Τεχνολογία

Σχετίζεται η εμπιστοσύνη των εφήβων στις online πληροφορίες με το άγχος;

Σχετίζεται η εμπιστοσύνη των εφήβων στις online πληροφορίες με το άγχος;
Internet: Η εμπιστοσύνη των εφήβων στις ειδήσεις που διαβάζουν στα social media μπορεί να είναι το κλειδί για το αν υποστηρίζουν ή μειώνουν την ευημερία τους.

Σύμφωνα με μια ψυχολογική μελέτη υπό την ηγεσία του Cornell, η εμπιστοσύνη των εφήβων στις ειδήσεις που διαβάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – ή η έλλειψή της – μπορεί να είναι το κλειδί για το αν υποστηρίζουν ή μειώνουν την ευημερία τους. Ερευνώντας σχεδόν 170 εφήβους και νεαρούς ενήλικες από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο στις αρχές της πανδημίας, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι εμπιστεύονταν περισσότερο τις πληροφορίες σχετικά με την COVID-19 που είδαν στο Facebook, το Twitter και το TikTok ήταν πιο πιθανό να αισθάνονται ότι ήταν ενδυναμωτικές.

Εκείνοι που ήταν λιγότερο αξιόπιστοι ήταν πιο πιθανό να τις βρουν αγχωτικές. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη για προγράμματα παιδείας ειδήσεων για να βοηθήσουν τους νέους να διακρίνουν βασισμένες σε γεγονότα, αξιόπιστες πηγές από παραπληροφόρηση και θεωρίες συνωμοσίας και να υποστηρίξουν μια πιο λεπτή κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει την ευημερία και την ψυχική υγεία.

«Ο τεράστιος όγκος χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα έχει αυτό το θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα», δήλωσε ο Άνταμ Χόφμαν, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας και στο Κολλέγιο Ανθρώπινης Οικολογίας. «Είναι ο τρόπος με τον οποίο ασχολείστε με τις ειδήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που θα επηρεάσει περισσότερο τον τρόπο με τον οποίο σας επηρεάζουν», είπε ο Χόφμαν.

Προηγούμενη έρευνα σχετικά με τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ευημερία και την ψυχική υγεία είναι κάπως μπερδεμένη, είπαν οι μελετητές, βρίσκοντας καλές και κακές επιρροές. Για παράδειγμα, ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να ενισχύσει την κοινωνική σύνδεση και την αυτοέκφραση, άλλες ότι διευκολύνει τον εκφοβισμό και τα αισθήματα κατωτερότητας.

Καθώς η πανδημία επικράτησε στις αρχές του 2020, η καθημερινή έκθεση σε αρνητικούς τίτλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοήθησε στη διάδοση των όρων «doomscrolling» και, μεταξύ εκείνων που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τα αγχωτικά μέσα ενημέρωσης, «αποφυγή ειδήσεων». Ο ιός που προκαλεί την Covid-19 έγινε επίσης αντικείμενο ανεξέλεγκτης παραπληροφόρησης, που χαρακτηρίστηκε ως «infodemic» από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Σε αυτό το περιβάλλον, η ερευνητική ομάδα ζήτησε από 168 μαθητές που ήταν εγγεγραμμένοι σε ένα πρόγραμμα μετά το σχολείο για τις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά σχετικά με την ενασχόλησή τους με τις ειδήσεις για την COVID-19 στο Facebook, το Twitter και το TikTok – τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες για κοινή χρήση ειδήσεων, καθεμιά επικρίθηκε για διάδοση παραπληροφόρησης.

Αν και η εμπιστοσύνη μπορεί να είναι καλή για την ευημερία, η «τυφλή» εμπιστοσύνη στις ειδήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει επίσης ένα πιθανό μειονέκτημα, με μια μελέτη να διαπιστώνει ότι αυξάνει την αποδοχή των μύθων και των συνωμοσιών για την Covid-19. Γι’ αυτό οι ερευνητές ενθαρρύνουν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να εκπαιδεύουν ενεργά τους μαθητές στην κριτική σκέψη και τις αναλυτικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον εντοπισμό ακριβών πληροφοριών, ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.