Επιστημονικά Νέα

Mindfulness ενσυνειδητότητα: Τελικά αλλάζει τον εγκέφαλο; Νέα μελέτη απαντά [vid]

Mindfulness ενσυνειδητότητα: Τελικά αλλάζει τον εγκέφαλο; Νέα μελέτη απαντά [vid]
Mindfulness ενσυνειδητότητα: Ο διαλογισμός και άλλες πρακτικές ενσυνειδητότητας δεν θα οδηγήσουν σε δομικές αλλαγές στον εγκέφαλό σας βραχυπρόθεσμα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων, η αερόβια άσκηση και η προπόνηση ισορροπίας θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλαγές στον εγκέφαλο και ορισμένες έρευνες έχουν προτείνει ότι οι πρακτικές ενσυνειδητότητας θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο. Για να μάθουν μάθουν περισσότερα, ερευνητές στο Κέντρο του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν-Μάντισον για Υγιή Μυαλά διεξήγαγαν δοκιμές με περισσότερα από 200 υγιή άτομα που δεν είχαν εμπειρία διαλογισμού.

Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε μαγνητικές τομογραφίες για την αξιολόγηση του εγκεφάλου τους και στη συνέχεια χωρίστηκαν τυχαία σε μία από τις τρεις ομάδες: ένα μάθημα Μείωσης του Στρες με βάση την Ενσυνειδητότητα (MBSR). ένα μάθημα ευεξίας που ονομάζεται Πρόγραμμα Ενίσχυσης Υγείας (HEP), ή μια ομάδα ελέγχου που δεν έλαβε κανένα είδος εκπαίδευσης. Το μάθημα MBSR διεξήχθη από πιστοποιημένους εκπαιδευτές και περιλάμβανε πρακτικές ενσυνειδητότητας όπως γιόγκα, διαλογισμό και επίγνωση του σώματος. Το πρόγραμμα βελτίωσης της υγείας περιλάμβανε πρακτικές άσκησης, μουσικοθεραπείας και διατροφής, αλλά όχι εκπαίδευση επίγνωσης. Και οι δύο ομάδες πέρασαν επιπλέον χρόνο ακολουθώντας τα προγράμματά τους στο σπίτι.

Μετά από οκτώ εβδομάδες, όλοι οι συμμετέχοντες στη μελέτη υποβλήθηκαν σε άλλη μια μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου. Δεν ανιχνεύθηκαν σημαντικές διαφορές στις δομικές αλλαγές του εγκεφάλου μεταξύ αυτών στην ομάδα MBSR, HEP ή την ομάδα ελέγχου. Ωστόσο, τα άτομα και στις δύο ομάδες MBSR και HEP ανέφεραν αυξημένη ενσυνειδητότητα σε σύγκριση με εκείνα της ομάδας ελέγχου. Αυτό υποδηλώνει ότι οποιοσδήποτε τύπος προγράμματος ευεξίας – όχι μόνο ο διαλογισμός ενσυνειδητότητας – μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ενσυνειδητότητα, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης. Τα αποτελέσματα της δημοσιεύτηκαν ηλεκτρονικά στις 20 Μαΐου στο περιοδικό Science Advances.

«Μόνο με πολύ μεγαλύτερη διάρκεια εκπαίδευσης, ή εκπαίδευση εστιασμένη ρητά σε μια ενιαία μορφή πρακτικής, θα εντοπίζονται δομικές αλλαγές», έγραψαν οι ερευνητές με επικεφαλής τον Richard Davidson, καθηγητή ψυχολογίας και ψυχιατρικής στο UW-Madison. Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι σε αντίθεση με τη σωματική προπόνηση, η οποία έχει αποδειχθεί ότι πυροδοτεί ανιχνεύσιμες δομικές αλλαγές στον εγκέφαλο, η εκπαίδευση ενσυνειδητότητας περιλαμβάνει μια σειρά από ψυχολογικούς τομείς όπως η προσοχή, η συμπόνια και το συναίσθημα που χρησιμοποιεί ένα πολύπλοκο δίκτυο περιοχών του εγκεφάλου, καθεμία από τις οποίες μπορεί να αλλάξει σε διαφορετικούς βαθμούς σε διαφορετικούς ανθρώπους, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευση συνολικών εγκεφαλικών αλλαγών σε μια ομάδα ανθρώπων.

«Είμαστε ακόμα στα πρώτα στάδια της έρευνας σχετικά με τις επιδράσεις του διαλογισμού στον εγκέφαλο και υπάρχουν πολλά που πρέπει να ανακαλυφθούν», δήλωσε ο Davidson σε σχετική ανακοίνωση του πανεπιστημίου.

Ακολουθεί βίντεο: