Top News

Συσχετισμός πρωτεΐνης GRP78 με τον καρκίνο του παγκρέατος

Σε ποντικούς με μετάλλαξη KRAS (η οποία είναι παρούσα σε 90% των ασθενών με καρκίνο του παγκρέατος), η έκφραση μόνο της μισής ποσότητας της ρυθμιζόμενης από γλυκόζη πρωτεΐνης GRP78 είναι αρκετή για να σταματήσει η ανάπτυξη του καρκίνου του παγκρέατος σε πρώιμο στάδιο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της ανάπτυξης του όγκου και παρατεταμένη επιβίωση, αναφέρεται στο συμπέρασμα μιας νέας μελέτης από το Keck School of Medicine του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας (USC). Το αποτέλεσμα προσφέρει ελπίδα για την καταπολέμηση της μια από τις πιο θανατηφόρες μορφές καρκίνου.

Η μελέτη, που χρηματοδοτείται εν μέρει από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας, δείχνει ότι, επειδή η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για τη «μετάβαση» υγιών κυττάρων του παγκρέατος σε δυνητικά καρκινικά κύτταρα, η μείωση της ποσότητάς της παρατείνει την επιβίωση. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, είναι η πρώτη που καθόρισε τον κεντρικό ρόλο της πρωτεΐνης αυτής στον καρκίνο του παγκρέατος.

«Τα καρκινικά κύτταρα είναι εθισμένα σε υψηλά επίπεδα της GRP78 για την ανάπτυξη του όγκου. Ελπίδα μας είναι ότι η μερική μείωση ή αδρανοποίηση της πρωτεΐνης με θεραπευτικούς παράγοντες θα μπορούσε μια ημέρα να είναι μια αποτελεσματική συμπληρωματική θεραπεία για τον καρκίνο του παγκρέατος και άλλους καρκίνους, ενώ θα διαφυλάσσονται άλλα υγιή όργανα» είπε η Amy Lee, PhD, καθηγήτρια βιοχημείας και μοριακής ιατρικής στο Keck School.

Η Lee, ήταν η πρώτη επιστήμονας που κλωνοποίησε ανθρώπινη GRP78, και από τότε αφιέρωσε μεγάλο μέρος της έρευνάς της για τη διερεύνηση του ρόλου της πρωτεΐνης στην ανάπτυξη και στη θεραπεία του καρκίνου. «Καθώς η ανάπτυξη φαρμάκων που στοχεύουν άμεσα την γενετική μετάλλαξη KRAS ήταν δύσκολη, είμαστε ενθουσιασμένοι με αυτά τα ευρήματα που δείχνουν ότι μπορούμε να επιτεθούμε στην KRAS με γνώμονα τον καρκίνο του παγκρέατος μέσω μιας εντελώς νέας μεθόδου».

Η GRP78 είναι μία επαγώγιμη από στρες πρωτεΐνη που διπλώνει νεοσυντιθέμενες πρωτεΐνες και εκτελεί τον ποιοτικό έλεγχο στο ενδοπλασματικό δίκτυο. Σε κατάσταση στρες, ένα κλάσμα της GRP78 αποστέλλεται στην κυτταρική επιφάνεια για να εκτελέσει πρόσθετες λειτουργίες ανάπτυξης και επιβίωσης. Τα καρκινικά κύτταρα, ιδιαίτερα εκείνων που επιβιώνουν των θεραπειών, συνήθως υποβάλλονται σε περισσότερο στρες από ό, τι τα υγιή κύτταρα, με αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων της GRP78, γεγονός που τα βοηθά να επιβιώνουν, να αναπτύσσονται και να εμφανίζουν αντίσταση στις θεραπείες.