ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Δυσλεξία: Γιατί τα ποσοστά των αγοριών με δυσλεξία αυξάνονται σε αντίθεση με των κοριτσιών;

Δυσλεξία: Γιατί τα ποσοστά των αγοριών με δυσλεξία αυξάνονται σε αντίθεση με των κοριτσιών;
Δυσλεξία: Μελέτες έχουν δείξει σταθερά μια ανισορροπία των φύλων στη δυσλεξία, με τα αγόρια να διαγιγνώσκονται με δυσλεξία πιο συχνά από τα κορίτσια.

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή διαφορά που επηρεάζει τις δεξιότητες ανάγνωσης, γραφής και ορθογραφίας. Έρευνες δείχνουν ότι η δυσλεξία επηρεάζει υψηλότερο ποσοστό αγοριών παρά κοριτσιών. Μελέτες έχουν δείξει σταθερά μια ανισορροπία των φύλων στη δυσλεξία, με τα αγόρια να διαγιγνώσκονται με δυσλεξία πιο συχνά από τα κορίτσια. Αν και οι ακριβείς λόγοι αυτής της ασυμφωνίας δεν είναι πλήρως κατανοητοί, υπάρχουν αρκετές θεωρίες που επιχειρούν να εξηγήσουν τις διαφορές των φύλων στη δυσλεξία.

Περισσότερα είναι τα αγόρια με δυσλεξία παρά τα κορίτσια

Μια θεωρία είναι ότι η δυσλεξία σχετίζεται με την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τις διαφορές στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα αγόρια έχουν μεγαλύτερο αριστερό ημισφαίριο, το οποίο είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία της γλώσσας και την ανάγνωση. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι τα κορίτσια έχουν περισσότερη δραστηριότητα στις γλωσσικές περιοχές του εγκεφάλου, κάτι που μπορεί να συμβάλει στις καλύτερες γλωσσικές τους δεξιότητες και στην ικανότητα ανάγνωσης.

Μια άλλη θεωρία είναι ότι η δυσλεξία μπορεί να είναι πιο δύσκολο να διαγνωστεί στα κορίτσια επειδή μπορεί να έχουν καλύτερους μηχανισμούς αντιμετώπισης και να κρύβουν καλύτερα τις δυσκολίες τους. Τα κορίτσια μπορεί να είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν αντισταθμιστικές στρατηγικές, όπως να απομνημονεύουν λέξεις, να μαντεύουν με βάση τα συμφραζόμενα ή να βασίζονται στις προφορικές τους γλωσσικές ικανότητες για να αντισταθμίσουν τις αναγνωστικές τους δυσκολίες. Αυτό μπορεί να καταστήσει δύσκολο για τους εκπαιδευτικούς και τους κλινικούς γιατρούς να αναγνωρίσουν τη δυσλεξία στα κορίτσια, οδηγώντας σε υποδιάγνωση ή λανθασμένη διάγνωση.

Οι κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο στην ανισορροπία των φύλων στη δυσλεξία. Τα κορίτσια μπορεί να λάβουν περισσότερη υποστήριξη και ενθάρρυνση στην ανάπτυξη του γραμματισμού και να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους, όπως βιβλία και υλικό ανάγνωσης. Επιπλέον, τα κορίτσια μπορεί να έχουν καλύτερα μοντέλα αλφαβητισμού στο περιβάλλον τους, όπως οι μητέρες ή οι δασκάλες τους, οι οποίες μπορεί να είναι πιο επιδέξιες στην ανάγνωση και τη γραφή από τους άνδρες.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η ανισορροπία των φύλων στη δυσλεξία δεν είναι καθολική. Ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι το χάσμα των φύλων στη δυσλεξία είναι μικρότερο σε χώρες με πιο δίκαια πρότυπα φύλου και σε πολιτισμούς που δίνουν μεγαλύτερη αξία στον αλφαβητισμό τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια. Αυτό υποδηλώνει ότι οι κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες μπορεί να συμβάλλουν στην ανισορροπία των φύλων στη δυσλεξία και ότι οι εκπαιδευτικές και πολιτισμικές πρακτικές μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στη μείωση της ανισότητας.

Ανεξάρτητα από τις υποκείμενες αιτίες της ανισορροπίας των φύλων στη δυσλεξία, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια μπορούν να εμφανίσουν δυσλεξία και χρειάζονται υποστήριξη και παρέμβαση. Η αποτελεσματική παρέμβαση στη δυσλεξία θα πρέπει να εξατομικεύεται και να προσαρμόζεται ώστε να καλύπτει τις μοναδικές ανάγκες κάθε παιδιού, ανεξάρτητα από το φύλο του. Είναι σημαντικό να παρέχεται κατάλληλος έλεγχος και διάγνωση για όλα τα παιδιά που δυσκολεύονται με την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία και να διασφαλιστεί ότι λαμβάνουν τεκμηριωμένες παρεμβάσεις και υποστήριξη για να τα βοηθήσουν να επιτύχουν.