Editorial

Όταν η ΕΠΥ έγινε ζόμπι. Της Νικολέτας Ντάμπου

healthweb.gr | Ειδήσεις όπως είναι.
Της Νικολέτας Ντάμπου Είναι τόσο μεγάλη η ταχύτητα παραγωγής των νόμων αυτή τη περίοδο που ίσως ξεφεύγει σε κάποιους τι ακριβώς ψηφίζουν. Αυτό όμως βοηθάει κάποιους οργανισμούς σαν ζόμπι να επιστρέφουν και μάλιστα με αυξημένες αρμοδιότητες. Είχα έγκαιρα γράψει ότι ο νόμος για τις προμήθειες στην υγεία έπασχε σε βασικά σημεία (διαβάστε εδώ). Και ενώ […]

Της Νικολέτας Ντάμπου

Είναι τόσο μεγάλη η ταχύτητα παραγωγής των νόμων αυτή τη περίοδο που ίσως ξεφεύγει σε κάποιους τι ακριβώς ψηφίζουν. Αυτό όμως βοηθάει κάποιους οργανισμούς σαν ζόμπι να επιστρέφουν και μάλιστα με αυξημένες αρμοδιότητες.

Είχα έγκαιρα γράψει ότι ο νόμος για τις προμήθειες στην υγεία έπασχε σε βασικά σημεία (διαβάστε εδώ). Και ενώ ο ν.4472/2017 στην πραγματικότητα ψηφίστηκε για να καταργηθεί η ΕΠΥ και ν αναδειχθεί το ΕΚΑΠΤΥ και ο πρόεδρος του, ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός υγείας στις 1-6-2017 υπογράφει απόφαση στην οποία ορίζεται η ΕΠΥ ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (ΕΚΑΑ) για την προμήθεια φαρμάκων άνω των 3.000.000 ευρώ μέχρι τον Μάιο του 2018! Για να μαθαίνουν όσοι δεν γνωρίζουν και να θυμούνται όσοι πρέπει, η ΕΠΥ με το ν.3918/2011 έπρεπε να είχε καταργηθεί και να συσταθεί η επιτροπή προδιαγραφών(Ε.Π).

Οι αρμοδιότητες της Ε.Π. θα ήταν:

α. Ο καθορισμός των ενιαίων προδιαγραφών και προτύπων ανά ιατροτεχνολογικό προϊόν, καθώς και των ενιαίων προδιαγραφών και προτύπων υπηρεσιών για τη σύνταξη των Περιφερειακών Προγραμμάτων Προμηθειών και Υπηρεσιών.
β. Η ανάθεση στην ανώνυμη εταιρία ΕΚΕΒΥΛ Α.Ε. της δημιουργίας, τήρησης και επικαιροποίησης Μητρώου Εγκεκριμένων Προϊόντων και Υπηρεσιών, όπως επίσης Μητρώου Εγκεκριμένων Προμηθευτών και Παρόχων Υπηρεσιών, καθώς και η σύνταξη προδιαγραφών ανά προϊόν και υπηρεσία και προτύπων ανάλωσης/ανάγκης ανά μονάδα αναφοράς.
γ. Η έγκριση των ενιαίων τεχνικών προδιαγραφών και προτύπων της παραγράφου 2 και η δημοσιοποίηση αυτών.
δ. Η δημιουργία βάσης δεδομένων Παρατηρητηρίου Τιμών για τον έλεγχο των τιμών όλων των ειδών που εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος, με βάση τις τιμές των χωρών της Ε.Ε.

Πόσα έγιναν από αυτά που προέβλεπε παραπάνω ο ν.3918;

Απολύτως τίποτε γιατί η ΕΠΥ δεν έγινε ποτέ Ε.Π και παρέμεινε ως ΕΠΥ μέχρι σήμερα και από ότι φαίνεται έως και το 2018. Η τοποθέτηση επωνύμων προέδρων, συντρόφων,…. δεν επέτρεψε να καταργηθεί όπως είχε νομοθετηθεί. Με το απερίγραπτο πρόσχημα της έγκρισης του Συνολικού Προγράμματος Προμηθειών Προϊόντων και Υπηρεσιών των επομένων 2 ετών από αυτό που υλοποιούνταν, παρέμενε ως ΕΠΥ.

Μέχρι τώρα κανείς δεν έχει απαντήσει πόσο κοστίζει η λειτουργία της, πόσους διαγωνισμούς έχει διενεργήσει, πόσοι συμβασιοποιήθηκαν, πόσοι διαγωνισμοί δεν έγιναν από τα νοσοκομεία με υπαιτιότητά της λόγω των ανεφάρμοστων οδηγιών της και μη απαντήσεων των ερωτημάτων που ετέθησαν επί αυτών.

Η λειτουργία της ΕΠΥ θυμίζει έντονα ζόμπι, δυστυχώς όχι μεταφορικά αλλά πραγματικά. Ποτέ δεν πεθαίνει αλλά πάντα βολεύει επωνύμους ημετέρους.

Περιμένουμε τον επόμενο πρόεδρο της ΕΚΑΠΥ (όλοι τον γνωρίζουν), τον αντιπρόεδρο (όλοι τον γνωρίζουν) και τα μέλη του (όλοι στοιχηματίζουν ποια θα είναι).Όλοι οι υπάλληλοι θα παραμείνουν οι ίδιοι με όσα ήξεραν και όσα δεν ήξεραν, ότι λύσεις έδιναν θα δίνουν, και η ΕΠΥ θα παραμείνει στους αιώνες των αιώνων όπως και οι απευθείας αναθέσεις των νοσοκομείων λόγω «κακής επικοινωνίας» με την ΕΚΑΠΥ (συγνώμη την ΕΠΥ μπερδεύτηκα). Και όλα αυτά γιατί τα ζόμπι δεν πεθαίνουν, επανέρχονται στη ζωή με υπουργικές αποφάσεις και νόμους. Και κάποιοι άλλοι νομιμοποιούσαν συνεχώς τις προμήθειες των νοσοκομείων που οφείλονταν στην ανικανότητα και την άγνοια κάποιων βολεμένων κολλητών επωνύμων.

Καλή επιτυχία στην ΕΠΥ λοιπόν, υπομονή στην ΕΚΑΠΥ μέχρι να έρθει και αυτής η σειρά της!