικής εξασθένησης και άνοιας που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα άτομα με ιδιοπαθή τρόμο.

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Aγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα: Η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα (AS) είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει κυρίως τη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία και τελικά σύντηξη των σπονδύλων.