Παιδιά

Κόσμος: Οι δομημένες σχολικές ημέρες μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά υγιή. Πώς μπορούμε να το διατηρήσουμε κατά τη διάρκεια των διακοπών;

Κόσμος: Οι δομημένες σχολικές ημέρες μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά υγιή. Πώς μπορούμε να το διατηρήσουμε κατά τη διάρκεια των διακοπών;
Ο προγραμματισμός των διακοπών μπορεί να προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, όπως αθλητικούς συλλόγους και συλλόγους δραστηριοτήτων, σχολεία, θρησκευτικές οργανώσεις, μουσεία και γκαλερί τέχνης, ομάδες ατόμων με αναπηρία, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα που προσφέρει επίσης κατασκηνώσεις.

Κόσμος: Κάθε γονιός γνωρίζει ότι τα παιδιά περνούν τον χρόνο τους διαφορετικά όταν βρίσκονται σε διακοπές. Η νέα μας έρευνα διαπίστωσε πόσο ακριβώς διαφορετικά. Κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου, τα παιδιά ξυπνούν γύρω στις 7 το πρωί, φορούν τις στολές τους, παίρνουν το δρόμο για το σχολείο, τρώνε φαγητό από τα κουτιά ή τις καντίνες τους, παίζουν στο διάλειμμα και παίρνουν το μεσημεριανό γεύμα, κάνουν μαθήματα γυμναστικής, κάθονται και βαριούνται ή ενθουσιάζονται στην τάξη και μετά πηγαίνουν σπίτι τους. Η ημέρα τους είναι ιδιαίτερα δομημένη. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών, όλα αυτά πάνε περίπατο. Η νέα μας έρευνα δείχνει ότι στις διακοπές, τα παιδιά έχουν λιγότερη σωματική δραστηριότητα, περισσότερο χρόνο παρακολούθησης και τρώνε περισσότερα πρόχειρα φαγητά και λιγότερα φρούτα απ’ ό,τι κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου. Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι οικογένειες για να το αντιμετωπίσουν αυτό;

Τι διαπίστωσε η έρευνά μας

Ζητήσαμε από 358 παιδιά ηλικίας εννέα έως 11 ετών από 24 δημοτικά σχολεία σε όλη την Αδελαΐδα να φορέσουν μια ζώνη δραστηριότητας για τέσσερις εβδομάδες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και μία εβδομάδα κατά τη διάρκεια των διακοπών. Παράλληλα, ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν για τις δραστηριότητες που έκαναν και για το τι έτρωγαν. Από τα δεδομένα της ζώνης δραστηριότητας, διαπιστώσαμε ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών, τα παιδιά κάθονται για επιπλέον 27 λεπτά και περνούν 12 λεπτά λιγότερα κάνοντας σωματική δραστηριότητα. Ρωτώντας τα παιδιά για τις δραστηριότητες που έκαναν, βρήκαμε ότι τα παιδιά έχουν 73 λεπτά περισσότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη κάθε μέρα, περνούν επιπλέον 22 λεπτά σε αυτοκίνητα, λεωφορεία και τρένα και 23 λεπτά περισσότερο χρόνο τρώγοντας ή περιποιούμενα. Ξοδεύουν επίσης επιπλέον 16 λεπτά για να χαλαρώσουν (κάθονται και ακούνε μουσική ή δεν κάνουν τίποτα). Τα ευρήματα αυτά σημαίνουν ότι η συνολική ενεργειακή τους δαπάνη είναι περίπου 13% χαμηλότερη. Διαπιστώσαμε επίσης ότι η ποιότητα της διατροφής των παιδιών είναι χαμηλότερη – περισσότερα πρόχειρα φαγητά και περίπου μισή μερίδα φρούτων λιγότερα κάθε μέρα απ’ ό,τι κατά τη σχολική περίοδο.

Γιατί έχει σημασία;

Η περισσότερη σωματική δραστηριότητα και ο λιγότερος χρόνος στην οθόνη συνδέονται με καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, υψηλότερα επίπεδα φυσικής κατάστασης, καλύτερους σχολικούς βαθμούς και χαμηλότερο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαρα. Το υπερβολικό βάρος και η παχυσαρκία στην παιδική ηλικία μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, προβλήματα ύπνου και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τα παιδιά δεν παίρνουν πολύ βάρος, αλλά παίρνουν στις καλοκαιρινές διακοπές. Διαπιστώσαμε ότι κατά μέσο όρο, το βάρος όλων των παιδιών που συμμετείχαν αυξήθηκε έξι φορές ταχύτερα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών απ’ ό,τι κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου. Στην πραγματικότητα, αν τα παιδιά ζούσαν κάθε μέρα όπως όταν βρίσκονται σε καλοκαιρινές διακοπές, θα έπαιρναν επιπλέον 6 κιλά τον χρόνο. Τα παιδιά χάνουν, επίσης, τη φυσική τους κατάσταση και η ψυχική τους υγεία και ευεξία υποφέρουν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Αυτές οι επιπτώσεις είναι χειρότερες σε παιδιά από φτωχότερα, λιγότερο μορφωμένα περιβάλλοντα και σε παιδιά που είναι ήδη υπέρβαρα.

Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τα οφέλη της παραμονής των παιδιών στο σχολείο, κατά τη διάρκεια των διακοπών;

Ορισμένοι έχουν ζητήσει μικρότερες σχολικές διακοπές. Όμως οι καλοκαιρινές διακοπές στην Αυστραλία είναι αρκετά σύντομες για τα παγκόσμια δεδομένα. Οι γονείς στην Αυστραλία θα μπορούσαν να καλωσορίσουν τις τέσσερις εβδομάδες που απολαμβάνουν οι μαθητές της Σιγκαπούρης και τα παιδιά τις 14 εβδομάδες που υπομένουν οι γονείς στην Αίγυπτο. Στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, πολλά παιδιά πηγαίνουν σε καλοκαιρινές κατασκηνώσεις κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών. Αυτές μπορεί να είναι κατασκηνώσεις με διανυκτέρευση, όπου τα παιδιά διανυκτερεύουν, ή ημερήσιες κατασκηνώσεις όπου τα παιδιά επιστρέφουν στο σπίτι τους στο τέλος κάθε ημέρας. Η διάρκεια αυτών των κατασκηνώσεων ποικίλλει ευρέως και μπορεί να είναι σύντομη (1 έως 2 εβδομάδες), μεσαίου μήκους (3 έως 5 εβδομάδες) ή ολόκληρη η καλοκαιρινή περίοδος (7 εβδομάδες ή περισσότερο). Έρευνες έχουν δείξει ότι εκεί όπου τα παιδιά πηγαίνουν καθημερινά (Δευτέρα έως Πέμπτη) σε μια καλοκαιρινή κατασκήνωση για έξι εβδομάδες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα παιδιά είναι πιο δραστήρια, λιγότερο ακίνητα και τρέφονται πιο υγιεινά τις ημέρες που πηγαίνουν σε καλοκαιρινή ημερήσια κατασκήνωση, σε σύγκριση με τις ημέρες που μένουν στο σπίτι. Οι κατασκηνώσεις αυτές μπορεί να είναι εσωτερικές ή ημερήσιες και μπορεί να συνδυάζουν τη σωματική δραστηριότητα με συγκεκριμένες μαθησιακές δραστηριότητες, όπως κωδικοποίηση, τέχνη ή θεατρικό παιχνίδι.

Οι οικογένειες μπορούν επίσης να προσπαθήσουν να βγάλουν τα παιδιά τους στην ύπαιθρο. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά είναι πιθανό να είναι πιο δραστήρια όταν βρίσκονται σε εξωτερικούς χώρους. Οι οικογένειες μπορούν επίσης να προσπαθήσουν να βάλουν τα παιδιά τους να κάνουν κάτι σωματικά ενεργό πριν τους επιτρέψουν να περάσουν χρόνο στην οθόνη – αυτό μπορεί να είναι ακόμη και δουλειές όπως το σφουγγάρισμα του δαπέδου. Οι οικογένειες μπορεί να προσπαθήσουν να προσθέσουν επιπλέον δομή στις ημέρες διακοπών των παιδιών τους, αλλά είναι αρκετά δύσκολο να αντισταθούν στην ευκαιρία να κοιμηθούν, να τσιμπολογήσουν και να χαζέψουν στο Netflix και τα βιντεοπαιχνίδια, όταν το περιεχόμενο είναι ακριβώς σχεδιασμένο για να κρατάει τα παιδιά στην παρακολούθηση. Τα μεγάλα προβλήματα χρειάζονται τολμηρές λύσεις – ήρθε η ώρα οι διευθυντές των σχολείων και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να επανεξετάσουν τη διάρκεια των σχολικών διακοπών ή την έλλειψη προγραμμάτων για τις καλοκαιρινές διακοπές, για χάρη της υγείας των παιδιών μας; Ο προγραμματισμός των διακοπών μπορεί να προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, όπως αθλητικούς συλλόγους και συλλόγους δραστηριοτήτων, σχολεία, θρησκευτικές οργανώσεις, μουσεία και γκαλερί τέχνης, ομάδες ατόμων με αναπηρία, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα που προσφέρει επίσης κατασκηνώσεις. Ορισμένοι τρόποι για να βγουν όλοι από το σπίτι και να κινηθούν θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την απόλαυση μιας ημέρας με την οικογένεια στον ζωολογικό κήπο, αναρρίχηση στο [Tree Climb], κολύμβηση και ολίσθηση στο τοπικό υδάτινο κέντρο, ή χρόνο με τα ζώα στο Hahndorf’s Farm Barn.