Ψυχική Υγεία

Τύψεις αγοραστή: Νιώθετε άσχημα ξοδεύοντας χρήματα σε κάτι που δεν έπρεπε;

Τύψεις αγοραστή: Νιώθετε άσχημα ξοδεύοντας χρήματα σε κάτι που δεν έπρεπε;
Τύψεις αγοραστή: Νιώσατε ποτέ άσχημα επειδή ξοδέψατε χρήματα σε κάτι που πιθανώς δεν θα έπρεπε;

Νιώσατε ποτέ άσχημα επειδή ξοδέψατε χρήματα σε κάτι που πιθανώς δεν θα έπρεπε; Εάν δεν το είχατε ήδη συνειδητοποιήσει, αυτό το αίσθημα λύπης ή ενοχής μετά από υπερβολικές δαπάνες αναφέρεται συχνά ως «τύψεις του αγοραστή». Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό για την πραγματοποίηση αυτής της υπερβολής, οι τύψεις του αγοραστή μπορεί να εμφανιστούν αμέσως μετά την υπερβολική δαπάνη ενός μεγάλου ποσού χρημάτων. Τι θα γινόταν όμως αν υπήρχε τρόπος να αντικατασταθούν οι τύψεις του αγοραστή με το να μάθουμε να ξοδεύουμε καλύτερα;

«Αν έχετε κάνει μια αγορά για την οποία μετανιώνετε τώρα, είναι εύκολο να επιμείνετε. Αλλά αν μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε αυτό το αίσθημα τύψεων του αγοραστή για να βελτιώσετε τις συνήθειες δαπανών σας, δεν θα βοηθούσε αυτό; Η αλήθεια που πρέπει να συνειδητοποιήσετε είναι ότι οι τύψεις του αγοραστή είναι συχνά αναπόφευκτες», δήλωσε ο Mirin Raul, οικονομικός προπονητής με έδρα το Ντουμπάι.

Η ψυχολογία πίσω από τις τύψεις του αγοραστή

«Υπάρχει μια πραγματική επιστήμη πίσω από το αίσθημα τύψεων του αγοραστή. Είναι αυτό που οι ψυχολόγοι αναφέρουν ως «σύστημα παρακίνησης αποφυγής», το οποίο είναι ένα εργαλείο που βοηθά τους καταναλωτές να αποφύγουν τις αρνητικές συνέπειες στις υπερβολικές δαπάνες, όπως η συσσώρευση μεγάλων ποσών χρέους πιστωτικών καρτών».

Ο Ραούλ, ο οποίος ήταν προηγουμένως καθηγητής ψυχολογίας και μάρκετινγκ, εξήγησε περαιτέρω πώς το «σύστημα παρακίνησης αποφυγής» θα σας ενθάρρυνε ιδανικά να εξοικονομήσετε αρκετά χρήματα, ας πούμε, ώστε να μπορέσετε να εξοφλήσετε πλήρως αυτή τη χρέωση της πιστωτικής κάρτας στο τέλος του ο μήνας.»

«Ωστόσο, υπάρχουν φορές που το «σύστημα κινήτρων αποφυγής» κατακλύζεται από ένα δεύτερο σύστημα κινήτρων, το «σύστημα προσέγγισης». Αυτό το σύστημα σας ενθαρρύνει να λάβετε ό,τι πιστεύετε ότι θα σας κάνει χαρούμενους σε μια δεδομένη στιγμή και ίσως να κάνετε αγορές που δεν είναι συνετές από οικονομική άποψη, οδηγώντας σας σε αυτό το απαίσιο αίσθημα τύψεων του αγοραστή», πρόσθεσε ο Raul.

Πώς να νικήσετε τις «τύψεις του αγοραστή»;

Οι ψυχολόγοι συνιστούν ευρέως ότι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε τις «τύψεις του αγοραστή» είναι να κατανοήσετε αυτήν την επιστήμη και να λάβετε τα απαραίτητα βήματα για να την αντιμετωπίσετε. Αυτό σημαίνει να κάνετε μια λίστα με τις προτεραιότητες των δαπανών σας και να την ακολουθείτε, ακόμη και όταν μπείτε στον πειρασμό να κάνετε υπερβολικές δαπάνες, προτείνουν οι ειδικοί. Για παράδειγμα, μπορεί να αποφασίσετε ότι η προτεραιότητά σας είναι να ξοδέψετε για το σπίτι σας, τη δεύτερη για φαγητό και την τρίτη σας για διάφορες προμήθειες ή ρούχα που μπορεί να χρειαστείτε για την εβδομάδα.

«Διατηρώντας τα έξοδά σας προτεραιότητας στην κορυφή της λίστας των δαπανών σας, θα αυξήσετε τις πιθανότητες να αντισταθείτε σε αυτήν την επιθυμία να κάνετε μια υπερβολή που θα μπορούσε να καταρρίψει τον προϋπολογισμό σας», είπε η Andrea Barber με έδρα το Άμπου Ντάμπι, η οποία καθοδηγεί επίσης ανθρώπους σε ζητήματα που σχετίζονται με τα χρήματα.

Αποφύγετε τις τύψεις του αγοραστή πληρώνοντας πάντα με μετρητά

Η Barber εξήγησε περαιτέρω ότι συχνά έχει παρατηρηθεί ότι άλλοι αποφεύγουν τις τύψεις του αγοραστή ακολουθώντας αυτό που συνήθως αναφέρεται ως «δίαιτα με όλα τα μετρητά»«Με μια «δίαιτα με όλα τα μετρητά», μεταφέρετε περίπου το ποσό των μετρητών που έχετε προϋπολογίσει για ολόκληρη την εβδομάδα ενώ αφήνετε την πιστωτική σας κάρτα στο σπίτι. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμα κι αν ο εγκέφαλός σας είναι συνδεδεμένος για να σας αναγκάσει να αγοράσετε κάτι επιπλέον, τα χρήματα στην τσέπη σας δεν θα σας το αφήσουν», πρόσθεσε ο Barber.

“Οι τύψεις του αγοραστή μπορεί να σας αφήσουν με κάτι περισσότερο από μια λυπηρή αγορά. Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αυξανόμενο χρέος και χρεοκοπία. Μπορεί να είναι εύκολο να παρασυρθείτε αυτή τη στιγμή και να αγοράσετε αυτό το “must have” μεγάλο εισιτήριο, ενώ αγνοείτε τις μελλοντικές συνέπειες.”