31.9 C
Athens
31.3 C
Thessaloniki
Τετάρτη 16 Ιουλίου 2025

Φιλία και εγκέφαλος: Πώς οι στενές σχέσεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά και τις καταναλωτικές επιλογές

Η μελέτη ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω έρευνα στο πώς η φιλία και η κοινωνική αλληλεπίδραση μπορεί να επηρεάζει κρίσιμες πτυχές της καθημερινότητάς μας, από τις αγορές μέχρι τη μνήμη και την αντίληψη.

Μπορεί η φιλία να «συντονίσει» τον εγκέφαλό μας με αυτόν των φίλων μας; Νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JNeurosci αποκαλύπτει πως οι στενές διαπροσωπικές σχέσεις επηρεάζουν σε βάθος τόσο τη λειτουργία του εγκεφάλου όσο και τη συμπεριφορά – ιδίως στο πλαίσιο της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Τζια Τζιν (Jia Jin) και την επιστημονική της ομάδα στο Shanghai International Studies University και βασίστηκε σε έναν συνδυασμό μακροχρόνιων πειραμάτων συμπεριφοράς με 175 συμμετέχοντες, καθώς και σε δεδομένα νευροαπεικόνισης από 47 άτομα.

Οι φίλοι σκέφτονται παρόμοια – ακόμα και στις αγορές

Ένα από τα βασικά ευρήματα της μελέτης ήταν πως οι συμμετέχοντες αξιολογούσαν προϊόντα με παρόμοιο τρόπο με τους φίλους τους – πολύ περισσότερο απ’ ό,τι με αγνώστους. Μάλιστα, όσο πιο στενός γινόταν ο δεσμός μεταξύ φίλων με την πάροδο του χρόνου, τόσο μεγαλύτερη γινόταν και η ομοιότητα στις απόψεις και τις καταναλωτικές προτιμήσεις τους.

Εγκέφαλοι σε συγχρονισμό

Χάρη στη χρήση τεχνικών νευροαπεικόνισης, οι ερευνητές κατέγραψαν τον συγχρονισμό της εγκεφαλικής δραστηριότητας μεταξύ φίλων τη στιγμή που παρακολουθούσαν διαφημίσεις. Τα εγκεφαλικά μοτίβα που ενεργοποιήθηκαν αφορούσαν περιοχές που σχετίζονται με την αντίληψη αντικειμένων, την προσοχή, τη μνήμη, την κοινωνική αξιολόγηση και την επεξεργασία ανταμοιβών. Με απλά λόγια, οι φίλοι δεν μοιράζονται μόνο κοινά γούστα – οι εγκέφαλοί τους «δουλεύουν» με παρόμοιο τρόπο όταν αξιολογούν προϊόντα και διαφημίσεις.

Οι προθέσεις… διαβάζονται από τον εγκέφαλο

Ίσως το πιο εντυπωσιακό εύρημα της μελέτης είναι ότι οι νευρικές ενδείξεις ενός ατόμου δεν μπορούσαν μόνο να προβλέψουν τη δική του πρόθεση για αγορά, αλλά και εκείνη του φίλου του. Αυτό υποδηλώνει ότι οι στενές σχέσεις έχουν τη δύναμη να ευθυγραμμίζουν όχι μόνο σκέψεις αλλά και αποφάσεις.

Οι σχέσεις “ξαναγράφουν” τη συμπεριφορά μας

Όπως σημειώνουν οι συγγραφείς, η μελέτη προσφέρει νέες πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο οι δυναμικές κοινωνικές σχέσεις μπορούν να διαμορφώσουν με προβλέψιμο τρόπο την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ειδικά στον καταναλωτικό τομέα, φαίνεται πως οι φίλοι δεν είναι απλώς συνοδοιπόροι – είναι και καθοριστικοί παράγοντες στις επιλογές μας.

Η μελέτη ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω έρευνα στο πώς η φιλία και η κοινωνική αλληλεπίδραση μπορεί να επηρεάζει κρίσιμες πτυχές της καθημερινότητάς μας, από τις αγορές μέχρι τη μνήμη και την αντίληψη.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΠΙΛΟΓΕΣ