ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Η αντιμετώπιση την μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα

Η αντιμετώπιση την μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα

Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μια αναπτυξιακή διαταραχή η οποία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη συχνότητα στα σχολικά χρόνια. Εκδηλώνεται ως «ειδική» δυσκολία στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά και, ανάλογα με τον ορισμό και την προσέγγιση που υιοθετείται, τα ποσοστά της κυμαίνονται σε 15%-30% του μαθητικού πληθυσμού.

Οι πρώτες ενδείξεις της διαταραχής εκδηλώνονται από την προσχολική ήδη ηλικία είτε με τη μορφή οπτικοαντιληπτικών διαταραχών είτε με τη μορφή διαταραχών του λόγου. Ο όρος χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ για να περιγράψει τις ειδικές δυσκολίες μάθησης ενώ στη Βρετανία υπεργενικευμένα για να περιγράψει κάθε είδους πρόβλημα μάθησης, επίδοσης και συμπεριφοράς.

Από τους παιδαγωγούς χρησιμοποιείται για κάθε μορφή σχολικής υποεπίδοσης, ενώ από τους γιατρούς για κάθε αναπτυξιακή διαταραχή.

Όπως αναφέρει η Μ. Τζουριαδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών Δυσκολιών ΑΠΘ στο «ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ», στην Ελλάδα η μελέτη των μαθησιακών δυσκολιών ξεκίνησε στις αρχές του ’80 και αναδείχθηκε ως πρόβλημα μετά το 1985 με τη θέσπιση ειδικών μέτρων κυρίως για τη σχολική αξιολόγηση μαθητών με δυσλεξία στο νόμο 1143/85.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε μια σημαντική παραγωγή εμπειρικών ερευνών με καταγραφή χαρακτηριστικών επίδοσης, ιδιαίτερα στην ορθογραφία, τα οποία αποδίδονται κυρίως στη δυσλεξία, καθώς και ερευνών που ασχολούνται με τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά της ανάγνωσης. Ενώ στο νόμο 1143/85 ο όρος μαθησιακές δυσκολίες χρησιμοποιείται όπως στους διεθνείς ορισμούς, στην πράξη κατέληξε να περιγράφει κάθε πρόβλημα σχολικής μάθησης ή υπεργενικευμένα να εντάσσει όλα τα προβλήματα στην περίπτωση της δυσλεξίας, ιδιαίτερα στους μαθητές Λυκείου.

Η θέσπιση των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) με τον νόμο 2017/00 θεωρήθηκε ότι μπορούσε να καλύψει το κενό της διεπιστημονικής αξιολόγησης αλλά και να συμβάλει στην ανάπτυξη ειδικών προγραμμάτων για τις περιπτώσεις των δυσκολιών αυτών. Μέχρι σήμερα όμως δεν διευκόλυνε ούτε στη σφαιρική αξιολόγηση ούτε στην αντιμετώπιση και κατά συνέπεια στη διευκόλυνση ούτε των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ούτε αυτών με άλλες μορφές ανεπάρκειας.

Μέχρι στιγμής το μόνο σταθμισμένο ψυχομετρικό κριτήριο που χρησιμοποιείται για την εκτίμηση του νοητικού επιπέδου είναι το τεστ WISC. Σε ό,τι αφορά δε την επίδοση, η αξιολόγηση βασίζεται είτε στο βαθμολογικό σύστημα είτε στην υποκειμενική αξιολόγηση κάθε επαγγελματία, που σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι ειδικός.

Παρατηρείται το φαινόμενο σε πολλά ΚΔΑΥ η παιδαγωγική αξιολόγηση στα γλωσσικά μαθήματα ή στα μαθηματικά να γίνεται από γυμναστή ή δάσκαλο της γενικής εκπαίδευσης, επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί ούτε κατάλληλα κριτήρια. Σε άλλες περιπτώσεις η παιδαγωγική αξιολόγηση γίνεται από λογοθεραπευτές ή εργοθεραπευτές οι οποίοι μάλιστα αναλαμβάνουν και την παιδαγωγική αντιμετώπιση των μαθητών αυτών. Αντίστοιχες διαπιστώσεις μπορεί κανείς να κάνει και στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Ποιος ο ρόλος του ύπνου στη συναισθηματική μας υγεία;

Πώς να αντιμετωπίσετε τους χειρότερους φόβους σας;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Οι νέοι με ΔΕΠΥ παλεύουν με τη μοναξιά περισσότερο από τους συνομηλίκους τους 

Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι νέοι με ΔΕΠΥ μπορεί να αισθάνονται μοναξιά είναι η επίδραση που μπορεί να έχουν τα συμπτώματά τους στις κοινωνικές τους δεξιότητες.

Πώς να προστατεύσετε την ψυχική σας υγεία αν είστε ιερέας;

Ιερείς ψυχική υγεία: Το να είσαι ιερέας μπορεί να είναι εξαιρετικά ικανοποιητικό αλλά και συναισθηματικά προκλητικό, καθώς συχνά κουβαλάς τα βάρη των άλλων ενώ διαχειρίζεσαι τη δική σου πνευματική και συναισθηματική ευημερία.

Πώς να προστατέψετε την ψυχική σας υγεία αν είστε χειρούργος;

Χειρούργος ψυχική υγεία: Το να είσαι χειρουργός μπορεί να είναι απίστευτα απαιτητικό, τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά, δεδομένης της υψηλού κινδύνου φύσης της δουλειάς και της πίεσης για απόδοση σε σταθερά υψηλό επίπεδο.

Εντοπίζοντας τα σιωπηλά συμπτώματα του στρες

Για να διαχειριστείτε το άγχος, ο Shah συνιστά πρώτα να ξεκινήσετε με τεχνικές σωματικής δραστηριότητας και χαλάρωσης. «Μπορείτε να δοκιμάσετε διαλογισμό, ασκήσεις βαθιάς αναπνοής ή να περάσετε ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους σας», είπε ο Shah. «Για σωματική δραστηριότητα, πηγαίνετε μια βόλτα, κάντε ένα άθλημα που αγαπάτε ή συμμετέχετε στη γιόγκα ή στο τάι τσι».

Φωτοβιοτροποποίηση: Πώς βελτιώνει ορισμένες νευρολογικές διαταραχές;

Φωτοβιοτροποποίηση: Πώς η φωτοβιοτροποποίηση που εφαρμόζεται στον άξονα εγκεφάλου-εντέρου είναι αποτελεσματική στην ανάκτηση ορισμένων γνωστικών αλλαγών και συνεπειών που προκαλούνται από το χρόνιο στρες.

Τι ακριβώς είναι το σύνδρομο Fregoli;

Σύνδρομο Fregoli: Το σύνδρομο Fregoli είναι μια σπάνια ψυχιατρική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από μια σταθερή και παράλογη πεποίθηση ότι διαφορετικοί άνθρωποι είναι στην πραγματικότητα το ίδιο πρόσωπο μεταμφιεσμένο.