Η εκμάθηση κολύμβησης στη Νορβηγία γίνεται σχεδόν αποκλειστικά σε ήρεμες και ελεγχόμενες εσωτερικές πισίνες. Ωστόσο, οι περισσότερες πνιγμοί και ατυχήματα που σχετίζονται με το νερό συμβαίνουν σε εξωτερικούς, φυσικούς χώρους — σε ποτάμια, λίμνες ή στη θάλασσα. Αυτό θέτει το εύλογο ερώτημα: αρκούν οι δεξιότητες που αποκτούν τα παιδιά στην πισίνα όταν βρεθούν αντιμέτωπα με τα απρόβλεπτα του φυσικού περιβάλλοντος;
Η αναγκαιότητα της κολύμβησης στη Νορβηγία
Η Νορβηγία είναι μια χώρα γεμάτη νερά – ακτογραμμές, φιόρδ, ποτάμια και λίμνες βρίσκονται σχεδόν παντού. Η δυνατότητα του να γνωρίζει κάποιος πώς να κολυμπά είναι θεμελιώδης, όχι μόνο για την ευχαρίστηση αλλά και για την επιβίωση. Γι’ αυτό και η εκπαίδευση στην κολύμβηση έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα φυσικής αγωγής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Είναι η υπάρχουσα εκπαίδευση επαρκής;
Ο Jon Sundan, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών του Πανεπιστημίου NTNU και κάτοχος διδακτορικού, εξηγεί: «Η εκπαίδευση στην κολύμβηση στη Νορβηγία γίνεται κυρίως σε σταθερά, ελεγχόμενα και προβλέψιμα περιβάλλοντα, όπως θερμαινόμενες πισίνες».
Σε αυτές τις συνθήκες, τα παιδιά διδάσκονται πώς να πέφτουν στο νερό, να κολυμπούν μπροστά και ανάσκελα, να επιπλέουν, να κάνουν βασικές καταδύσεις και να βγαίνουν από το νερό. Πρόκειται για σημαντικές δεξιότητες, αλλά σύμφωνα με τον Sundan, αποτελούν μόνο την αρχή. «Η σημερινή διδασκαλία βοηθά τους μαθητές να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες. Αλλά είναι αρκετές για να ανταπεξέλθουν σε δυναμικά και απρόβλεπτα υδάτινα περιβάλλοντα, όπως οι λίμνες, τα ποτάμια και η θάλασσα;», διερωτάται.
Το σοκ του κρύου νερού
Το να κολυμπάς σε μια ζεστή, φωτισμένη πισίνα φορώντας μαγιό δεν έχει καμία σχέση με το να πέφτεις κατά λάθος σε ένα κρύο φιόρδ ή ποτάμι, ντυμένος και υπό συνθήκες χαμηλής ορατότητας ή σκοταδιού. Η διαχείριση του πανικού και η λήψη σωστών αποφάσεων σε τέτοιες στιγμές είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η καθηγήτρια φυσικής αγωγής Monika Haga, επιβλέπουσα της διδακτορικής διατριβής του Sundan, υπογραμμίζει: «Οι περισσότεροι πνιγμοί συμβαίνουν σε φυσικά περιβάλλοντα, όπου τα ρεύματα, η χαμηλή θερμοκρασία, τα κύματα και η περιορισμένη ορατότητα καθιστούν την αυτοδιάσωση πολύ πιο δύσκολη».
Μελέτη αποκαλύπτει τις διαφορές
Η ομάδα των ερευνητών από το NTNU (Sundan, Haga και ο καθηγητής Håvard Lorås) δημοσίευσαν μελέτη στο περιοδικό Physical Education and Sport Pedagogy, εξετάζοντας τη σχέση μεταξύ ικανοτήτων στην πισίνα και στη λίμνη. Χρησιμοποιώντας την Κλίμακα Αξιολόγησης Κολυμβητικής Ικανότητας (Swimming Competence Assessment Scale), διαπίστωσαν τα εξής:
-
Στην πισίνα, περίπου 8 στα 10 παιδιά θεωρήθηκαν ικανοί κολυμβητές.
-
Στο εξωτερικό, σε λίμνη, αυτό το ποσοστό έπεσε στο 3 στα 10.
Αυτή η τεράστια διαφορά φανερώνει ότι οι ικανότητες που αποκτώνται σε ελεγχόμενο περιβάλλον δεν μεταφέρονται εύκολα σε πραγματικές συνθήκες.
Προς μια πιο ρεαλιστική εκπαίδευση
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία πρέπει να αντανακλά καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες που συναντώνται στη φύση: «Η διδασκαλία στην πισίνα πρέπει να γίνει πιο αντιπροσωπευτική – να μιμείται καταστάσεις που συναντάμε σε φυσικά υδάτινα περιβάλλοντα. Παράλληλα, είναι απαραίτητο οι μαθητές να ασκούνται και σε εξωτερικούς χώρους», τονίζει ο Sundan. Το νέο πρόγραμμα φυσικής αγωγής στη Νορβηγία ήδη περιλαμβάνει την απαίτηση για εξωτερική εξάσκηση, κυρίως για τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου.
Οι δυσκολίες στην πράξη
Παρόλο που το πλαίσιο αλλάζει, στην πράξη η μετάβαση είναι αργή. Ένα από τα βασικά εμπόδια είναι η έλλειψη κατάλληλης κατάρτισης στους εκπαιδευτικούς. «Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι απαιτείται μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση στην εκπαίδευση κολύμβησης», δηλώνουν οι ερευνητές. «Πέρα από τις δεξιότητες, πρέπει να διδάσκονται και γνώσεις και στάσεις σχετικά με την ασφάλεια στο νερό – τι να κάνεις όταν είσαι κοντά, μέσα ή πάνω στο νερό».
Συμπέρασμα: Κολύμβηση για τη ζωή, όχι μόνο για το μάθημα
Η κολύμβηση δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για το μάθημα φυσικής αγωγής – είναι μια δεξιότητα ζωής. Ειδικά σε χώρες όπως η Νορβηγία, όπου η φύση και το νερό αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας, η σωστή, ρεαλιστική και πολυδιάστατη εκπαίδευση στην κολύμβηση μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου. Είναι καιρός η εκπαίδευση να ξεπεράσει τα τοιχώματα της πισίνας και να βγει στη φύση.