Επιστημονικά Νέα

Παιδιά: Πώς το σχολικό πρόγραμμα βοηθάει στην οργάνωση του παιδιού;

Παιδιά: Πώς το σχολικό πρόγραμμα βοηθάει στην οργάνωση του παιδιού;
Η νέα μας έρευνά δείχνει ότι στις καλοκαιρινές διακοπές, τα παιδιά έχουν λιγότερη σωματική δραστηριότητα, περισσότερο χρόνο οθόνης και τρώνε περισσότερο πρόχειρο φαγητό και λιγότερα φρούτα από ό,τι κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Κάθε γονιός γνωρίζει ότι τα παιδιά περνούν τον χρόνο τους διαφορετικά όταν είναι σε διακοπές. Κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου, τα παιδιά σηκώνονται γύρω στις 7 το πρωί, φορούν τα ρούχα τους, κατευθύνονται προς το σχολείο, τρώνε φαγητό από το μεσημεριανό κουτί ή τις καντίνες τους, παίζουν στο διάλειμμα, κάνουν μαθήματα, κάθονται και βαριούνται ή ενθουσιάζονται στην τάξη και μετά πηγαίνουν σπίτι. Η μέρα τους είναι πολύ δομημένη.

Το πρόγραμμα οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα

Ωστόσο, στις σχολικές διακοπές, όλα αυτά αλλάζουν. Η νέα μας έρευνά δείχνει ότι στις καλοκαιρινές διακοπές, τα παιδιά έχουν λιγότερη σωματική δραστηριότητα, περισσότερο χρόνο οθόνης και τρώνε περισσότερο πρόχειρο φαγητό και λιγότερα φρούτα από ό,τι κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Τι μπορούν να κάνουν οι οικογένειες;

Ζητήθηκε από 358 παιδιά ηλικίας εννέα έως 11 ετών από 24 δημοτικά σχολεία σε όλη την Αδελαΐδα να φορούν μια μπάντα δραστηριοτήτων για τέσσερις εβδομάδες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και μία εβδομάδα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Παράλληλα, ζητήθηκε από τα παιδιά να πουν για τις δραστηριότητες που έκαναν και τι έφαγαν.

Από τα δεδομένα της ζώνης δραστηριοτήτων, διαπιστώθηκε ότι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, τα παιδιά κάθονται για επιπλέον 27 λεπτά και ξοδεύουν 12 λεπτά λιγότερα κάνοντας σωματική δραστηριότητα. Ρωτώντας τα παιδιά για τις δραστηριότητες που έκαναν, διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά έχουν 73 λεπτά περισσότερο χρόνο οθόνης κάθε μέρα, περνούν επιπλέον 22 λεπτά σε αυτοκίνητα, λεωφορεία και τρένα και 23 επιπλέον λεπτά για φαγητό ή περιποίηση. Ξοδεύουν επίσης επιπλέον 16 λεπτά απλά χαλαρώνοντας (κάθονται ακούγοντας μουσική ή δεν κάνουν τίποτα).

Αυτά τα ευρήματα σημαίνουν ότι η συνολική ενεργειακή τους δαπάνη είναι περίπου 13% χαμηλότερη. Διαπιστώθηκε επίσης ότι η ποιότητα της διατροφής των παιδιών είναι χαμηλότερη—περισσότερο πρόχειρο φαγητό και περίπου μισή μερίδα λιγότερα φρούτα κάθε μέρα από ό,τι στη σχολική ώρα.

Γιατί έχει σημασία;

Η περισσότερη σωματική δραστηριότητα και ο λιγότερος χρόνος οθόνης συνδέονται με καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, υψηλότερα επίπεδα φυσικής κατάστασης, καλύτερους σχολικούς βαθμούς και χαμηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας. Το υπερβολικό βάρος και η παχυσαρκία στην παιδική ηλικία μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, προβλήματα ύπνου και χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τα παιδιά δεν παίρνουν πολύ βάρος, αλλά στις καλοκαιρινές διακοπές. Βρήκαμε κατά μέσο όρο, το βάρος όλων των συμμετεχόντων παιδιών αυξήθηκε έξι φορές πιο γρήγορα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών από ό,τι κατά τη διάρκεια της περιόδου. Στην πραγματικότητα, αν τα παιδιά ζούσαν κάθε μέρα όπως όταν κάνουν καλοκαιρινές διακοπές, θα έβαζαν επιπλέον 6 κιλά το χρόνο. Τα παιδιά χάνουν επίσης τη φυσική τους κατάσταση και η ψυχική τους υγεία και ευεξία υποφέρουν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Αυτές οι επιπτώσεις είναι χειρότερες σε παιδιά από φτωχότερο, λιγότερο μορφωμένο υπόβαθρο και παιδιά που είναι ήδη υπέρβαρα.

Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τα οφέλη της παραμονής των παιδιών στο σχολείο, κατά τη διάρκεια των διακοπών;

Έρευνα έχει δείξει όπου τα παιδιά πηγαίνουν σε καλοκαιρινή κατασκήνωση καθημερινά (Δευτέρα έως Πέμπτη) για έξι εβδομάδες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα παιδιά είναι πιο δραστήρια, λιγότερο ακίνητα και τρώνε πιο υγιεινές τροφές τις ημέρες που πηγαίνουν στην κατασκήνωση, σε σύγκριση με τις ημέρες που μένουν σπίτι. Αυτές οι κατασκηνώσεις μπορεί να είναι κατοικίες ή ημερήσιες κατασκηνώσεις και μπορεί να συνδυάζουν τη σωματική δραστηριότητα με συγκεκριμένες μαθησιακές δραστηριότητες, όπως κωδικοποίηση, τέχνη ή θέατρο.

Οι οικογένειες μπορεί επίσης να προσπαθήσουν να βγάλουν τα παιδιά τους σε εξωτερικούς χώρους. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά είναι πιθανό να είναι πιο δραστήρια όταν βρίσκονται σε εξωτερικό χώρο. Οι οικογένειες μπορεί επίσης να προσπαθήσουν να κάνουν τα παιδιά τους να κάνουν κάτι σωματικά ενεργό προτού τους επιτρέψουν τον χρόνο μπροστά στην οθόνη—αυτό θα μπορούσε να είναι ακόμη και να κάνουν δουλειές όπως το σφουγγάρισμα του δαπέδου.

Οι οικογένειες μπορεί να προσπαθούν να προσθέσουν επιπλέον δομή στις διακοπές των παιδιών τους, αλλά είναι πολύ δύσκολο να αντισταθούν στην ευκαιρία να κοιμηθούν, να τσιμπήσουν και να δουν Netflix και βιντεοπαιχνίδια, όταν το περιεχόμενο έχει σχεδιαστεί με ακρίβεια για να παρακολουθούν τα παιδιά.

Τα μεγάλα προβλήματα χρειάζονται τολμηρές λύσεις—μήπως είναι καιρός οι διευθυντές των σχολείων και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να επανεξετάσουν τη διάρκεια των σχολικών διακοπών ή την έλλειψη προγραμματισμού των καλοκαιρινών διακοπών, για χάρη της υγείας των παιδιών μας;

Ο προγραμματισμός των καλοκαιρινών διακοπών μπορεί να προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, όπως αθλητικούς συλλόγους και δραστηριότητες, σχολεία, θρησκευτικές οργανώσεις, μουσεία και γκαλερί τέχνης, ομάδες ατόμων με ειδικές ανάγκες, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα που προσφέρει επίσης καλοκαιρινές κατασκηνώσεις.