Pin It

Την άμεση τροποποίηση του άρθρου 45 του νέου ΕΚΠΥ, καθώς και την αντικατάσταση του παραρτήματος που το συνοδεύει, απαιτεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών ΝΠΔΔ θεωρεί ότι ένας τόσο σημαντικός νόμος για την υγεία των πολιτών, πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες τους και να προκύπτει μετά από συνεργασία και επιστημονική τεκμηρίωση των αναγκών. Αντίθετα, ο νέος ΕΚΠΥ είναι κατασκευασμένος έτσι ώστε να αναγνωρίζει ως μοναδική ανάγκη την περικοπή των δαπανών για την υγεία.

Στο άρθρο 45 του νέου ΕΚΠΥ, έχουν γίνει τόσες αυθαιρεσίες που δεν μπορούν να αποδοθούν σε ανικανότητα, παρά μόνο σε υστεροβουλία.

  • Παρουσιάστηκε ένας άρθρο για την ειδική αγωγή, διαμορφωμένο έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ κατά παραγγελία, που όλως τυχαίως μειώνει τον προϋπολογισμό για τις ειδικές θεραπείες κατά 40%.
  • Κανείς βέβαια δεν εξήγησε στους ασφαλισμένους τι σημαίνει κλειστός προϋπολογισμός (rebate και claw-back για τους συμβεβλημένους παρόχους), αλλά και πως αυτός προέκυψε, τη στιγμή που ο ΕΟΠΥΥ δεν γνωρίζει ούτε πόσους ωφελούμενους έχει, ούτε όμως και ποιες είναι οι ανάγκες τους. Το γεγονός ότι είναι επιστημονικά απαράδεκτο να ορίζεται κλειστός προϋπολογισμός χωρίς επιδημιολογική μελέτη, δεν νομίζουμε ότι είναι κάτι που απασχόλησε ποτέ κανέναν.
  • Εργαλείο για την εφαρμογή του άρθρου 45 για την ειδική αγωγή, είναι το παράρτημα που το συνοδεύει. Αυτό το παράρτημα είναι ένα κατασκεύασμα χωρίς καμία επιστημονική βάση και σαφώς και δεν μπορεί να θεωρηθεί πρωτόκολλο. Έχει γραφτεί - δημιουργηθεί με μόνο γνώμονα την μείωση της δαπάνης και σίγουρα όχι από επιστημονική επιτροπή, ούτε καν από ειδικούς που να μπορούν να έχουν επιστημονική άποψη επί του θέματος. Σε αντίθεση με ότι ισχυρίζεται ο αναπληρωτής υπουργός, δεν έχει καμιά σχέση με τα πρωτόκολλα που είχε εκπονήσει η επιτροπή για την ειδική αγωγή, μια επιτροπή που το ίδιο υπουργείο είχε συστήσει (με όλες τις δυσκολίες και αστοχίες που είχε). Μάλλον η πληροφόρηση που έχει ο αναπληρωτής είναι λάθος. Στην ημερίδα που οργάνωσε το Υπουργείο Υγείας για την ειδική αγωγή τον Μάιο του 2017, ο κ. Ξανθός - παρουσία του αντιπροέδρου του ΕΟΠΥΥ κ. Γεωργακόπουλου αλλά και του προέδρου της «επιστημονικής επιτροπής» - παρουσίασε ένα παράρτημα που θα γινόταν νόμος του κράτους, το οποίο όμως απλά παρουσιάστηκε, για να πεταχτεί στη συνέχεια στον κάδο απορριμμάτων. Έτσι, έχουμε ένα παράρτημα ειδικών θεραπειών, προσαρτημένο στο νέο ΕΚΠΥ, το οποίο ουδεμία επιστημονική τεκμηρίωση έχει. Στο συγκεκριμένο παράρτημα ο αριθμός των εργοθεραπευτικών συνεδριών είναι σαφώς μειωμένος σε σχέση με τα πρωτόκολλα της επιτροπής που παρουσιάστηκαν, ενώ έχουν παραληφθεί και ολόκληρες νοσολογικές οντότητες που χρήζουν εργοθεραπείας .
  • Υπάρχει μία αυθαίρετη εξίσωση θεραπειών οι οποίες είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, όπως π.χ. συμβαίνει με την οικογενειακή ψυχοθεραπεία (συμβουλευτική), που γίνεται ταυτόσημη της ψυχοθεραπείας, ενώ είναι διαφορετικές θεραπείες.
  • Δεν λαμβάνονται υπόψιν τα χιλιάδες παιδιά τα οποία δεν είναι ΑμεΑ και χρήζουν ειδικής θεραπείας.
  • Όσον αφορά την Εργοθεραπεία στους ενήλικες, η εργοθεραπευτική παρέμβαση παρέχεται για 8 συνεδρίες το μήνα και για 4 μήνες και αυτές αν ο ασθενής δεν έχει νοσηλευτεί σε Κέντρο Αποκατάστασης Αναπήρων - ΚΑΑ (με πολύ μεγαλύτερη δαπάνη). Αυτά βέβαια, αν ο γιατρός βρει μέσα στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση την εργοθεραπεία (σαν φυσικοθεραπευτική πράξη!!!) και με αποζημίωση που δεν αντιστοιχεί στην σημερινή.   Συνεπώς η παροχή εργοθεραπείας για ενήλικες είναι ανύπαρκτη και αυτό συνεπάγεται και απώλεια εσόδων για τα Δημόσια Νοσηλευτικά Ιδρύματα που εξυπηρετούν εξωτερικούς ασθενείς ενώ αντίθετα, συνεπάγεται όφελος των Ιδιωτικών Κέντρων Αποκατάστασης. Μια κατάσταση, που χρονολογείται από την δημιουργία του ΕΟΠΥΥ η οποία δεν έχει αλλάξει και χωρίς κάποιος να μπορεί να πει το λόγο και να απαντήσει, στις παρεμβάσεις του ΠΣΕ.

Μετά από όλα αυτά ήρθε και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση από 26/2/2019 να κάνει τα πράγματα ακόμα πιο περίπλοκα.

Σαν θεσμός ήταν πάντα απαίτηση των εργοθεραπευτών (σαν εργαλείο εφαρμογής πρωτοκόλλων), αλλά με την προϋπόθεση να υπάρχουν τα σωστά πρωτόκολλα. Με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και τον τρόπο εφαρμογής της, τίθενται επίσης πολλά ερωτήματα.

  • Βάσει της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, ο γιατρός θα γνωματεύει αυτό που χρειάζεται το παιδί ή αυτό που ορίζει - παραγγέλλει ο ΕΟΠΥΥ; Μάλλον το δεύτερο.
  • Ενώ κατά τον ΕΟΠΥΥ, υπήρχε υπερ-συνταγογράφηση από τις δημόσιες ως τώρα δομές (δομές τις οποίες έλεγχε το Υπουργείο Υγείας), με τον τελευταίο ΕΚΠΥ δίνεται η δυνατότητα και στον ιδιώτη ιατρό να γνωματεύει (άραγε πως θα τον ελέγχει για να μην υπάρχουν φαινόμενα υπερσυνταγογράφησης ή και αυτοσυνταγογράφησης;). Ήδη στο ξεκίνημα της εφαρμογής και λόγω της αδυναμίας των δημόσιων φορέων να εξυπηρετήσουν τα χιλιάδες περιστατικά, οι ίδιες οι δημόσιες δομές κατευθύνουν τους πολίτες σε ιδιώτες ιατρούς, επιβαρύνοντας έτσι οικονομικά ακόμη περισσότερο τις οικογένειες.
  • Στον ΕΚΠΥ αναφέρεται μια ελεγκτική επιτροπή-φάντασμα, που πρέπει να ελέγχει και να αξιολογεί τις γνωματεύσεις των θεράποντων ιατρών των παιδιών και να απαντά θετικά ή αρνητικά στην έγκριση της γνωμάτευσης. Η επιτροπή αυτή πρέπει να αποτελείται από ιατρούς των ειδικοτήτων που περιγράφονται στον ΕΚΠΥ και οι οποίοι μπορούν να γνωματεύουν. Αναρωτιόμαστε, έχει συσταθεί αυτή η επιτροπή, με αυτές τις ειδικότητες και έχει το ασυμβίβαστο ως οφείλει (δεν μπορεί ο ιατρός να ελέγχει το πρωί στον ΕΟΠΥΥ και το απόγευμα να γνωματεύει στο ιατρείο του); Επίσης, είναι τέτοιος ο αριθμός αυτών των επιτροπών που να μπορούν να καλύπτουν εντός μηνός, ως αναφέρεται, όλη την επικράτεια; Η επιτροπή θα ελέγχει μόνο την ορθότητα της συνταγής ή θα περικόπτει και τις ήδη πετσοκομμένες συνεδρίες εργοθεραπείας;
  • Μέσω της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και του εννιασέλιδου ιστορικού που απαιτείται διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων; Αλήθεια έχει γίνει συμμόρφωση από τον ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας που να διασφαλίζει τα προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων; Όλα τα παραπάνω είναι ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις. Μπορούν όμως, να δοθούν απαντήσεις;

Από το Σεπτέμβριο 2018 ως και τώρα, υπάρχει ένας σωρός από διευκρινιστικές εγκυκλίους, οι οποίες κάθε άλλο παρά πληροφορούν τον ασφαλισμένο. Η κάθε μια από αυτές ανατρέπει την προηγούμενη, αυξάνοντας την αβεβαιότητα των οικογενειών για τις θεραπείες των παιδιών τους, αλλά και για το μέλλον της υγείας τους. Ακόμη και οι υπάλληλοι των κατά τόπους καταστημάτων του ΕΟΠΥΥ ερμηνεύουν κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα χάος, το οποίο θα μεγιστοποιηθεί από την 1/3/2019, καθώς, αν ζητηθεί η αλλαγή όλων των παλιών γνωματεύσεων, θα υπάρξει κίνδυνος διακοπής των θεραπειών, λόγω του γεγονότος οτι οι υπάρχουσες δομές δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν αυτό τον όγκο (αυτή τη στιγμή χωρίς τα νέα δεδομένα, υπάρχει τουλάχιστον εξάμηνη αναμονή). Η διαδικασία που περιγράφεται στον ΕΚΠΥ είναι χρονοβόρα και γραφειοκρατική και ο μόνος ωφελούμενος από αυτό θα είναι ο ΕΟΠΥΥ και η δημιουργική λογιστική του. Σαν ΠΣΕ πιστεύουμε ότι το μεσοδιάστημα διάγνωσης - έγκρισης, δεν θα μπορεί να είναι λιγότερο από τρίμηνο, με διαρκές τρέξιμο των γονιών και αδυναμία συνέχισης του προγράμματος θεραπείας.

Όλα αυτά, συνθέτουν μία σειρά αλλαγών και τροποποιήσεων, χωρίς κανένα σχεδιασμό, που τελικά, το μόνο που στοχεύουν και εξασφαλίζουν, είναι η «κακοποίηση» των ασφαλισμένων. Το υπουργείο υγείας και ο ΕΟΠΥΥ προσπαθούν να εφαρμόσουν αλλαγές σε μια από τις πιο ευαίσθητες ομάδες ασφαλισμένων, χωρίς να συζητήσουν με τις επιστημονικές – επαγγελματικές κατηγορίες που εξυπηρετούν τις ανάγκες των ασφαλισμένων αυτών, όντας κλεισμένοι πίσω από πόρτες που ανοίγουν μόνο για πρόθυμους συζητητές (π.χ. ΚΑΑ).   Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα να λαμβάνεται μια σειρά μέτρων, με τελική επιδίωξη την περικοπή των ειδικών θεραπειών και το μηδενισμό της δαπάνης για μία ευαίσθητη κοινωνική ομάδα.

Ο ΠΣΕ καλεί τον ΕΟΠΥΥ να λάβει όλα τα παραπάνω σοβαρά υπόψη και να βρει τον κατάλληλο δρόμο μετάβασης στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση.

 

Pin It