Ψυχική Υγεία

Body positivity: Το θετικό περιεχόμενο σώματος βελτιώνει την αυτοεικόνα

Body positivity: Το θετικό περιεχόμενο σώματος βελτιώνει την αυτοεικόνα
Body positivity: Η προβολή επεξεργασμένων εικόνων νεαρών γυναικών που ταιριάζουν με τα στενά κοινωνικά ιδανικά ομορφιάς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αυξήσει τη σωματική δυσαρέσκεια μεταξύ των νεαρών γυναικών.

Ένα μικρό διάλειμμα από τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ενισχύουν τα κοινωνικά πρότυπα ομορφιάς μπορεί να κάνει τη διαφορά στην ικανοποίηση του σώματος, σύμφωνα με νέα έρευνα του UNSW Sydney. Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Body Image, δείχνει ότι η παρακολούθηση σελίδων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που γιορτάζουν διαφορετικά μεγέθη σώματος, σχήματα, χρώματα και ικανότητες—ή «θετικότητα σώματος»—μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της εικόνας του σώματος των νεαρών γυναικών στην καθημερινή ζωή.

Ερευνητές από το School of Psychology, UNSW Science, εξέτασαν εάν η προβολή λίγων μόνο θετικών αναρτήσεων στα social media την ημέρα θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά την ικανοποίηση και την εκτίμηση του σώματος. Με άλλα λόγια, βλέποντας μια σειρά από μηνύματα που αμφισβητούν τα μη ρεαλιστικά ιδανικά ομορφιάς και προωθούν την αποδοχή του σώματος σε κάθε σχήμα και μέγεθος, θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να αισθάνονται πιο ασφαλείς για το σώμα τους;

Βρήκαν ότι οι γυναίκες ηλικίας 18-25 ετών που έβλεπαν θετικές δημοσιεύσεις για το σώμα τους καθημερινά σε μια περίοδο 14 ημερών ανέφεραν μείωση της δυσαρέσκειας του σώματος και λιγότερη τάση να συγκρίνουν την εμφάνισή τους με άλλες. Οι βελτιώσεις στην εικόνα του σώματος διατηρήθηκαν επίσης τέσσερις εβδομάδες μετά την προβολή του περιεχομένου. Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Δρ Jasmine Fardouly λέει ότι η μελέτη δείχνει πώς η θετικότητα του σώματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιβλαβών συγκρίσεων και να αμφισβητήσει τα ανθυγιεινά πρότυπα ομορφιάς.

«Μια πολύ σύντομη παρέμβαση σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπου νεαρές γυναίκες έβλεπαν έναν μικρό αριθμό θετικών αναρτήσεων για το σώμα μεταξύ του περιεχομένου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που βλέπουν τακτικά, ήταν σε θέση να βελτιώσει την εικόνα του σώματος και να μειώσει τις συγκρίσεις του σώματος», λέει η Δρ Fardouly. Με τον τεράστιο χρόνο που αφιερώνεται μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – οι 159 συμμετέχοντες στη μελέτη ανέφεραν ότι περνούσαν κατά μέσο όρο δύο ώρες στο Facebook μια κανονική ημέρα – ακόμη και μια μικρή αλλαγή στη χρήση μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο.

Σωματική δυσαρέσκεια στην κοινωνία

Η σωματική δυσαρέσκεια είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις νεαρές γυναίκες και μπορεί να επηρεάσει σοβαρά την ψυχική υγεία. «Το να είσαι δυσαρεστημένος με το σώμα σου είναι παράγοντας κινδύνου για πολλές διαταραχές ψυχικής υγείας. Είναι ένας σημαντικός προγνωστικός παράγοντας των διατροφικών διαταραχών και της κατάθλιψης και συνδέεται επίσης με ορισμένες αγχώδεις διαταραχές», λέει η Δρ Fardouly. Οι περισσότερες νεαρές γυναίκες σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που απεικονίζει μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς είναι, τουλάχιστον εν μέρει, υπεύθυνο για τα υψηλά ποσοστά σωματικής δυσαρέσκειας. «Αποθέτει μεγάλη πίεση στα νεαρά κορίτσια να φαίνονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο, σε μια εποχή όπου η σημασία της αποδοχής από τους συνομηλίκους και του να είναι ελκυστικοί για τους υποψήφιους ρομαντικούς συντρόφους είναι εμφανής», λέει η Δρ Fardouly.

Αλλά τα ιδανικά ομορφιάς προωθούνται σε όλη την κοινωνία στα παιδιά από νεαρή ηλικία. Σκεφτείτε το αρχέτυπο μιας πριγκίπισσας της Disney, στο οποίο προσβλέπουν πολλά νεαρά κορίτσια, λέει η Δρ Fardouly. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, παρουσιάζουν μια στενή απεικόνιση των σωματικών αναλογιών και της ομορφιάς, για να μην αναφέρουμε άλλα στερεότυπα φύλου και πολιτισμού. «Τα παιδιά από την ηλικία των έξι ετών αναφέρουν ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος. Τα νεαρά κορίτσια, συγκεκριμένα, λένε πράγματα όπως «πρέπει να είμαι πιο αδύνατη» και αναφέρουν ότι κάνουν δίαιτα για να χάσουν βάρος».

Body positivity στα social media

Τα ευρήματα της μελέτης συνάδουν με προηγούμενες έρευνες σχετικά με τις επιπτώσεις της προβολής θετικού περιεχομένου σώματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η έρευνα διαπίστωσε ότι η σύντομη έκθεση σε τέτοιο περιεχόμενο στο Instagram βελτίωσε την ικανοποίηση και τη διάθεση των γυναικών. «Βλέπουμε αυτή τη στρατηγική ως μια μικροπαρέμβαση – μια μικρή αλλαγή που μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε τις εμπειρίες των ανθρώπων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το πώς νιώθουν για τον εαυτό τους στην καθημερινή ζωή», λέει η Δρ Fardouly.