Τεχνολογία

ΔΑΦ: Ρομπότ βοηθά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη συγκέντρωση

ΔΑΦ: Ρομπότ βοηθά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη συγκέντρωση
ΔΑΦ: Η εξατομικευμένη μαθησιακή υποστήριξη, όπως η ατομική διδασκαλία και η χρήση smartphone και tablet, μπορεί να αποδειχθεί επωφελής για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Μια ομάδα ερευνητών μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Βατερλό ανέπτυξε και χρησιμοποίησε με επιτυχία ένα ρομπότ για να βοηθήσει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να επικεντρωθούν στην εργασία τους. Αυτό ήταν μέρος μιας ευρύτερης μελέτης που διαπίστωσε επίσης ότι τόσο τα παιδιά όσο και οι εκπαιδευτές τους εκτιμούσαν τη θετική συνεισφορά στην τάξη που έκανε το ρομπότ. Η ερευνητική εργασία με τίτλο «Αξιολόγηση χρηστών των κοινωνικών ρομπότ ως εργαλείο σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες» παρουσιάστηκε στο Διεθνές Συνέδριο για την Κοινωνική Ρομποτική στη Φλωρεντία της Ιταλίας.

Δυνατότητες Ρομπότ στο Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα

Η Δρ. Kerstin Dautenhahn είναι καθηγήτρια ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών. «Υπάρχει σίγουρα μεγάλες δυνατότητες για τη χρήση ρομπότ στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα», είπε η Dautenhahn. «Συνολικά, τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το ρομπότ έχει θετική επίδραση στους μαθητές». Η Dautenhahn έχει αφιερώσει αρκετά χρόνια στην έρευνα της ρομποτικής στο πλαίσιο της αναπηρίας και προσπαθεί να ενσωματώσει τις αρχές της ισότητας, της ένταξης και της διαφορετικότητας στα ερευνητικά της έργα.

Η εξατομικευμένη μαθησιακή υποστήριξη, όπως η ατομική διδασκαλία και η χρήση smartphone και tablet, μπορεί να αποδειχθεί επωφελής για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Πρόσφατα, οι εκπαιδευτικοί διερευνούν τη χρήση κοινωνικών ρομπότ για να βοηθήσουν στη μάθηση των μαθητών, εστιάζοντας κυρίως σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος. Δυστυχώς, ελάχιστη προσοχή έχει δοθεί στη χρήση κοινωνικά βοηθητικών ρομπότ για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Διεξαγωγή πειραμάτων με QT Humanoid Robot

Σε συνεργασία με δύο άλλους ερευνητές μηχανικής του Waterloo και τρεις ειδικούς από την Εταιρεία Μαθησιακών Δυσκολιών στο Βανκούβερ, η Dautenhahn ξεκίνησε να αντιμετωπίσει αυτό το κενό. Διεξήγαγαν μια σειρά πειραμάτων χρησιμοποιώντας ένα μικρό ανθρωποειδές ρομπότ που ονομάζεται QT. Ως Έρευνα Canada 150 στην Έξυπνη Ρομποτική, η Dautenhahn πιστεύει ότι οι χειρονομίες του κεφαλιού και των χεριών, η ομιλία και οι εκφράσεις του προσώπου του QT το καθιστούν ιδιαίτερα κατάλληλο για χρήση με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Επεκτείνοντας την προηγούμενη επιτυχημένη έρευνα, η ομάδα χώρισε 16 μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα έλαβε οδηγίες ένας προς έναν, ενώ η δεύτερη ομάδα έλαβε οδηγίες ένας προς έναν και αλληλεπίδρασε με το ρομπότ QT. Ο εκπαιδευτής κατεύθυνε το ρομπότ μέσω tablet και στη συνέχεια εκτέλεσε ανεξάρτητα διάφορες δραστηριότητες χρησιμοποιώντας την ομιλία και τις χειρονομίες του. Κατά τη διάρκεια των συνεδριών, ο εκπαιδευτής διατηρούσε τον έλεγχο, με το ρομπότ να αναλαμβάνει περιοδικά, υπό την προτροπή του εκπαιδευτή, να οδηγεί τον μαθητή.

Το ρομπότ ξεκίνησε τη συνεδρία, έθεσε στόχους και παρείχε στρατηγικές αυτορρύθμισης όπως απαιτείται. Εάν διακοπεί η διαδικασία εκμάθησης, το ρομπότ εφάρμοζε στρατηγικές όπως παιχνίδια, αινίγματα, αστεία, ασκήσεις αναπνοής και σωματικές κινήσεις για να ανακατευθύνει τον μαθητή πίσω στην εργασία. Σύμφωνα με την Dautenhahn, οι μαθητές που εργάζονταν με το ρομπότ ήταν γενικά πιο αφοσιωμένοι στις εργασίες τους και μπορούσαν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους με υψηλότερο ρυθμό σε σύγκριση με μαθητές που δεν βοηθούνταν από ρομπότ.