Editorial

Φάρμακα στα νοσοκομεία: Από το κακό στο χειρότερο

Φάρμακα στα νοσοκομεία: Από το κακό στο χειρότερο

Της Νικολέτας Ντάμπου

Πριν από ένα χρόνο ακριβώς έγραφα ότι κάθε μέρα το υπουργείο υγείας ανακοινώνει και μια επιτροπή… (διαβάστε εδώ ) Αναρωτιόμουν  τι χρειάζονται όλες αυτές οι επιτροπές όταν δεν έχει βρεθεί ακόμα η λύση για την υπερσυνταγογράφηση ;

Τι παραπάνω θα έκανε η επιτροπή για τα νοσοκομειακά φαρμακεία αφού δεν υπήρχε ο έλεγχος και καθυστερούσε η εφαρμογή της ηλεκτρονικής παρακολούθησης αυτών που ήταν ήδη έτοιμη από το 2014; Σκοπός της επιτροπής ήταν να εντοπίζει άμεσα τα προβλήματα και να προτείνει την ενδεδειγμένη λύση για κάθε περίπτωση. Ακριβώς ένα χρόνο μετά ‘’Κατέρρευσε ‘’ η επιτροπή του ΥΥΚΑ για τις αλλαγές στην φαρμακευτική πολιτική όπως σας έχω γράψει (διαβάστε αναλυτικά εδώ ) και το υπουργείο υγείας συγκρότησε νέα ειδική ομάδα εργασίας για να ορίσει τον τρόπο καταγραφής, την προστασία των δεδομένων και τον έλεγχο διάθεσης των στοιχείων κατανάλωσης.

Η νέα ομάδα εργασίας που συγκροτήθηκε στοχεύει να καθορίσει την πολιτική η οποία θα ακολουθηθεί σε ότι αφορά τη διάθεση στοιχείων και δεδομένων από τη φαρμακευτική δαπάνη των νοσοκομείων. Μα ακριβώς αυτό ήταν και το αντικείμενο της επιτροπής πριν ένα χρόνο. Η παρακολούθηση της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης σε μηνιαία βάση, ο εντοπισμός των ενδεχόμενων προβλημάτων και δυσλειτουργιών, η προώθηση θεραπευτικών πρωτοκόλλων και κατευθυντήριων οδηγιών για τα νοσοκομειακά φάρμακα, καθώς και η διατύπωση προτάσεων για τη λήψη διορθωτικών μέτρων.

Στο τέλος κάθε μήνα, η επιτροπή θα έπρεπε να παραδίδει το πόρισμά της στον υπουργό υγείας. Με αυτό τον τρόπο θα υπήρχε ένας μηχανισμός επιτήρησης και ελέγχου τόσο της ζήτησης νοσοκομειακών φαρμάκων, όσο και της διακύμανσης της δαπάνης, με στόχο να διασφαλιζόταν η επάρκεια των αναγκαίων φαρμάκων (ειδικά των ακριβών σκευασμάτων (ΦΥΚ)) και η ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, περιορίζοντας όσο είναι δυνατόν την αναγκαιότητα του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback). Παρ΄ όλα αυτά η φαρμακευτική δαπάνη παρουσιάζει μεγάλες διακυμάνσεις την τελευταία τριετία, ξεκινώντας από τα 543,345 εκ. ευρώ το 2014, πέφτοντας στα 488,837 εκ. ευρώ το 2015 και “κλείνοντας” στα 661 εκ. ευρώ το 2016.

Προβλέπεται επίσης για την ακρίβεια των στοιχείων η εισαγωγή συγκεκριμένου γραμμογραφημένου συστήματος καταγραφής (με barcode), το οποίο θα έχει εφαρμογή και στα σημεία διάθεσης των στοιχείων. Τα φάρμακα δεν έχουν ήδη barcode; Με αυτό δεν διακινούνται και σήμερα; Τι ακριβώς εννοούν;

Το υπουργείο υγείας έχει πληρώσει πανάκριβα πληροφοριακά συστήματα και δεν μπορεί ακόμη να ελέγξει τις δαπάνες και τους υπευθύνους. Θέλει να δαπανήσει και άλλα τεράστια ποσά για να προμηθευτεί και άλλα αντί να ενοποιήσει και να αξιοποιήσει τα υπάρχοντα. Δεν χρειάζονται άλλες επιτροπές με τους ίδιους ανθρώπους και άλλους μη γνώστες του αντικειμένου , οι οποίοι απλά κομματικά επιλέγονται. Πρέπει επιτέλους οι ασθενείς να βρίσκουν τα φάρμακα τους. Όσο αυτά δεν γίνονται όταν πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει θα υπάρχουν clawback, rebate, ελλείψεις, αναποτελεσματικότητα και διαφθορά.Μα αυτό όπως σας είχα γράψει ήταν αναμενόμενο. Σε όλες τις επιτροπές συμμετέχουν σχεδόν τα ίδια άτομα (π.χ η κ. Μακριδάκη,) και κάθε μια επιτροπή έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα. Τα ερωτήματα ουσιαστικά και πολλά. Άλλες φορές κάποιοι συμμετέχουν με έναν θεσμικό ρόλο (αντιπρόεδρος ΕΟΦ) και άλλες φορές με έναν άλλο (πρόεδρος ΠΕΦΝΙ)! Ταυτόχρονα είναι φαρμακοποιοί στα νοσοκομειακά φαρμακεία και αντιπρόεδροι οργανισμών!! Ελεγκτές και ελεγχόμενοι!

Η πρόταση της κ. Μακριδάκη το Νοέμβριο του 2016, περιελάβανε την εγκατάσταση κατ΄ αρχήν ενός πληροφοριακού συστήματος ενιαίου για όλα τα νοσοκομεία, τα οποία θα μπορούν μέσω του συστήματος αυτού να επικοινωνούν μεταξύ τους και μέσω αυτού του συστήματος θα έπρεπε να γίνεται καταγραφή όλων των φαρμάκων τα οποία προμηθεύεται κάθε νοσοκομείο, και στη συνέχεια καταγραφή του κάθε φαρμάκου το οποίο θα χορηγείται σε κάθε ασθενή, σε κάθε κλινική. Ήταν αυτό το πληροφοριακό σύστημα που η ίδια της αρνείτο κατηγορηματικά να υλοποιηθεί το 2014 στα νοσοκομεία.

Και όμως ενώ οι προτάσεις της προηγούμενης επιτροπής εκτόξευσαν την δαπάνη από τα 488,837 εκ. ευρώ το 2015 στα 661 εκ. ευρώ το 2016, συστάθηκε μια άλλη επιτροπή αυτή τη φορά από 24 άτομα και μάλιστα σχεδόν τα μισά νομικοί.Τα αποτελέσματα και αυτής της επιτροπής τα φαντάζεσθαι. Για το καλό όμως της οικονομίας και των ασθενών ευχόμαστε να βγούμε ψεύτες.

Δυστυχώς όμως ενώ ζήταγα να ελεγχθούν και οι σπατάλες στα νοσοκομεία με τις αδικαιολόγητες καταστροφές φαρμάκων (Διαβάστε εδώ περισσότερα πριν ένα χρόνο, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο αναπληρωτής υπουργός διέταξε να γίνει έρευνα.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ!!

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Φαρμακευτική πολιτική στην Ελλάδα : Η αναζήτηση της αποτελεσματικότητας είναι η μόνη επιλογή

Πλήρης επιβεβαίωση του Healthweb.gr!ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ:Στο Λαϊκό Νοσοκομείο χιλιάδες παράνομες διαγραφές φαρμάκων

Δικαίωση του healthweb.gr για τα σκάνδαλα στο ΕΚΑΠΤΥ & την καταγγελία του Χ. Παπαδάκη

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Γιατί τα ποσά για clawback δεν συμπεριλαμβάνονται στις συνολικές δαπάνες υγείας;

Τα ποσά για clawback και για τις υποχρεωτικές εκπτώσεις που επιστρέφουν στο κράτος οι πάροχοι των υπηρεσιών υγείας αποτελούν δαπάνες υγείας που καταναλώθηκαν από τους ασθενείς και θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται στις συνολικές δαπάνες υγείας.

Με μύθους και με ψέματα δεν κάνεις εξοικονόμηση, μόνο σπατάλες και υπερχρεωμένα νοσοκομεία

Επιτέλους οι ιθύνοντες στο υπουργείο υγείας είδαν αυτό που όλοι οι άλλοι γνωρίζουν δηλαδή όλοι οι απλοί πολίτες και οι ασθενείς. Ότι τα νοσοκομεία έχουν  ξεμείνει από πόρους και υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε αναλώσιμα αλλά ακόμα και σε φάρμακα.

Λιτότητα και στην Υγεία προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο

Ο αναπληρωτής υπουργός Oικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης με την εγκύκλιο  κατάρτισης του νέου Μεσοπρόθεσμου για την περίοδο (2023 -2026) ζήτησε την αυστηρή συγκράτηση των δαπανών σε όλα τα υπουργεία και τους φορείς της γενικής κυβέρνησης, προκειμένου να επιτευχθούν οι νέοι δημοσιονομικοί στόχοι για τα πλεονάσματα που επανέρχονται από το 2023.

Οι λειτουργίες της ΥΠΕΔΥΦΚΑ δεν αντικαθίστανται από real time ελέγχους ή  ηλεκτρονικών αρχείων

Οι λειτουργίες της ΥΠΕΔΥΦΚΑ δεν μπορούν να αντικατασταθούν από τους real time ελέγχους ή ελέγχους ηλεκτρονικών αρχείων, όπως στοχεύουν να κάνουν στον ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με όσα είπε η Θεανώ Καρποδίνη αλλά και ο Υπουργός Υγείας κατά την ομιλία τους στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων για την ανανέωση της θητείας της προσωρινής Διοικήτρια του Οργανισμού.