Νευρολογία

Σημαντική ανακάλυψη για την νόσο του Αλτσχάιμερ

Η παύση της δημιουργίας νέων κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος στον εγκέφαλο μπορεί να μειώσει τα προβλήματα μνήμης στην νόσο του Αλτσχάιμερ, όπως αναφέρει νέα μελέτη. Ερευνητές στο πανεπιστήμιο του είπαν πως τα ευρήματά τους προστίθενται στις αποδείξεις πως η φλεγμονή του εγκεφάλου είναι αυτή που οδηγεί στην ασθένεια.

Οι ειδικοί χορήγησαν σε ποντικούς-πειραματόζωα ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για να εμποδίσει την παραγωγή αυτών των κυττάρων μικρογλοίας στους εγκεφάλους και είδαν πως είχε θετική επίδραση. Συμπέραναν λοιπόν πως τα αποτελέσματα ήταν συναρπαστικά και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέες θεραπείες για την νόσο του Αλτσχάιμερ.

Μέχρι τώρα, τα περισσότερα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία της άνοιας έχουν στοχεύσει στις πλάκες αμυλοειδούς που σχηματίζονται στον εγκέφαλο και είναι το κύριο χαρακτηριστικό των ανθρώπων με τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Αυτή η τελευταία μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Brain, δείχνει ότι η στόχευση πρέπει να γίνει στην φλεγμονή στον εγκέφαλο, που προκαλείται από τη συσσώρευση των κυττάρων του ανοσοποιητικού που ονομάζεται μικρογλοία. Οι ειδικοί εκτιμούν πως έτσι θα μπορούσε να σταματήσει η εξέλιξη της νόσου.

Στη μελέτη, στα ποντίκια δόθηκε ένα φάρμακο για να μπλοκάρουν έναν υποδοχέα – που ονομάζεται CSF1R – υπεύθυνο για την αύξηση της μικρογλοίας στον εγκέφαλό τους. Αποτέλεσμα; Τα ποντίκια είχαν λιγότερες απώλειες μνήμης και λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς. Το φάρμακο εμπόδισε επίσης την απώλεια των σημείων επικοινωνίας μεταξύ των νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο που συμβαίνει συνήθως σε άτομα με τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Ο Dr Diego Gomez-Nicola, συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε: «Αυτά τα ευρήματα είναι τόσο κοντά στο να αποδείξουμε πως η συγκεκριμένη οδός μπορεί να σταματήσει την ανάπτυξη της νόσου του Αλτσχάιμερ. Το επόμενο βήμα είναι να συνεργαστούμε στενά με τους εταίρους μας στη βιομηχανία για να βρουν ένα ασφαλές και κατάλληλο φάρμακο που μπορεί να ελεγχθεί για να δούμε αν θα λειτουργήσει στους ανθρώπους.»

Ο Dr Mark Dallas, λέκτορας στην κυτταρική και μοριακή νευροεπιστήμη στο πανεπιστήμιο του Reading, είπε ότι αυτό ήταν «μια συναρπαστική ανακάλυψη», η οποία θα μπορούσε να εξηγήσει «γιατί τα φάρμακα που προορίζονται για τη θεραπεία της νόσου του Αλτσχάιμερ έχουν μέχρι στιγμής αποτύχει.»