Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Γιατί η κατάθλιψη προκαλεί δυσκολίες στη μάθηση;

Γιατί η κατάθλιψη προκαλεί δυσκολίες στη μάθηση;

«Τα άτομα με κατάθλιψη ή σχιζοφρένεια υποφέρουν συχνά από γνωστικούς περιορισμούς», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ Hans Kirschner.


Κατά τη μάθηση, οι ασθενείς με σχιζοφρένεια ή κατάθλιψη δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν βέλτιστα τις πληροφορίες που τους είναι καινούριες. Στη μαθησιακή διαδικασία, και οι δύο ομάδες ασθενών δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε λιγότερο σημαντικές πληροφορίες και, ως εκ τούτου, λαμβάνουν λιγότερο από ιδανικές αποφάσεις.

Αυτό ήταν το εύρημα μιας μελέτης πολλών μηνών που διεξήχθη από μια ομάδα με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα καθηγητή Dr. med. Markus Ullsperger από το Ινστιτούτο Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Otto von Guericke του Magdeburg σε συνεργασία με συναδέλφους από την Πανεπιστημιακή Κλινική Ψυχιατρικής & Ψυχοθεραπείας και το Γερμανικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας.

Χρησιμοποιώντας ηλεκτροεγκεφαλογραφία (EEG) και πολύπλοκη μαθηματική μοντελοποίηση υπολογιστή, η ομάδα των ερευνητών ανακάλυψε ότι τα μαθησιακά ελλείμματα σε καταθλιπτικούς και σχιζοφρενικούς ασθενείς προκαλούνται από μειωμένη/μειωμένη ευελιξία στη χρήση νέων πληροφοριών. Η μελέτη μόλις δημοσιεύτηκε στο Brain και τιτλοφορείται «Η διαγνωστική άκαμπτη δυναμική μάθησης εξηγεί τα ελλείμματα στην κατάθλιψη και τη σχιζοφρένεια».

«Τα άτομα με κατάθλιψη ή σχιζοφρένεια υποφέρουν συχνά από γνωστικούς περιορισμούς», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ Hans Kirschner. Για παράδειγμα, δυσκολεύονται να κατανοήσουν πολύπλοκες πληροφορίες, να μάθουν, να σχεδιάσουν ή να γενικεύσουν μια κατάσταση. «Συγκεκριμένα, τα ελλείμματα στη χρήση ανατροφοδότησης από το παρελθόν για τη διαχείριση της μελλοντικής συμπεριφοράς, θέτει ένα θεμελιώδες πρόβλημα για όσους επηρεάζονται».

Ο Δρ Tilmann Klein, νευροψυχολόγος και ψυχοθεραπευτής προσθέτει ότι αυτοί οι γνωστικοί περιορισμοί είναι πολύ επαχθή για τις πληγείσες ομάδες ασθενών και έχουν ισχυρή επίδραση στο αποτέλεσμα της θεραπείας. «Αν κατανοήσουμε καλύτερα αυτά τα ελλείμματα και τις αιτίες τους, μακροπρόθεσμα μπορούμε να σχεδιάσουμε μορφές θεραπείας, όπως η λειτουργική προπόνηση, ώστε να είναι πιο συγκεκριμένες και στοχευμένες».

Για να μάθουν εάν οι ψυχολογικοί και νευρωνικοί μηχανισμοί που οδηγούν σε γνωστικούς περιορισμούς είναι οι ίδιοι σε διαφορετικές ψυχικές διαταραχές, οι επιστήμονες εξέτασαν ασθενείς με διάγνωση σοβαρής καταθλιπτικής διαταραχής και σχιζοφρένειας καθώς και μια ομάδα ελέγχου που αποτελείται από 33 άτομα.

Στα υποκείμενα της δοκιμής παρουσιάστηκαν επανειλημμένα εικόνες ζώων σε μια οθόνη που σχετίζονταν είτε με υψηλή είτε χαμηλή πιθανότητα ανταμοιβής ή τιμωρίας, δηλαδή θετική ή αρνητική ανατροφοδότηση. Τα υποκείμενα της δοκιμής έπρεπε να αποφασίσουν αν ήθελαν να στοιχηματίσουν στο ζώο ή όχι, και έτσι είτε να κερδίσουν είτε να χάσουν 10 πόντους. Αν δεν στοιχημάτιζαν, ούτε κέρδιζαν ούτε έχασαν τίποτα, αλλά θα έβλεπαν τι θα είχε συμβεί, αν είχαν επιλέξει να στοιχηματίσουν.

Ο Δρ. Kirschner περιγράφει τη διάταξη της δοκιμής ως εξής: «Κατά τη διάρκεια του πειράματος, ο στόχος για τους συμμετέχοντες ήταν να μάθουν εάν άξιζε τον κόπο να στοιχηματίσουν και επομένως να διακινδυνεύσουν την απώλεια που μπορεί να συνεπάγεται ή αν ήταν καλύτερα να μην στοιχηματίσουν και έτσι να αποφύγουν την ήττα. Η διαδικασία μοιάζει λίγο με παιχνίδι ρουλέτας», εξηγεί ο νευροεπιστήμονας.

“Αν τοποθετήσετε το στοίχημά σας, είτε κερδίζετε είτε χάνετε. Εάν δεν ποντάρετε, μπορείτε ωστόσο να δείτε πού καταλήγει η μικρή μπάλα και μπορείτε να καταλάβετε τι θα είχε συμβεί αν είχατε βάλει ένα στοίχημα. Η διαφορά μας είναι ότι οι συμμετέχοντες ήταν πραγματικά σε θέση να μάθουν επειδή με την πάροδο του χρόνου συνειδητοποίησαν εάν ένα ζώο ήταν πιο πιθανό, κατά μέσο όρο, να ανταμειφθεί ή να τιμωρηθεί και μπορούσαν στη συνέχεια είτε να στοιχηματίσουν πάντα στο ζώο και έτσι να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους ή να ελαχιστοποιήσουν τις απώλειές τους.”

Σύμφωνα με τον Kirschner, η βέλτιστη μάθηση σε αυτήν την εργασία θα σήμαινε ότι τα υποκείμενα της δοκιμής έλαβαν περισσότερο υπόψη την ανατροφοδότηση – δηλαδή τις νίκες ή τις ήττες ενός ζώου – στην αρχή της μαθησιακής διαδικασίας. «Από τη στιγμή που έχουν την αίσθηση της πιθανότητας ενός ζώου να κερδίσει, αγνοούν τα παραπλανητικά σχόλια, για παράδειγμα, μια φωτογραφία που συνήθως είναι πολύ πιθανό να χάσει κερδίζει περιστασιακά».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Αντιμετώπιση της αυξανόμενης κρίσης ψυχικής υγείας στα παιδιά

Πώς μπορούν οι ξηροί καρποί να σας βοηθήσουν να καταπολεμήσετε την κατάθλιψη;

Δεν υπάρχουν κλινικές οδηγίες στις ΗΠΑ για τη θεραπεία και τη διάγνωση της ΔΕΠΥ ενηλίκων: Αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα

Ισραήλ: PTSD, κατάθλιψη και άγχος σχεδόν διπλασιάστηκαν μετά την επίθεση της Χαμάς

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Αυτοεκτίμηση: Έτσι επηρεάζει τις σκέψεις μας

Αυτοεκτίμηση: Η αυτοεκτίμηση είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε και εκτιμούμε τον εαυτό μας, και έχει σημαντική επίδραση στις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας. Μια θετική ή αρνητική αυτοεκτίμηση

Ανασφαλής προσκόλληση: 3 Σημάδια ανασφαλούς προσκόλλησης

Ανασφαλής Προσκόλληση: Η ανασφαλής συναισθηματική προσκόλληση (insecure attachment) αναπτύσσεται συνήθως από τα πρώτα χρόνια της ζωής και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τους άλλους στην ενήλικη ζωή.

Ανασφάλεια: Ενδείξεις του σώματος που φανερώνουν ανασφάλεια

Ανασφάλεια: Η ανασφάλεια δεν εκφράζεται μόνο μέσα από λόγια ή σκέψεις· πολλές φορές, το σώμα μας αποκαλύπτει τα συναισθήματα που προσπαθούμε να κρύψουμε. Υπάρχουν συγκεκριμένα σωματικά σημάδια

Ανασφάλεια παιδιά: Πώς εκδηλώνεται η ανασφάλεια στα παιδιά;

Ανασφάλεια παιδιά: Η ανασφάλεια στα παιδιά είναι ένα συχνό φαινόμενο και μπορεί να προκύψει από διάφορους παράγοντες, όπως το οικογενειακό περιβάλλον, οι εμπειρίες στο σχολείο ή οι προσωπικές τους ιδιαιτερότητες.

Πώς να αναγνωρίσετε την χειριστικότητα

Χειριστικότητα: Η χειριστικότητα είναι μια ψυχολογική στρατηγική που χρησιμοποιούν κάποιοι για να ελέγξουν ή να επηρεάσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα ή τις ενέργειες των άλλων, συχνά με αθέμιτο ή ύπουλο τρόπο.

Τα αδέλφια ενισχύουν την αυτοεκτίμηση;

Αδέλφια: Τα αδέλφια μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης ενός ατόμου. Η σχέση μεταξύ αδελφών συχνά είναι γεμάτη από αλληλοστήριξη, χιούμορ, και επικοινωνία

Γιατί πρέπει να αποφεύγουμε την σύγκριση ανάμεσα σε αδέλφια

Σύγκριση ανάμεσα σε αδέλφια: Η σύγκριση ανάμεσα σε αδέλφια είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει συχνά, είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα. Γονείς, συγγενείς, ακόμη και εκπαιδευτικοί, ενδέχεται να συγκρίνουν τις επιδόσεις, τις συμπεριφορές

Τι πρέπει να γνωρίζετε για το πρώτο ραντεβού

Πρώτο ραντεβού: Η πρώτη συνάντηση με κάποιον που σας ενδιαφέρει μπορεί να είναι αρκετά αγχωτική, αλλά με λίγη προετοιμασία και ανοιχτό μυαλό, μπορείτε να την κάνετε μια ευχάριστη και αξέχαστη εμπειρία. Εδώ είναι πέντε σημαντικά πράγματα

Close Icon